H κάτω Βουλή του Ολλανδικού κοινοβουλίου υπερψήφισε χθες πρόταση για ακύρωση της παραγγελίας του πρώτου αεροσκάφους δοκιμών F-35 Joint Strike Fighter και την παύση της ολλανδικής συμμετοχής στην φάση Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης. Επιπλέον, ψήφισε και υπέρ του να εκδώσει το υπουργείο Άμυνας νέα Αίτηση υποβολής Προσφορών (Request for Proposal) για την πλήρη αξιολόγηση του προγράμματος αντικατάστασης των F-16, για το οποίο η τελική απόφαση είναι προγραμματισμένη για το 2012…

H κάτω Βουλή του Ολλανδικού κοινοβουλίου υπερψήφισε χθες πρόταση για ακύρωση της παραγγελίας του πρώτου αεροσκάφους δοκιμών F-35 Joint Strike Fighter και την παύση της ολλανδικής συμμετοχής στην φάση Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης.

Επιπλέον, ψήφισε και υπέρ του να εκδώσει το υπουργείο Άμυνας νέα Αίτηση υποβολής Προσφορών (Request for Proposal) για την πλήρη αξιολόγηση του προγράμματος αντικατάστασης των F-16, για το οποίο η τελική απόφαση είναι προγραμματισμένη για το 2012…

Η βάση για την χθεσινή απόφαση ήταν το γεγονός ότι οι εκτιμήσεις τιμών που έδωσε η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin ανταποκρινόμενη στην αρχική Αίτηση υποβολής Πληροφοριών (Request for Information) του 2002, καθώς και η Συμπληρωματική (Supplemental) Αίτηση του 2008, ήταν αναξιόπιστες, όπως επιβεβαιώθηκε στα τέλη του 2009 από την αμερικανική Διακλαδική Ομάδα Εκτιμήσεων και το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Η πρόταση αυτή προς ψηφοφορία υποβλήθηκε από το Εργατικό Κόμμα, και υποστηρίχθηκε από το Σοσιαλιστικό Κόμμα, τους Αριστερούς Πράσινους, το δεξιό κόμμα PVV (Ελεύθερο Κόμμα των Geert Wilders), τους Φιλελεύθερους Δημοκράτες D66 αλλά και το Κόμμα των Φιλόζωων (!). Η ψηφοφορία κατέληξε με 79 ψήφους υπέρ της πρότασης και 71 κατά.

Αν η απόφαση αυτή της Κάτω Βουλής υλοποιηθεί, η Ολλανδία θα ακυρώσει την προμήθεια του πρώτου αεροσκάφους δοκιμών F-35A από την τρίτη παρτίδα Χαμηλού Ρυθμού Αρχικής Παραγωγής (LRIP), το οποίο είχε παραγγελθεί επεισοδιακά τον Μάιο του 2009 με ειδική ρήτρα για την επιστροφή της χρηματοδότησης αν η Βουλή ψηφίσει ενάντια στην προμήθεια και του δεύτερου αεροσκάφους δοκιμών, που είναι προγραμματισμένη για το 2010.

Επιπλέον, δεν θα υπάρξει και συμβόλαιο για ένα δεύτερο F-35A από την τέταρτη παρτίδα LRIP. Οι προκαταβολές για την προμήθεια μακροπρόθεσμων υλικών θα πρέπει να επιστραφούν και η συμμετοχή στην φάση Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης (για την οποία υπογράφτηκε Μνημόνιο Κατανόησης τον Μάιο του 2009) θα τερματιστεί.

Παρόλαυτα, η απόφαση αυτή της Βουλής δεν συνεπάγεται τελεσίδικα αποχώρηση της Ολλανδίας από το πρόγραμμα του F-35, παρόλο που αυτό ακριβώς είναι που επιδιώκει το εκ των μετεχόντων στην κυβέρνηση Εργατικό Κόμμα.

Αυτήν την στιγμή πάντως επικρατεί αναβρασμός στην πολιτική ζωή της χώρας με αφορμή το θέμα αυτό για μια σειρά από λόγους. Για παράδειγμα, στις 9 Ιουνίου είναι οι γενικές εκλογές στην χώρα, και κανένα κόμμα δεν επιθυμεί να εμφανίζεται ότι υποστηρίζει ένα προβληματικό πρόγραμμα ανάπτυξης.

Επιπλέον υπάρχει ανοιχτό και ένα άλλο ζήτημα, αυτό της συνέχισης ή μη της ανάπτυξης ολλανδικών στρατευμάτων στο Αφγανιστάν, γεγονός που προκαλεί επιπλέον τριβές μεταξύ των κομμάτων.

Ενδεικτικές ως προς αυτό είναι η δηλώσεις της βουλευτού των Εργατικών Angelien Eijsink, η οποία τόνισε πως «…θα ήταν ανεύθυνο να συνεχίσουμε με το πρόγραμμα του JSF δεδομένων των πληροφοριών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας εδώ και μήνες για της καθυστερήσεις στο πρόγραμμα, την αναφορά των Nunn-McCurdy για τις υπερβάσεις στο κόστος, την καθυστέρηση της φάσης Αρχικών Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης κατά δυο χρόνια μέχρι το 2015, αλλά και τις πενιχρές εξελίξεις στο υπάρχον πρόγραμμα πτητικών δοκιμών.»

Επιπλέον, πρόσθεσε ότι η Βουλή περιμένει ακόμα για την πολυαναμενόμενη σταθερή τιμή που έχει υποσχεθεί η εταιρεία για το αεροσκάφος της τέταρτης παρτίδας LRIP, ενώ τα δεδομένα για τα επίπεδα θορύβου του αεροσκάφους, που επίσης έχει υποσχεθεί η κατασκευάστρια εταιρεία, ακόμα δεν έχουν δοθεί στην δημοσιότητα. Η Ολλανδοί βουλευτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα σε αυτόν τον παράγοντα, καθώς το αεροσκάφος θα επιχειρεί σε μια μικρή χώρα με πυκνό πληθυσμό.

Τέλος, τα βιομηχανικά επιχειρήματα υπέρ του JSF έχουν πέσει τελικά στο κενό, εξ αιτίας έλλειψης παραγγελιών, πολύ χαμηλότερων από ό,τι αναμενόταν το 2002, αλλά και μικρού διεθνούς ενδιαφέροντος για το F-35.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ