Πέραν των διαφόρων μοντέλων της οκογένειας Flanker (που αναφέρονται σε ένθεση),
υπήρξαν και αρκετές προτάσεις αναβαθμίσεων. Μία είναι η πρόταση αναβάθμισης -από την
Sukhoi- των Su-27P/S/UB/Su-30 της ρωσικής Αεροπορίας στο επίπεδο των κινεζικών
Su-30MKK

Πέραν των διαφόρων μοντέλων της οκογένειας Flanker (που αναφέρονται σε ένθεση),
υπήρξαν και αρκετές προτάσεις αναβαθμίσεων. Μία είναι η πρόταση αναβάθμισης -από την
Sukhoi- των Su-27P/S/UB/Su-30 της ρωσικής Αεροπορίας στο επίπεδο των κινεζικών
Su-30MKK, ήτοι απλή αναβάθμιση του οπλικού συστήματος για χρήση αέρος-εδάφους με
έξυπνα και μη όπλα και πρoσθήκη των ΑΑ-12,
καθώς και μια μέτρια βελτίωση του πιλοτηρίου, με τοποθέτηση δύο εγχρώμων οθονών
πολλαπλών λειτουργιών υγρών κρυστάλλων
MFI-9 στη θέση του πιλότου και μίας ίδιας
οθόνης μαζί με μία μεγαλύτερη MFI-10 για τη
θέση του ΧΟΣ.

Η πρόταση (με πιθανό κωδικό
Su-30M) έγεινε δεκτή αρκετά νωρίς, αλλά η
στρατηγική αεράμυνα (PVO) ζήτησε τα δικά
της Su-27P να μην αποκτήσουν δυνατότητες
αέρος-εδάφους. Η αναβάθμιση, σε αντίθεση
με τα αεροσκάφη της Αεροπορίας Μετώπου
(VVS), θα περιοριζόταν σε αυξημένο καύσιμο,
εναέριο ανεφοδιασμό, σύστημα GPS και ικανότητα βολής των ΑΑ-12. Η ενοποίηση των δυο
κλάδων το 1998 σε «Πολεμική Αεροπορία»
έλυσε αυτήν τη μικρή πηγή διαφωνιών και πολυτυπίας.

Το περίεργο είναι ότι καταφανώς η
πρόταση αναφέρεται σε διθέσια αεροσκάφη ως σημείο αναφοράς (τα κινεζικά Su-30MKK)
αλλά αφορά -για τη ρωσική Αεροπορία, και
μονοθέσια- άλλως δεν θα γινόταν ζήτημα για
τα Su-27P της PVO, αλλά μόνο για τα Su-30
της ίδιας υπηρεσίας, ενώ η VVS, που είχε
αρκετά Su-27S προς εκσυγχρονισμό, μάλλον
δεν διέθετε Su-30. Τέλος, κανείς πρέπει να
σκεφτεί και το θέμα της Κίνας. Η χώρα αυτή
παρήγγειλε τα βελτιωμένα -διθέσια- αεροσκάφη, αλλά έχει αρκετά μονοθέσια στην παλαιό-
τερη διαμόρφωση, τα οποία μάλλον θα ήθελε
να τα αναβαθμίσει, καθώς η αναβάθμιση αυτή
δεν φαίνεται να είναι πολυέξοδη, να απαιτεί
διθέσιο αεροσκάφος ως φορέας εφαρμογής
ή εκτεταμένες εργασίες, ενώ αυξάνει κατά
πολύ την τακτική ευκαμψία του αεροσκάφους.

Με δύο λόγια, η Κίνα είναι ένας πολύ πιθανός
εξαγωγικός πελάτης για την αναβάθμιση των
μονοθέσιων Su-27SK/SC σε επίπεδο παρό-
μοιο με αυτό των διθέσιων Su-30MKK, ήτοι
με επιπλέον μεταφερόμενο καύσιμο, βελτιωμένο πιλοτήριο, βλήματα ΑΑ-12, διαμορφώ-
σεις αέρος-εδάφους στο ραντάρ και ικανότητα
βολής έξυπνων όπλων αέρος-επιφανείας
(τόσο θαλάσσης όσο και εδάφους).
Η πρόταση αυτή, καθαρά συντηρητική και
βραχυπρόθεσμη, προήλθε από την ίδια τη
Sukhoi (σημειώνεται ότι η κινεζική παραγγελία
εκτελείται από την KnAAPO, που γενικώς ειδικεύεται στα μονοθέσια και όχι στα διθέσια) και
την εταιρεία ηλεκτρονικών RPKB.

Όλο αυτό
το παραφερνάλιο δημιουργεί και ακόμη μια
απορία. Τα αρχικά Su-27SK της Κίνας είχαν
το Ν001 Myech της NIIP, ενώ τα πρώτα Su-
30MKK έχουν το Ν001VEΡ. Το ραντάρ των
Su-27SC (που συμπαράγονται στην Κίνα) δεν
είναι γνωστό, αλλά μάλλον πρόκειται πάλι για
το N001. Αυτή η περιορισμένης έκτασης αναβάθμιση και των δύο ειδών αεροσκαφών έτυχε
αποδοχής, αλλά πιθανότατα έλλειψη κονδυλίων ή προβλήματα στην εξέλιξη του Ν001VE
να καθυστέρησαν την υλοποίηση στη ρωσική
Αεροπορία.

Το σίγουρο είναι ότι υπήρχαν και
περισσότερο προηγμένες και μεσοπρόθεσμες
προτάσεις, που ήταν ελκυστικότερες τουλάχιστον από τη στιγμή που έγινε σαφές ότι δεν θα
παραγόταν διάδοχος, ούτε στην άμεση μορφή
του Su-35M, ούτε στην πλέον μακροπρόθεσμη μορφή των MiG-1.44 ή/και Su-47 (πρώην S-37 Berkut).

Διαβάστε το πλήρες άρθρο εδώ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ