Αναταράξεις και απόηχος από τη απόφαση υπερ Boeing στον διαγωνισμό KC-X
Συνεχίζονται οι αναταράξεις από την απόφαση της USAF να επιλέξει την πρόταση της Boeing για τον διαγωνισμό του KC-X, ακυρώνοντας την προηγούμενη απόφαση για προεπιλογή της πρότασης εναέριου τάνκερ των EADS-Northrop, η οποία είχε σαφώς καλύτερα τεχνικά χαρακτηριστικά.
Συνεχίζονται οι αναταράξεις από την απόφαση της USAF να επιλέξει την πρόταση της Boeing για τον διαγωνισμό του KC-X, ακυρώνοντας την προηγούμενη απόφαση για προεπιλογή της πρότασης εναέριου τάνκερ των EADS-Northrop, η οποία είχε σαφώς καλύτερα τεχνικά χαρακτηριστικά.
Πρόκειται για μία παραγγελία ύψους 35 δισ. δολαρίων, η οποία θα μπορούσε να επεκταθεί σε βάθος χρόνου έως και τα 100 δισ. δολάρια, ενώ αναμένεται να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε αμερικανικές πολιτείες, που έχουν πληγεί από την κρίση.
Η αμερικανική κυβέρνηση που την παρούσα χρονική στιγμή θυμίζει περισσότερο με “σύλλογο πρώην εργαζομένων στην Boeing” με τα πρώην στελέχη της να έχουν καταλάβει κορυφαίες θέσεις στο Λεύκό Οίκο (αν ληφθεί απόφαση για τον ελληνικό διαγωνισμό του Νέου Μαχητικού επί διακυβέρνησης Ομπάμα, αυτό θα αποδειχθεί καθοριστικό, σημειώστε το) υποστηρίζει σθεναρά την απόφαση της USAF και όπως ανακοίνωσε ο Αμερικανός υφυπουργός Αμυνας, Ουίλιαμ Λιν, “ύστερα από διεξοδική εξέταση των προσφορών, που είχαν καταθέσει οι δύο εταιρείες για την προμήθεια 179 αεροσκαφών, η Boeing προέβαλε ως «ξεκάθαρος νικητής», με τον παράγοντα του κόστους να διαδραματίζει τον σημαντικότερο ρόλο”.
Είναι γεγονός ότι στην BAFO η Boeing κτύπησε την τιμή πολύ χαμηλότερα για να αντισταθμίσει τα τεχνικά μειονεκτήματα του αεροσκάφους. Σε τελική ανάλυση ποιος την εμποδίζει να αναπροσαρμόσει εν συνεχεία μέσα στις επόμενες δεκαετίες την τιμή;
«Η Boeing κατέθεσε μία σαφώς πιο συμφέρουσα προσφορά, σε μία περίοδο κατά την οποία οι αμυντικές δαπάνες είναι υπό πίεση» είπε χαρακτηριστικά.
Θέλοντας δε να προλάβει αντιδράσεις ο κ. Λιν υπογράμμισε ότι η απόφαση υπέρ της αμερικανικής εταιρείας ελήφθη στο πλαίσιο μίας διαδικασίας, που χαρακτηρίστηκε από απόλυτη διαφάνεια (αυτή η διαφάνεια, σε όλες τις κυβερνήσεις είναι πανταχού παρούσα).
Βάσει του συμβολαίου η Boeing θα πρέπει να παραδώσει τα πρώτα 18 αεροσκάφη έως το 2017. Σύμφωνα με την εταιρεία το συμβόλαιο αυτό στηρίζει περίπου 50.000 θέσεις εργασίας σε περισσότερες από 40 πολιτείες.
Για την πολιτεία της Ουάσινγκτον (πρωτεύσα Σιάτλ) μόνο υπολογίζεται ότι σημαίνει 11.000 νέες θέσεις εργασίας και ετήσια οικονομικά οφέλη ύψους 693 εκατ. δολαρίων. Γερουσιαστές του Τέξας υπολογίζουν την ίδια ώρα ότι στη δική τους πολιτεία θα φέρει 7.500 νέες θέσεις εργασίας και έσοδα ύψους 388 εκατ. δολαρίων. Ακόμη μεγαλύτερα αναμένεται να είναι τα οφέλη για την πολιτεία του Κάνσας.
Η EADS εξέφρασε την απογοήτευσή της, τονίζοντας ότι αντί για «ένα εγγυημένο σχέδιο», το τάνκερ KC-45, το αμερικανικό Πεντάγωνο προτίμησε το «υψηλού ρίσκου σχέδιο» της Boeing.
Δεν θέλησε, ωστόσο, να γνωστοποιήσει εάν θα προσφύγει κατά της απόφασης, ενώ σημείωσε ότι το συμβόλαιο ήταν απλώς «μία επιχειρηματική ευκαιρία, μεταξύ πολλών». Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της γερμανικής κυβέρνησης, Στέφεν Ζάιμπερτ, ανέφερε σε δημοσιογράφους ότι η καγκελάριος, Ανγκελα Μέρκελ, ενημερώθηκε «μετά λύπης της» την απόφαση. Υπογράμμισε δε ότι «η γερμανική άποψη είναι ότι χάθηκε μια ευκαιρία να ενισχυθεί η διατλαντική συνεργασία».
Απογοητευμένη από την εξέλιξη δήλωσε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τονίζοντας, ωστόσο, είναι πρωτίστως απόφαση της EADS, εάν θα γίνουν περαιτέρω ενέργειες.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μάχη των δύο κολοσσών αεροναυπηγικής για το εξοπλιστικό πρόγραμμα άρχισε το 2001. Τότε έγινε η πρώτη επίσημη προκήρυξη του διαγωνισμού, με την Boeing να διασφαλίζει δύο χρόνια αργότερα το συμβόλαιο. Το Πεντάγωνο αναγκάστηκε, ωστόσο, να ακυρώσει το διαγωνισμό, καθώς έγινε γνωστό ότι συνεργάτης του είχε παρανόμως δώσει πληροφορίες στην αμερικανική εταιρεία.
Στον δεύτερο γύρο, το Φεβρουάριο του 2008, επικράτησε η EADS. Ωστόσο η Boeing προσέφυγε στην επιτροπή Οικονομικών του Κογκρέσου και δικαιώθηκε, με αποτέλεσμα το υπουργείο Αμυνας να προκηρύξει εκ νέου την ανάθεση έργου το 2009.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr