Εξαιρετικά επιτυχημένη η συμμετοχή του Gripen στην άσκηση Red Flag
H σουηδική SAAB έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα στοιχεία σχετικά με τη συμμετοχή αριθμού μαχητικών τέταρτης γενιάς JAS-39C&D Gripen, στην άσκηση Red Flag που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι στην Αλάσκα.
H σουηδική SAAB έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα στοιχεία σχετικά με τη συμμετοχή αριθμού μαχητικών τέταρτης γενιάς JAS-39C&D Gripen, στην άσκηση Red Flag που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι στην Αλάσκα.
Ορισμένα από αυτά τα στοιχεία είχαν δοθεί πριν έναν περίπου μήνα σε Έλληνες δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια επίσημης ενημέρωσης σχετικά με τα προγράμματα και τα προϊόντα και τα προγράμματα της εταιρείας στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης αμυντικών συστημάτων Defendory 2006. Πριν προχωρήσουμε όμως στην πλήρη αναφορά των αποτελεσμάτων της συμμετοχής του σουηδικού μαχητικού στην σημαντική αυτή αμερικανική άσκηση, σημειώνουμε εδώ ότι το Gripen στις τελευταίες του εκδόσεις (C & -D) βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία στις αεροπορίες της Τσεχίας και της Ουγγαρίας. Η τελευταία μάλιστα είχε μισθώσει 14 αεροσκάφη των αρχικών εκδόσεων παραγωγής Α και –Β και πολύ σύντομα, πριν τα αεροσκάφη συμπληρώσουν τρία χρόνια υπηρεσίας αποφάσισε να προβεί στην αγορά 14 μονάδων των εκδόσεων –C και –D. H αεροπορία της Νοτίου Αφρικής παρέλαβε το πρώτο της αεροσκάφος (SA 01) ένα διθέσιο JAS 39D, το οποίο προς το παρόν αξιοποιείται για την ενσωμάτωση νέων συστημάτων (ένα από αυτά είναι σύστημα σκόπευσης επί κάσκας-HMD). H επίσημη παράδοσή μαζί με όσα άλλα αεροσκάφη έχουν μέχρι τότε εγκαταλείψει την γραμμή παραγωγής, θα ακολουθήσει τους πρώτους μήνες του 2008. Άλλη σημαντική εξέλιξη στο πλαίσιο του προγράμματος Gripen, πέρα από το ότι μία νέα έκδοσή του προτείνεται στην Νορβηγία, είναι το ότι η Σουηδική Αεροπορία έχει ζητήσει και η σουηδική κυβέρνηση έχει εγκρίνει την αναβάθμιση 31 αεροσκαφών των εκδόσεων Α και –Β σε –C και –D αντίστοιχα, προκειμένου τα αεροσκάφη αυτά να καταστούν ικανά να συμμετέχουν τόσο σε μεγάλες νατοϊκές ασκήσεις όσο και σε νατοϊκές αποστολές ανά τον κόσμο. Δεδομένου δε ότι και το επιχειρησιακό δόγμα της σουηδικής αεροπορίας έχει αλλάξει σημαντικά και δεν έχει παρά ελάχιστα κοινά στοιχεία με εκείνο της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου, υπάρχει ήδη στις τάξεις της μία μοίρα που έχει κηρυχθεί επιχειρησιακή από το ΝΑΤΟ και μπορεί να αναλάβει την διεξαγωγή αποστολών αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.
Σε ότι αφορά την συμμετοχή στην Red Flag τώρα οι Σουηδοί γνωστοποίησαν ότι τα τέσσερα αεροσκάφη του τύπου που συμμετείχαν στα σενάρια της άσκησης, συμπλήρωσαν σε χρονικό διάστημα 11 ημερών 340 συνολικά ώρες πτήσης σε 220 συνολικά εξόδους. Μόνο πέντε δηλαδή από τις 225 εξόδους που είχαν προγραμματιστεί στο πλαίσιο της άσκησης ματαιώθηκαν… Οι τέσσερις λόγω καιρού και μία λόγω αστοχίας σε ένα από τα ατρακτίδια Litening που έφεραν τα σουηδικά μαχητικά! Η διαθεσιμότητα των αεροσκαφών επομένως κατά την διάρκεια της άσκησης ανήλθε σε ποσοστό 100%. Οι Σουηδοί τόνισαν επίσης ότι κανένα άλλο σύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος τέταρτης γενιάς, συμπεριλαμβανομένων και των αναβαθμισμένων ή των τελευταίων εκδόσεων του F-16, δεν συνδυάζει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Gripen, με την ικανότητά του να φέρει μία πολύ μεγάλη ποικιλία όπλων αμερικανικών και ευρωπαϊκών και φυσικά με το εξαιρετικά χαμηλό κόστος κτήσης και χρήσης του. Η απαίτηση της σουηδικής αεροπορίας για ένα μαχητικό που να έχει τις ελάχιστες δυνατές απαιτήσεις συντήρησης και κατ’ επέκταση τον μεγαλύτερο ενδιάμεσο χρόνο μεταξύ βλαβών (MTBF-Mean Time Between Failures), αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα ατού του σουηδικού μαχητικού τέταρτης γενιάς.
Από εκεί και πέρα με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν, τα σουηδικά μαχητικά συμμετείχαν τόσο σε σενάρια αέρος-αέρος, όσο και σε σενάρια αέρος-εδάφους. Σε ρόλο αέρος-εδάφους τα Gripen έριξαν 16 συνολικά βόμβες λέιζερ GBU-12, αξιοποιώντας τα ατρακτίδια Litening με τα οποία ήταν εφοδιασμένα για την κατάδειξη των στόχων. Σε ορισμένες μάλιστα εξόδους τα σουηδικά μαχητικά απέδειξαν την ικανότητά τους να λειτουργούν συνεργιστικά σε επιθέσεις με βόμβες λέιζερ, με το ένα να λειτουργεί ως φορέας των όπλων και κάποιο δεύτερο ως καταδείκτης των στόχων στο έδαφος, μπερδεύοντας έτσι τις δυνάμεις των αντιπάλων. Επίσης, τα Gripen εκτέλεσαν άφεση βομβών GBU-12 οι οποίες έπληξαν στόχους τους οποίους καταδείκνυαν Σουηδοί και Αμερικανοί επίγειοι προκεχωρημένοι παρατηρητές (Forward Air Controllers). Στις εξόδους κατά τις οποίες είχαν καθήκοντα αέρος-αέρος, τα σουηδικά μαχητικά εκτέλεσαν δεκάδες εικονικές εκτοξεύσεις πυραύλων αέρος-αέρος, αναλώνοντας παράλληλα περί τις 1.100 θερμοβολίδες που εκτοξεύτηκαν από το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας EWS που διαθέτουν. Ο αρχηγός της σουηδικής αποστολής στη Red Flag, αντισμήναρχος Ken Lindberg, υπογράμμισε στην αναφορά του ότι ο συνδυασμός του EWS με το εξαιρετικά περιορισμένο ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του αεροσκάφους, προκάλεσαν σοβαρά προβλήματα στις αντίπαλες δυνάμεις στο σύνολο σχεδόν των σεναρίων στα οποία ήρθαν αντιμέτωπες με τα Gripen. Tόνισε δε χαρακτηριστικά ότι «σε όλες σχεδόν τις αποστολές, είτε αέρος-αέρος, είτε αέρος-εδάφους, με τα ραντάρ μας κλειστά εντοπίζαμε τις θέσεις των εχθρικών μαχητικών και των μονάδων αεράμυνας στο έδαφος μέσω του EWS από σχετικά μεγάλες αποστάσεις και κατορθώναμε έτσι να τα αποφεύγουμε μέχρι να φτάσουμε πολύ κοντά στους στόχους μας. Όταν μας εντόπιζαν ήταν συνήθως πολύ αργά…»