Ποιες τεχνολογικές καινοτομίες ενσωματώνει τo Su-50 – Βίντεο με όλα τα σχέδια που είχαν διαρρεύσει
Το PAK FA με μια πρώτη εκτίμηση φαίνεται ότι ενσωματώνει μια σειρά από καινοτόμα χαρακτηριστικά που δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ ξανά σε μαχητικό αεροσκάφος. Το defencenet.gr σας τα παρουσιάζει αναλυτικά. Κατ’ αρχάς, για πρώτη φορά ενσωματώνονται σε μαχητικό αεροσκάφος επιφάνειες LERX έμπροσθεν των πτερύγων οι οποίες κινούμενες συμμετέχουν στον πτητικό έλεγχο του αεροσκάφους. Τέτοιες επιφάνειες συναντούνται σε αρκετές σχεδιάσεις, όπως ενδεικτικά στα F-16, F-18, Su-27 και MiG-29 αλλά σε όλες τις περιπτώσεις είναι σταθερές.
Το PAK FA με μια πρώτη εκτίμηση φαίνεται ότι ενσωματώνει μια σειρά από καινοτόμα χαρακτηριστικά που δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ ξανά σε μαχητικό αεροσκάφος. Το defencenet.gr σας τα παρουσιάζει αναλυτικά. Κατ’ αρχάς, για πρώτη φορά ενσωματώνονται σε μαχητικό αεροσκάφος επιφάνειες LERX έμπροσθεν των πτερύγων οι οποίες κινούμενες συμμετέχουν στον πτητικό έλεγχο του αεροσκάφους. Τέτοιες επιφάνειες συναντούνται σε αρκετές σχεδιάσεις, όπως ενδεικτικά στα F-16, F-18, Su-27 και MiG-29 αλλά σε όλες τις περιπτώσεις είναι σταθερές.
Το PAK FA μετά την επίσημη παρουσίασή του στο κοινό και την πρώτη του πτήση, έδωσε την ευκαιρία για ορισμένες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις. Με μια πρώτη εκτίμηση φαίνεται ότι ενσωματώνει μια σειρά από καινοτόμα χαρακτηριστικά που δεν έχουν εμφανιστεί ποτέ ξανά σε μαχητικό αεροσκάφος. Το defencenet.gr σας τα παρουσιάζει αναλυτικά.
Κατ’ αρχάς, για πρώτη φορά ενσωματώνονται σε μαχητικό αεροσκάφος επιφάνειες LERX έμπροσθεν των πτερύγων οι οποίες κινούμενες συμμετέχουν στον πτητικό έλεγχο του αεροσκάφους. Τέτοιες επιφάνειες συναντούνται σε αρκετές σχεδιάσεις, όπως ενδεικτικά στα F-16, F-18, Su-27 και MiG-29 αλλά σε όλες τις περιπτώσεις είναι σταθερές.
Η Sukhoi απέρριψε το ενδεχόμενο υιοθέτησης πτερυγίων canards, διότι αυτά έχουν αρνητική επίπτωση στην διατομή ραντάρ (RCS), παρά το ότι αυξάνουν την ευελιξία του αεροσκάφους. Για τον ίδιο λόγο άλλωστε τα πτερύγια αυτά καταργήθηκαν και στο αναβαθμισμένο Su-35BM, σαν ένα μέτρο μείωσης του RCS.
H εταιρεία τα αποκαλεί Povorotnaya Chast Naplyva (PChN), δηλαδή κυριολεκτικά κινούμενες επιφάνειες ελέγχου (LERX). Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται αφενός ελάχιστη επίδραση στην διατομή ραντάρ του αεροσκάφους, ενώ παράλληλα αυξάνεται η ευελιξία και έλεγχος αυτού, ιδιαίτερα στο φάσμα των υπερηχητικών ταχυτήτων.
Μια ακόμα καινοτομία είναι τα ολοκινούμενα κάθετα σταθερά (το «σταθερά» χρησιμοποιείται καταχρηστικά) τα οποία σαν υλοποίηση δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ σε μαχητικό αεροσκάφος, παρά μόνο στο SR-71. Με την υλοποίηση αυτή, αφενός χρησιμοποιείται ελάχιστη δυνατή επιφάνεια, που επίσης συνεισφέρει στην μείωση της εικόνας του αεροσκάφους στα αντίπαλα ραντάρ, ενώ παράλληλα η ωφέλιμη επιφάνεια ελέγχου είναι υπερδιπλάσια από οποιαδήποτε άλλη υλοποίηση σε κάθετες επιφάνειες ελέγχου.
Η καλύπτρα του αεροσκάφους προκάλεσε αίσθηση με το πλαίσιο που ενσωματώνει στο μέσο αφενός αλλά και για την ανεπαρκή ορατότητα προς τα πίσω αφετέρου. Ωστόσο σύμφωνα με την εταιρεία, το πλαίσιο αυτό θα αφαιρεθεί στις καλύπτρες παραγωγής, ενώ η θέση του πιλοτηρίου δικαιολογείται από την έμφαση που έχει δοθεί για τις επιδόσεις στο φάσμα των υπερηχητικών ταχυτήτων.
Έμπροσθεν του πιλοτηρίου εδράζεται το σύστημα αναζήτησης υπερύθρων IRST, αν και ο ακριβής του τύπος είναι άγνωστος. Το εντυπωσιακό είναι ότι πίσω από την καλύπτρα διακρίνεται ένας ακόμα θόλος ίδιων διαστάσεων γεγονός που οδηγεί σε πιθανολόγηση τοποθέτησης για πρώτη φορά σε μαχητικό αεροσκάφος δυο τέτοιων συστημάτων, για απόλυτη παθητική κάλυψη 360 μοιρών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο F-22 υπήρχε εξ αρχής πρόβλεψη για την τοποθέτηση ενός αντίστοιχου συστήματος AIRST σε σύμμορφη διάταξή (όπως περίπου το EOTS του F-35) αλλά δεν τοποθετήθηκε τελικά για λόγους κόστους.
Aξίζει να σημειωθεί δε, ότι όπως είχε ήδη επιβεβαιώσει ο Μακιένκο, το νέο αεροσκάφος θα φέρει συνολικά πέντε κεραίες για το νέο του ραντάρ, το οποίο θα λειτουργεί ταυτόχρονα στις μπάντες X και L.
Πρόκειται για μια μοναδική διάταξη που επίσης δεν έχει εμφανιστεί ποτέ σε μαχητικό αεροσκάφος, αν και έχει υπάρξει αντίστοιχη υλοποίηση και για το Su-35BM από το σχεδιαστικό γραφείο Τιχόμιροφ (διαβάστε αναλυτικό άρθρο στο τεύχος 182 της ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ), ενώ στην δύση δεν έχουν παρουσιαστεί παρά πειραματικά concept χωρίς προοπτική ολοκλήρωσης σε κάποιο υφιστάμενο μαχητικό.
Η κωδική ονομασία του αεροσκάφους κατά το πρότυπο ονοματολογίας του ΝΑΤΟ δεν υφίσταται ακόμα και είναι άγνωστο αν θα υπάρξει, καθώς από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και εξής, η ονοματοδοσία αυτή έχει σταματήσει. Προς το παρόν το αεροσκάφος φέρει την προσωρινή, αν και όχι ακόμα επίσημη, ονομασία Su-50, όπως εμφανίζεται σε ορισμένα έγγραφα υποκατασκευαστών του.
Ένα σημείο που έχει προκαλέσει αρνητικές εντυπώσεις είναι η ενσωμάτωση των κινητήρων στο αεροσκάφος, αφού δεν φαίνεται να έχει ληφθεί κάποιο μέτρο για τον περιορισμό του θερμικού τους ίχνους, όντας μια πλήρως συμβατική διάταξη. Μένει να φανεί αν θα υπάρξει κάποια βελτίωση στην συνέχεια της ανάπτυξης του αεροσκάφους.
Σύμφωνα με δηλώσεις του Ανατόλυ Κορνιούκοφ, πρώην αρχηγού της ρωσικής Αεροπορίας στο πρακτορείο Interfax «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το αεροσκάφος χρειάζεται. Τα Su-27 και MiG-29 μας είναι καλά αλλά είναι παλιά. Υπηρετούν πάνω από 20 χρόνια και είναι καιρός να κάνουμε κάτι για την αντικατάστασή τους.»
Τόνισε δε ότι το νέο μαχητικό θα μπορεί να σταθεί επάξια απέναντι στο αμερικανικό F-22, το άλλο μαχητικό πέμπτης γενιάς, λέγοντας «Δεν θα είναι χειρότερο από το F-22. Έχω δει το F-22 και το ξέρω.»
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr