Η 331 Μοίρα των Mirage 2000-5MK II της Πολεμικής Αεροπορίας στην ΑΒ Τανάγρας έχει μια «ειδική» και μία «μοναδική» αποστολή: Η πρώτη είναι η προστασίας της πρωτεύουσας Αθήνας και των στρατηγικών υποδομών της χώρας που σε ποσοστό 70% βρίσκονται στο λεκανοπέδιο και η δεύτερη η εκτέλεση υποστρατηγικών αποστολών κρούσης με τα βλήματα cruise SCALP-EG στην ενδοχώρα του αντιπάλου.

Ως μονάδα που έχει αξιολογηθεί επανειλημμένως στο πλαίσιο συμμετοχής της στη δύναμη ταχείας αντίδρασης του NATΟ (NRF) εκπαιδεύει το προσωπικό της ώστε να υπάρχει εξοικείωση με τις ΝΑΤΟϊκές διαδικασίες και όποτε έχει πάει στο εξωτερικό έχει πάει πολύ καλά.

Και όχι μόνο απέναντι στους σχετικά χαμηλού επιπέδου χειριστές χωρών όπως η Ιταλία, η Γερμανία, η Ολλανδία κλπ. αλλά και απέναντι σε Βρετανούς και κυρίως απέναντι σε Αμερικανούς χειριστές και μαχητικά όπως F-15 και Tornado ADV.

Σε μία TLP τα ελληνικά Mirage 2000-5Mk II εκτέλεσαν αποστολές σε ρόλο Εναέριας Υπεροχής (Fighter Sweep) για την προστασία ΝΑΤΟϊκών σχηματισμών COMAO που πετούσαν σε αποστολές προσβολής OCA (Offensive Counter Air).

Σε κάθε αποστολή είχαν να αντιμετωπίσουν ομάδες αεροσκαφών εχθρικής απεικόνισης (Red Air), τα οποία τις περισσότερες φορές ήταν F-16 και γαλλικά Mirage 2000 ή ακόμα είτε και πολωνικά MiG-29 Fulcrum και σε κάποιες περιπτώσεις Eurofighter!

Με την χρήση βλημάτων BVR τύπου MICA τα ελληνικά Mirage 2000-5 Mk2 αποκτούσαν σχεδόν πάντα καθολικό πλεονέκτημα στις αποστολές του TLP, καθώς δεν είχαν περιορισμούς από το σενάριο της άσκησης αναφορικά με τις εμβέλειες των όπλων.

Αυτό επέτρεψε στους χειριστές της 331Μ να χρησιμοποιήσουν στο έπακρο τις δυνατότητες των MICA σε αποστολές αεροπορικής υπεροχής.

Επιγραμματικά το βλήμα έχει εμβέλεια 35-60 χλμ. αναλόγως της θέσης αεροσκάφους φορέα και στόχου.

Το μειωμένο βάρος επιτρέπει τη μεταφορά έως και 6 βλημάτων από το Mirage-2000-5Mk II, γεγονός που αυξάνει κατακόρυφα την διατιθέμενη ισχύ πυρός.

Ο MICA ενσωματώνει προηγμένο ενεργό ανιχνευτή AD 4A που λειτουργεί στη ζώνη Κ και σύστημα διεύθυνσης καυσαερίων για αυξημένη ευελιξία (80g) ακόμη και σε κλειστές εμπλοκές!

Μετά τη βολή το βλήμα δέχεται καθοδήγηση μέσω ραδιοζεύξης από το ραντάρ RDY του –5 ενώ κατά την τερματική φάση ενεργοποιεί το δικό του ραντάρ.

Η έκδοση MICA IR χρησιμοποιείται τόσο σε εμπλοκές BVR όσο και σε κλειστές αερομαχίες με ελάχιστο βεληνεκές 500 μ.! Ο εγκλωβισμός στόχων γίνεται με τη βοήθεια του ραντάρ. Τέλος και ο ερευνητικής SAT μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτόνομα πριν η μετά τη βολή του βλήματος.

Έτσι ο αντίπαλος χειριστής δεν λαμβάνει καμία προειδοποίηση για την επερχόμενη απειλή αφού η κατεύθυνση του MICA είναι εντελώς παθητική.

Τα χαρακτηριστικά αυτά καθιστούσαν το Mirage-2000-5 Mk2 σε θανάσιμη απειλές για οποιονδήποτε αντίπαλο που εξουδετέρωνε τα θύματα του στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων σε εμπλοκές πέραν του οπτικού ορίζοντα!

Σε ελάχιστες περιπτώσεις «εχθρικά» μαχητικά κατάφεραν να πλησιάσουν τα μαχητικά της 331Μ και πάλι χωρίς επιτυχία, λόγω της ευελιξίας του -5 σε συνδυασμό με την ικανότητα εγκλωβισμού του MICA IR με μεγάλη γωνιακή απόκλιση.

Η ευελιξία των Mirage 2000-5Mk II παραμένει μια από τις κορυφαίες της κατηγορίας του, με δομικό όριο 9 g και βαθμό στροφής 15 μοίρες/δευτ. σε ύψος 5.000 ft με ταχύτητα 0,7 Mach ενώ σε ύψος 15.000 ft και ταχύτητα 0,9 Mach, ο μέγιστος βαθμός στροφής είναι αντίστοιχα 4 μοίρες/δευτ.!

Σύμφωνα με τους χειριστές της 331Μ η παρουσία πολυάριθμων απειλών επέβαλε τη χρήση τακτικών, ώστε να διατηρηθεί η παρουσία τους στο απαιτούμενο χρονικό διάστημα στην περιοχή περιπολίας (CAP), ενώ ένας ακόμη παράγοντας ήταν η προσεκτική «χρήση» βλημάτων σε εικονικές βολές ώστε τα μαχητικά να μην τα σπαταλήσουν όλα σε αρχικό στάδιο και αναγκαστούν να αποχωρήσουν πρόωρα!

Σημειώνεται ότι οι επιδόσεις του Mirage 2000-5Mk II τόσο στη μονοθέσια όσο και στη διθέσια έκδοση παραμένουν εξαιρετικές με μέγιστη ταχύτητα που αγγίζει τα 2,2 Mach.

Η εμβέλεια που δίνει ο κατασκευαστής σε αποστολή CAP με οπλισμό 4 βλήματα (2 BVR + 2 IR), τρείς πτερυγικές δεξαμενές καυσίμου σε τυπικές συνθήκες θερμοκρασίας, φτάνει τα 880nm με αυτονομία 2,8 ωρών.

Όσον αφορά αποστολές αναχαίτισης με χρήση μετάκαυσης για επίτευξη υπερηχητικής ταχύτητας, η εμβέλεια μειώνεται σε 460nm.

Τέλος το σύστημα αυτοπροστασίας ICMS Mk3 των Mirage-2000-5Mk II προσέφερε στους Έλληνες πιλότους την ικανότητα άμεσου εντοπισμού απειλών από όλες τις κατευθύνσεις.

Διαθέτει προειδοποίηση εγκλωβισμού από ραντάρ RWR, προειδοποίηση επερχόμενου βλήματος (MAW) και πλήρως αυτοματοποιημένη διαχείριση παρεμβολέα και εκτοξευτών αναλώσιμων Chaff / Flare.

Σημειώνεται ότι το σύστημα έχει την δυνατότητα λειτουργίας σε αυτόματη, ημιαυτόματη διαμόρφωση εξασφαλίζοντας οικονομικότερη και αποδοτικότερη χρήση των αναλώσιμων. Πάντως σε κάθε περίπτωση ο χειριστής μπορεί να προβεί στην άφεση φωτοβολίδων ή αερόφυλλων εάν κρίνει ότι το αεροσκάφος αντιμετωπίζει σοβαρή απειλή.

Aν όλα πάνε καλά, σε λίγους μήνες η 331Μ θα πλαισιώνεται από τα Rafale F.3 που θα ενταχθούν στην 332Μ που τώρα πετά Mirage 2000EGM/BGM τα οποία θα παραληφθούν από την Dassult.

Με αποτέλεσμα την ισχυρότερη Πτέρυγα Μάχης της Ευρώπης.

Τα Mirage 2000-5 Mk2 θα παραχωρήσουν σταδιακά τον ρόλο της υποστρατηγικής κρούσης, καλύπτοντας κάθε γωνιά της τουρκικής ενδοχώρας.

Και η 331Μ θα απομείνει στο βασικό της καθήκον, τον φρουρό της Αττικής…

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ