Καναδάς, Αυστραλία και Βρετανία υπέγραψαν συμμετοχή στη φάση παραγωγής του F-35 Lightning II
Στις 11 και 12 Δεκεμβρίου 2006 ο Καναδάς, η Αυστραλία και η Βρετανία υπέγραψαν δια χειρός των υπουργών αμύνης τους, ξεχωριστές συμφωνίες για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα παραγωγής του F-35 Lightning II.
Στις 11 και 12 Δεκεμβρίου 2006 ο Καναδάς, η Αυστραλία και η Βρετανία υπέγραψαν δια χειρός των υπουργών αμύνης τους, ξεχωριστές συμφωνίες για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα παραγωγής του F-35 Lightning II.
Οι υπογραφές των συμφωνιών έγιναν ενώ η παρθενική πτήση του μαχητικού πολλαπλού ρόλου πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II να αναμένεται από ημέρα σε ημέρα. Ο Καναδάς που έχει ήδη επενδύσει 150 εκατ. δολάρια στην φάση SDD του προγράμματος, θα δαπανήσει 150 εκατ. ακόμη για την φάση της παραγωγής. Οι Καναδοί σχεδιάζουν την αγορά 80 F-35 της έκδοσης συμβατικής απο/προσγείωσης με σκοπό να αντικαταστήσουν το στόλο των μαχητικών CF-18 που διαθέτουν, το αργότερο μέχρι το 2020. Το ίδιο θα κάνουν και οι Αυστραλοί. Θα αντικαταστήσουν τα F/A-18Α/Β με F-35 τα οποία θα παραμείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2050. Οι Βρετανοί από την πλευρά τους διατηρώντας τον τίτλο του σημαντικότερου εταίρου στο πρόγραμμα, από τη στιγμή που μέχρι σήμερα έχουν δαπανήσει περί τα τρία δις δολάρια για την υλοποίησή του, σχεδιάζουν να προμηθευτούν περί τα 138 (αντί των 150 που αρχικά σχεδιαζόταν) αεροσκάφη της έκδοσης κατακόρυφης απο/προσγείωσης τα οποία θα αξιοποιηθούν επιχειρησιακά στα δύο αεροπλανοφόρα που η χώρα σχεδιάζει να εντάξει σε υπηρεσία μέσα στην επόμενη δεκαετία. Παρά το γεγονός αυτό, έχουν καταστήσει επανειλημμένα σαφές ότι εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο αποχώρησής τους από το πρόγραμμα σε περίπτωση που οι ΗΠΑ αρνηθούν να αποδεσμεύσουν στοιχεία και τεχνολογία που οι Βρετανοί θεωρούν απαραίτητα για την επιχειρησιακή αυτονομία τους. Οι ΗΠΑ έχουν δεσμευθεί για την αποδέσμευση της ζητούμενης από τους Βρετανούς τεχνολογίας χωρίς περιορισμούς, χωρίς όμως ακόμη να έχει σημειωθεί κάποια εξέλιξη γύρω από το ζήτημα αυτό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο Βρετανός υπουργός αμυντικών προμηθειών λόρδος Paul Drayson που στις 12 Δεκεμβρίου υπέγραψε την συμφωνία για την παραμονή της Βρετανίας στο πρόγραμμα JSF, είχε δηλώσει λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 8 του μήνα, ότι «δεν πρόκειται να προβούμε σε αγορά των αεροσκαφών εάν δεν εξασφαλίσουμε την τεχνολογία που θα μας επιτρέψει πλήρη αυτονομία. Το σχέδιο Α του οποίου την υλοποίηση επιδιώκουμε και ευχόμαστε, προβλέπει την αγορά των JSF. Σε περίπτωση όμως που αυτό ναυαγήσει θα θέσουμε σε εφαρμογή το σχέδιο Β». Ο Βρετανός αξιωματούχος απέφυγε να δώσει λεπτομέρειες σχετικά με το τι προβλέπει το «σχέδιο Β». Είναι πάντως γεγονός ότι σε περίπτωση που η Βρετανία εγκαταλείψει το πρόγραμμα JSF, θα βρεθεί σε εξαιρετικά δύσκολη θέση καθώς δεν θα είναι σε θέση να αναπληρώσει ούτε τον χαμένο χρόνο, αλλά ούτε και τα χρήματα που έχει επενδύσει στο τελευταίο, προκειμένου να τα αξιοποιήσει στο πλαίσιο μίας εναλλακτικής λύσης…