Σε πολύ υψηλή προτεραιότητα στο νέο ΕΜΠΑΕ με αύξοντα αριθμό «5» στα προγράμματα της Πολεμικής Αεροπορίας βρίσκεται η απόκτηση συνόλων καθοδήγησης SPICE 1000 και SPICE 2000 , τα οποία θα χρησιμοποιούνται από τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η προμήθεια, μαζί με το έργο της επέκτασης του ορίου ζωής των βλημάτων ΑΜ-39 Εxocet εξασφαλίζει χρηματοδότηση ύψους 130.000.000 ευρώ. Πέρσι η Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών & Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας προκήρυξε στις 9 Ιουνίου 2009 ανοικτό διεθνή δημόσιο διαγωνισμό με έγγραφες ενσφράγιστες προσφορές για την προμήθεια συνόλων καθοδήγησης SPICE 1000 και SPICE 2000 και η προθεσμία κατάθεσης προσφορών είχε λήξει στις 24 Αυγούστου.  

Πρακτικά ήταν μία μεδόθευση για να «πεταχτεί η μπάλα στην εξέδρα» και να γίνει η επιλογή από τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αφού ήταν βέβαιο ότι οδεύαμε σε εκλογές και σε αλλαγή της ηγεσίας.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για διαδικασία προμήθειας από μοναδική πηγή, καθώς το SPICE είναι σύστημα της ισραηλινής Rafael. Πρόκειται για σύνολο καθοδήγησης και πτερύγων ανεμοπορίας, το οποίο τοποθετείται σε βόμβα γενικής χρήσης Mk83 βάρους 1.000lb (454kg) ή Mk84 των 2.000lb (907kg). Το σύνολο SPICE 2000 βάρους 150kg προκαλεί θεαματική μεταβολή στο σχήμα και στο μέγεθος της βόμβας Mk84, κατά προσέγγιση διπλασιάζοντας το μήκος της σε 4,2m. Το μακρύ ρύγχος περιλαμβάνει 4 στατικά πτερύγια σταθεροποίησης, σταθερής χορδής και εκπετάσματος 60cm.

Στο ουραίο συγκρότημα βρίσκονται 4 τραπεζοειδείς πτέρυγες εκπετάσματος 1,2m με τις ρίζες τους να επικαλύπτουν τον κορμό της βόμβας Mk84. Στο ουραίο άκρο του τμήματος αυτού βρίσκονται επίσης 4 κινούμενα πτερύγια ελέγχου με έντονη οπισθόκλιση, σταθερή χορδή και εκπέτασμα 70cm. Για τον περιορισμό του κόστους, οι μηχανισμοί ενεργοποίησης προέρχονται από το ναυτικό βλήμα αντιαεροπορικής άμυνας σημείου Barak της Rafael.

Το SPICE 2000 είναι βελτιστοποιημένο για άφεση από μεγάλο ύψος, οπότε επιτυγχάνεται η μέγιστη ακτίνα του. Για άφεση από 42.000ft (12.802m) με υψηλή υποηχητική ταχύτητα, η ακτίνα ανεμοπορίας υπερβαίνει τα 60km. Το σύστημα δεν εκτελεί άνοδο προ της τερματικής βύθισης, οπότε δεν είναι κατάλληλο για άφεση από περιορισμένο ύψος.

Η επιλεγόμενη τακτική περιλαμβάνει διείσδυση σε περιορισμένο ύψος στην περιοχή του στόχου, ακολουθούμενη από άνοδο του αεροσκάφους προ της άφεσης. Στο SPICE 1000, τα πτερύγια ρύγχους και οι 4 τραπεζοειδείς πτέρυγες αντικαταστάθηκαν από δύο πτυσσόμενες πτέρυγες στην κοιλιακή επιφάνεια του όπλου, οι οποίες αναπτύσσονται μετά την άφεση στην κατάλληλη γωνία οπισθόκλισης για την απαιτούμενη ταχύτητα και γωνία ανεμοπορίας, παρέχοντας πολύ μεγαλύτερη ακτίνα από εκείνη του SPICE 2000.

Το συγκρότημα ρύγχους του SPICE περιέχει μονάδα καθοδήγησης GPS/INS και τον τερματικό ηλεκτροπτικό ερευνητή. Στην έκδοση SPICE 2000 της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας, ο ερευνητής αυτός είναι τηλεοπτικός ημέρας τύπου Εξαρτήματος Σύζευξης Φορτίου (CCD). Ωστόσο η Rafael ανέπτυξε επίσης ερευνητή διπλής διαμόρφωσης, CCD και υπέρυθρης απεικόνισης, παρέχοντας στο σύστημα ικανότητα νυχτερινής προσβολής.

Το SPICE χρησιμοποιεί καθοδήγηση αντιπαραβολής σκηνής (scene-matching guidance) με Αυτόματη Πρόσκτηση Στόχου (ΑΤΑ) και περιλαμβάνει υποδοχή για εμπορικής προέλευσης κάρτα μνήμης flash χωρητικότητας 64ΜΒ, πανομοιότυπη με τις χρησιμοποιούμενες στην ψηφιακή φωτογράφηση. Το ουραίο συγκρότημα περιέχει τα ηλεκτρονικά καθοδήγησης, ελέγχου πτήσης και διασύνδεσης με το αεροσκάφος, την παροχή ισχύος, τους μηχανισμούς ενεργοποίησης πτερυγίων και την προαιρετική ζεύξη δεδομένων.

Μετά την άφεση από το αεροσκάφος, το SPICE χρησιμοποιεί καθοδήγηση GPS/INS. Περί τα 17km από τον στόχο αρχίζει η λειτουργία του ηλεκτροπτικού ερευνητή, ο οποίος αναζητά τα τοπογραφικά χαρακτηριστικά της απεικόνισης αναφοράς. Εφόσον τα χαρακτηριστικά αυτά δεν είναι ορατά, το σύστημα διευρύνει κατά 3km την αρχική περιοχή έρευνας για να αντισταθμίσει τυχόν Σφάλμα Τοποθεσίας Στόχου (Target Location Error: TLE) της μονάδας GPS/INS. Κατά τον κατασκευαστή, το σύστημα ΑΤΑ εκτελεί πρόσκτηση στόχου εντός δύο δευτερολέπτων, στο 95% των περιπτώσεων.

Στην τερματική φάση, το όπλο ελίσσεται για να επιτύχει την ιδανική γωνία προσβολής στην τελική του βύθιση προς τον στόχο. Η γωνία πρόσκρουσης είναι επιλεγόμενη, με μέγιστο όριο τις 75°. Από την άποψη της ακρίβειας, η Rafael υπόσχεται 3m CEP και ισχυρίζεται πως επιτυγχάνει 2m! Σε πτήσεις επίδειξης με το όπλο αναρτημένο, το σύστημα εκτέλεσε πρόσκτηση στόχων με παρουσία χαμηλής νέφωσης και TLE ακόμη και 500m.

Η προαιρετική ψηφιακή ζεύξη δεδομένων επιτρέπει την παρέμβαση χειριστή στον κύκλο σκόπευσης, ενδεικτικά για θετική ταυτοποίηση του στόχου ή για μετατόπιση του σημείου σκόπευσης. Στην περίπτωση αυτή όμως, απαιτείται η ανάρτηση ατρακτιδίου ζεύξης δεδομένων στο μαχητικό, για το οποίο χρησιμοποιείται το περίβλημα του Litening. Το SPICE μπορεί να ολοκληρωθεί στο αεροσκάφος άφεσης παρέχοντας πλήρεις ικανότητες -περιλαμβάνοντας συμβολογία καθοδήγησης του χειριστή στο HUD και αυτόματη άφεση πολλαπλών όπλων- ή σε βασική διαμόρφωση, στην οποία μιμείται κάποιο ήδη ολοκληρωμένο όπλο.

Η λύση των SPICE θεωρήθηκε η καλύτερη από την Π.Α> γιατί συνδυάζουν υψηλή αποτελεσματικότητα και χαμηλή τιμή (η προμήθεια του συνόλου των συστημάτων κυμαίνεται γύρω στα 65 εκατ. ευρώ).

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ