Διασώθηκε το πεδίο βολής της Σχίζας για την Πολεμική Αεροπορία καθώς σήμερα σε συνέντευξη Τύπου η πολιτική ηγεσία του υπουργείου (ΥΕΘΑ Ε.Βενιζέλος, και ΑΝΥΕΘΑ Π.Μπεγλίτης) ξεκαθάρισαν ότι δεν υπάρχει καμία περίπτωση απομάκρυνσης του πεδίου βολής και εξορίας της Π.Α. στην Κρανέα ή σε άλλα πεδία βολών.  Το πεδίο βολής της Σχίζας θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιείται για τις ανάγκες εκπαίδευσης των νέων ανθυποσμηναγών στις αποστολές αέρος-εδάφους.

Το πεδίο βολής; της Σχίζας βρίσκεται νοτιοδυτικά της 120 ΠΕΑ στην Καλαμάτα απέναντι από την Φοινικούντα και ξεκίνησε να χρησιμοποιείται επιχειρησιακά από την ΠΑ το 1979 για την πραγματοποίηση βολών συμπεριλαμβανομένων και πραγματικών πυρών μέχρι περίπου και τα μέσα της δεκαετίας του ’80.

Τότε είναι που σταμάτησαν οι βολές πραγματικών πυρών και έκτοτε η Σχίζα χρησιμοποιείτο από όλα τα αεροσκάφη της ΠΑ αλλά για την εκτέλεση μόνο εκπαιδευτικών βολών και όλα αυτά μέχρι τον Οκτώβριο του 2004 οπότε σταμάτησε συνολικά η χρήση του συγκεκριμένου ΠΒ από τα αεροσκάφη της ΠΑ. Οι λόγοι πρακτικά αδιευκρίνιστοι οι οποίοι όμως στρέφονταν προς τη γενικότερη κατεύθυνση των περιβαντολογικών και τουριστικών αιτιάσεων.

Αναφερόμενος σήμερα στο θέμα χαρακτήρισε την απόφαση του τότε υπουργού Εθνικής Άμυνας Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου ο ΑΝΥΕΘΑ Π.Μπεγλίτης ως “πρόχειρη, απροετοίμαστη και μικροπολιτική απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης να αναστείλει τη λειτουργία του αεροπορικού πεδίου βολής στη Σχίζα, οδήγησε σε πλήρη ανατροπή του επιχειρησιακού σχεδιασμού της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς επίσης και σε μια εξαιρετικά σημαντική οικονομική επιβάρυνση στον προϋπολογισμό της Πολεμικής Αεροπορίας”.

Και συνέχισε: “Έχουμε με τον κ. Βενιζέλο όχι απλώς ευαισθησία, εμμονή γύρω από την περιβαλλοντική προστασία περιοχών με ιδιαίτερα αυξημένο τουριστικό και οικονομικό ενδιαφέρον, όπως είναι στο νομό Μεσσηνίας η περιοχή της νησίδας Σχίζα.  Είμαστε σε γνώση όλων των εκθέσεων του Αρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας Πτεράρχου κ. Κλόκοζα. Σε καμία περίπτωση τα επιστημονικά κέντρα στα οποία απευθυνθήκαμε, αλλά και οι αρμόδιες υπηρεσίες της Πολεμικής Αεροπορίας, δεν έδειξαν ότι υπάρχει η παραμικρή επιβάρυνση από τις ασκήσεις Πολεμικής Αεροπορίας 7 μίλια από την παραλία στο νομό Μεσσηνίας. Οδηγηθήκαμε στην ανάγκη σήμερα να επανεξετάσουμε αυτή την απόφαση, να την ανατρέψουμε προς επιχειρησιακό όφελος της Πολεμικής Αεροπορίας. Στοίχιζε  αυτή η αλλαγή πάνω από 2 εκατ. ευρώ για κάθε φορά που γινόντουσαν βολές απ’ την Πολεμική Αεροπορία”.

Επίσης για το θέμα τοποθετήθηκε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ε.Βενίζέλος: “Καταρχάς εκπαιδευτικό κέντρο στην Καλαμάτα χωρίς πεδίο βολής δεν μπορεί να λειτουργεί. Αυτό να το ξέρουμε, αν θέλουμε να έχουμε εκεί το εκπαιδευτικό κέντρο. Δεύτερο. Τα αεροσκάφη αυτά τα εκπαιδευτικά είναι πάρα πολύ μικρά και ελαφρά αεροσκάφη.

Τρίτο. Τα βήματα είναι εκπαιδευτικά, δηλαδή έχουν μια ψεύτικη γόμωση. Τέταρτο. Θα δώσω εντολή στον Αρχηγό του ΓΕΑ να μοιράσει τους χάρτες για να δείτε που ακριβώς είναι το πεδίο βολής και αν είναι δυνατόν το πεδίο βολής εκεί που είναι να ενοχλεί κάποιον. Για να καταλάβετε ποια είναι τα δεδομένα και να είμαστε όλοι ενήμεροι επί της τοπογραφίας.”

Η παύση λειτουργίας του πεδίου βολής είχε ως αποτέλεσμα τα αεροσκάφη T-2B/C των δύο μοιρών εκπαίδευσης 362 ΜΕΑ και 363 ΜΕΑ να αναγκάζονται να κατευθύνονται στο πεδίο βολής της Κρανέας βόρεια της Λάρισας εκτελώντας την άφεση των εκπαιδευτικών τους βομβιδίων και στη συνέχεια να πραγματοποιούν ανεφοδιασμό στην αεροπορική βάση του Άκτιου στη Πρέβεζα, καθώς τα καύσιμα δεν επαρκούσαν για την επιστροφή πίσω στην Καλαμάτα.

Αυτό με συνεπαγόμενο μεγαλύτερο κόστος, τόσο σε καύσιμα όσο και σε γενικότερα έξοδα καθώς απαιτείτο να υπάρχει σχετικό προσωπικό τόσο στο ΠΒ Κρανέας όσο και στην 131 Σμηναρχία Μάχης στο Άκτιο. Το παραπάνω είχε ως αποτέλεσμα την πτώση των βολών σε αποστολές αέρος-εδάφους για τους νέους Ανθυποσμηναγούς σε τραγικά επίπεδα καθώς στην πραγματοποίηση παρόμοιων αποστολών επενέβαιναν και άλλοι παράγοντες όπως οι καιρικές συνθήκες αλλά και η γενικότερη κυκλοφορία των μαχητικών της ΠΑ για τη χρησιμοποίηση της Κρανέας μη επιτρέποντας τη διατήρηση των εξόδων στα προβλεπόμενα επίπεδα. Έτσι χαρακτηριστικά μια σειρά εκπαιδευόμενων Ανθυποσμηναγών πραγματοποίησε 6 βολές εκπαιδευτικών πυρομαχικών ενώ η ΠΑ ορίζει σαφέστατα πως ο αριθμός θα έπρεπε να φτάνει τις 60 αφέσεις!

Έτσι οι Ανθυποσμηναγοί που τοποθετούντο στη συνέχεια σε Μοίρες της ΠΑ ήταν ανεκπαίδευτοι σε ότι αφορούσε το κομμάτι των αποστολών αέρος-εδάφους. Το καθεστώς αυτό διατηρήθηκε στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση έως και τις αρχές του Σεπτεμβρίου οπότε και με υπουργική εντολή το ΠΒ Σχίζας ξεκίνησε ξανά τη λειτουργία του. Τη Δεύτερα 27 Σεπτεμβρίου φορείς που έχουν σχηματίσει μάλιστα και την Επιτροπή Οργάνωσης Απομάκρυνσης ΠΒ Σχίζας, πραγματοποίησαν ειρηνική διαδήλωση έξω από την πύλη της 120 ΠΕΑ επιδίδοντας ψήφισμα στο διοικητή της Πτέρυγας με τις γνωστές αιτιάσεις.

Έτσι οι τοπικοί φορείς –οι «γνωστοί άγνωστοι» αιωνίως θιγόμενοι έλληνες επαγγελματίες διαφόρων τουριστικών ενασχολήσεων- από την γύρω περιοχή διαμαρτυρήθηκαν για την “περιβαλλοντική επιβάρυνση” –η οποία όμως μετά την κατάργηση των πραγματικών πυρών όπως αναφέρθηκε είναι πρακτικά ανύπαρκτη- αλλά και για την υποτιθέμενη επιβάρυνση σε ότι αφορά τα επίπεδα θορύβου η οποία και αυτή με τη σειρά της είναι ανύπαρκτη.

Αυτό γιατί σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις το ΠΒ Σχίζας θα χρησιμοποιείται στο εφεξής μόνο από τα εκπαιδευτικά αεροσκάφη της 120ΠΕΑ και όχι από μαχητικά αεροσκάφη της ΠΑ, και οι βολές που θα πραγματοποιούνται θα γίνονται μόνο ημέρα και φυσικά μόνο κατά τη εργάσιμη εβδομάδα. Σε ότι αφορά τις «βολές» -που διαμαρτύρονται οι «γνωστοί άγνωστοι»- αυτές περιλαμβάνουν εκπαιδευτικά μίνι βομβίδια  με μήκος περί τα 30 εκατοστά, διάμετρο 10 εκατοστά, βάρος 12,5 κιλά και χωρίς να περιέχουν καθόλου εκρηκτική ύλη! Το μόνο που περιέχουν είναι ελάχιστη ποσότητα λευκού φωσφόρου τόσου ώστε να μπορούν να παρατηρούνται τα αποτελέσματα των βολών.

Επιπρόσθετα οι επιτελείς της 120 ΠΕΑ έχουν αναλάβει την υποχρέωση μετά από κάθε εκπαιδευτική έξοδο να συλλέγουν τα υπολείμματα των «βομβών» αυτών και φυσικά η βολές αφορούν μόνο το νησάκι της Σχίζας και όχι τη θαλάσσια περιοχή. Ακόμη όμως και έτσι η 120 ΠΕΑ διατηρεί στην περιοχή δικό της σκάφος σε περίπτωση της οποιαδήποτε τυχόν επιβάρυνσης στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Σε ότι αφορά το άλλο κομμάτι των διαμαρτυριών αυτό του θορύβου και εκεί οι αιτιάσεις των τοπικών παραγόντων παραμένουν έωλες καθώς η είσοδος των εκπαιδευτικών αεροσκαφών πραγματοποιείται από τα νότια χωρίς να επιβαρύνονται με τον όποιο θόρυβο οι παράκτιες περιοχές που φιλοξενούν τον τόσο…υπερπολύτιμο τουρισμό που τείνει να αναγορευθεί σε νέα «οικονομική» θρησκεία σε νέα «ιερά εξέταση». Όποιος, ή οτιδήποτε και αν είναι αυτό που επιχειρεί να «βλάψει» περίφημο τουρισμό εξορίζεται στο πυρ το εξώτερο έστω και αν αυτό αφορά την ίδια την εθνική ασφάλεια της χώρας!

Ο θόρυβος που προέρχεται από τα αεροσκάφη T-6 είναι ελάχιστος –καθώς είναι ελικοφόρα- ενώ για τα T-2 το «νότιο δρομολόγιο» αποκλείει και την παραμικρή όχληση των παραθεριστών την ώρα που απολαμβάνουν τον ελληνικό ήλιο. Πιος θα τολμούσε άλλωστε στη χώρα που ζούμε να ενοχλήσει τους τουρίστες… Στο μέλλον όμως τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο «φιλικά» στον τουρισμό καθώς τα νέα –όπως περιλαμβάνεται στο ΕΜΠΑΕ- εκπαιδευτικά εκπέμπουν τον ελάχιστο θόρυβο καθώς χρησιμοποιούν κινητήρες μεγάλου λόγου παράκαμψης.

Αυτό για το οικονομικό κομμάτι της ιστορίας, γιατί σε ότι αφορά το άλλο, το περιβαντολογικό εκεί δε χωρά καμία παρερμηνεία. Τα μέτρα που έχουν λάβει οι άνθρωποι της ΠΑ είναι τόσο αυστηρά που θα μπορούσε να λεχθεί πως το ΠΒ Σχίζας συνιστά το πιο «πράσινο» πεδίο βολής στο κόσμο, σε σημείο που θα μπορούσε να είχε βραβευτεί ακόμη και από την Green Peace. Παρόλα αυτά η περίφημη επιτροπή συνεχίζει τον «αγώνα» της για την απομάκρυνση του Πεδίου Βολής της Σχίζας θυμίζοντας σχιζοφρενικές καταστάσεις σε μια χώρα που ο αυτονόητος αγώνας για την εθνική της κυριαρχία φαίνεται να γίνεται όλο και πιο δύσκολος.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ