Η είσοδος σε υπηρεσία για την τουρκική Αεροπορία 100 τουλάχιστον αεροσκαφών F-35 αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην περιοχή. Οι εκτεταμένες δυνατότητες stealth των συγκεκριμένων αεροσκαφών πρόκειται αναμφισβήτητα να δημιουργήσουν προβληματισμό στην ΠΑ για τις μεθόδους εντοπισμού τους. Στο κείμενο που ακολουθεί παραθέτουμε μια από αυτές – τα πολυστατικά ραντάρ.

Η είσοδος σε υπηρεσία για την τουρκική Αεροπορία 100 τουλάχιστον αεροσκαφών F-35 αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην περιοχή. Οι εκτεταμένες δυνατότητες stealth των συγκεκριμένων αεροσκαφών πρόκειται αναμφισβήτητα να δημιουργήσουν προβληματισμό στην ΠΑ για τις μεθόδους εντοπισμού τους. Στο κείμενο που ακολουθεί παραθέτουμε μια από αυτές – τα πολυστατικά ραντάρ.

Ο ορισμός stealth δεν αφορά τη χρήση μίας μεμονωμένης τεχνολογίας, αλλά αποτελεί ένα συνδυασμό τεχνολογιών που εφαρμόζονται για την επίτευξη χαμηλού ίχνους παρατηρησιμότητας, καθώς σήμερα καμία μεμονωμένη τεχνική δεν μπορεί να εξασφαλίσει το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά είναι δεδομένη η πρόοδος της αμερικανικής τεχνολογίας με τον σχεδιασμό και την επιχειρησιακή χρήση των F-117A/B2/F-22 και μελλοντικά του F-35 JSF.

Εκτιμάται ότι τα ανωτέρω μαχητικά επιτυγχάνουν μείωση της «ηχούς ραντάρ» (RCS Radar Cross Section) σε επίπεδα από 0.01 έως 0.0001 τ.μ. Σύμφωνα με μη όμως διασταυρωμένες πληροφορίες, εκτιμάται ότι τη χαμηλότερη επίδοση επιτυγχάνει το F-22 Raptor στο επίπεδο των 0.0001-0.0002 τ.μ., ενώ το F-35 κυμαίνεται στα 0.0015 τ.μ. και θεωρείται ότι παρέχει χαμηλότερο RCS ακόμη και από το F-117A, το οποίο εκτός από «πρόγονος» όλων των σημερινών stealth σχεδιάσεων είναι και ένα αεροσκάφος που αναπτύχθηκε με κυρίαρχο σκοπό τη μείωση του Η/Μ ίχνους, αλλά με τους περιορισμούς υπολογιστικής ισχύος των Η/Υ την εποχή της σχεδίασής του.

Πιθανολογείται πάντως ότι στα «εξαγωγικά» F-35 η «ηχώ ραντάρ» θα κυμαίνεται σε υψηλότερα επίπεδα, για ευνόητους λόγους. Συγκριτικά, αναφέρουμε ότι το τυπικό RCS των μαχητικών αεροσκαφών κυμαίνεται -ανάλογα με το μέγεθός τους- μεταξύ 2 και 6 τ.μ. (κεκλιμένη όψη), των ελικοπτέρων σε 3 τ.μ., των συμβατικών πυραύλων με πτέρυγες σε 0.1 τ.μ. ,ενός μεγάλου αεροσκάφους πολιτικών αερογραμμών σε 40τμ , των πτηνών 0.01 τ.μ. και των εντόμων σε 0.0001!

Το RCS εκφράζεται συνήθως σε τ.μ. αλλά και σε dB/m2 όπου το dB εκφράζει λογαριθμικά τον λόγο της μείωσης ισχύος σήματος μεταξύ εκπομπής και λήψης και χρησιμοποιείται στις εξισώσεις εμβέλειας των ραντάρ. Η εμβέλεια του ραντάρ εξαρτάται από μία σειρά παράγοντες:

– Το μέγεθος της κεραίας του ραντάρ που σχετίζεται με την «απολαβή» ή το «κέρδος» της (gain)

– Tο μήκος της λειτουργούσας διέλευσης

– Την ισχύ εξόδου

– Την «ηχώ ραντάρ» του στόχου (RCS).

Διαβάστε το πλήρες άρθρο εδώ.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ