Στις 8 Μαρτίου 2007, στις 14:44 το απόγευμα, το διθέσιο αεροσκάφος προκεχωρημένης και επιχειρησιακής εκπαίδευσης L-159T1 της Τσεχικής Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρίας AERO Vodochody.

Το διθέσιο αεροσκάφος προκεχωρημένης – επιχειρησιακής εκπαίδευσης, προέκυψε από την τροποποίηση του εκπαιδευτικού – ελαφρού μαχητικού αεροσκάφος L-159A με αριθμό σειράς (s/n) 6069 της Τσεχικής Αεροπορίας. Το αρχικό αυτό αεροσκάφος θα αξιοποιηθεί ως πρωτότυπο για την διεξαγωγή των πτητικών δοκιμών πιστοποίησης του νέου τύπου. Κατά την πρώτη δε πτήση του, το αρχικό Τ1, πέταξε μέχρι το επίπεδο των 33.000 ποδών και ανέπτυξε μέγιστη ταχύτητα 400 κόμβων. Υπενθυμίζεται ότι το συμβόλαιο για την τροποποίηση τεσσάρων μονοθέσιων επιθετικών αεροσκαφών L-159A ALCA της Αεροπορίας της Τσεχίας, σε διθέσια εκπαιδευτικά L-159T1, υπογράφηκε μεταξύ του υπουργείου άμυνας της Τσεχίας και της κατασκευάστριας AERO Vodochody s.a. στις 26 Ιουνίου του 2006. Η Τσέχικη Αεροπορία θα τροποποιήσει 24 επιθετικά L-159A από τα 72 που συνολικά διαθέτει σε διθέσια εκπαιδευτικά Τ1, που όμως θα διατηρούν την ικανότητα μεταφοράς του ίδιου οπλικού φορτίου. Το L-159Τ1 που θα έχει πρακτικά τις ίδιες δυνατότητες με το διθέσιο L-159B, μία σχεδίαση βασισμένη στο επιτυχημένο L-39/59, θα προέλθει από την αντικατάσταση του πρόσθιου τμήματος της ατράκτου (η άτρακτος του L-159 αποτελείται από δύο τμήματα, το πρόσθιο και το οπίσθιο). Τα 24 τσεχικά L-159A θα αποσυναρμολογηθούν σε πρώτη φάση. Οι πτέρυγες τους μαζί με το ουραίο τμήμα θα διατηρηθούν και η Aero Vodochody θα κατασκευάσει νέες πρόσθιες ατράκτους με διθέσια διάταξη, καθώς κρίθηκε οικονομικά ασύμφορη και χρονοβόρος η τροποποίηση των παλαιών. Πριν από την επανασυναρμολόγηση παλαιών και νέων τμημάτων θα αντικατασταθούν οι παλαιές καλωδιώσεις με νέες, όπως και το σύνολο των ελαστικών δακτυλίων και ενώσεων καθώς και οι σωληνώσεις των υδραυλικών δικτύων. Πρακτικά δηλαδή τα αεροσκάφη που θα προκύψουν θα είναι καινούρια και εξοπλισμένα στα ίδια περίπου επίπεδα με το L-159B. Θα διαθέτουν δηλαδή ασυρμάτους ARC-210 (UHF/VHF) της Rockwell/Collins, αδρανειακό σύστημα πλοήγησης συνδυασμένο με GPS τύπου Η-764G της Honeywell, σύστημα IFF τύπου ΑΝ/APX-100 της Raytheon, μονάδα HUD, από μία (και όχι δύο όπως στο L-159B) έγχρωμη οθόνη απεικόνισης στοιχείων πολλαπλών λειτουργιών σε κάθε θάλαμο διακυβέρνησης, υπολογιστή αποστολής, αρτηρία διασύνδεσης συστημάτων και όπλων Mil-Std-1553B και ανεξάρτητο υπολογιστή στοιχείων αέρος. Το L-159Τ1 όπως και το –Β, θα είναι επίσης εφοδιασμένο με σύστημα εντοπισμού και διάγνωσης βλαβών, σύστημα παρακολούθησης και καταγραφής των παραμέτρων λειτουργίας του κινητήρα F124-GA-100 και σύστημα καταγραφής πτήσης. Το L-159Τ1 προσφέρεται ως μία σημαντικά πιο οικονομική ενδιάμεση λύση και στην ελληνική ΠΑ για την κάλυψη των αναγκών της στο προκεχωρημένο και επιχειρησιακό στάδιο εκπαίδευσης. Στην διαδικασία αυτή δε, η Aero Vodochody είναι διατεθειμένη σε συνεργασία με την ΕΑΒ, να προσφέρει και υπηρεσίες υποστήριξης των αεροσκαφών σε συνδυασμό με την δημιουργία και υποστήριξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος εκπαίδευσης στο έδαφος (GBTS-Ground Based Training System).

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ