Βλήματα αέρος-αέρος μέσου βεληνεκούς
Η τελευταία γενιά δυτικών βλημάτων μέσου βεληνεκούς περιλάμβανε κι άλλες, λιγότερο γνωστές προσπάθειες εκτός των MICA και AMRAAM που μονοπωλούν το εμπορικό αλλά και το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.
Η τελευταία γενιά δυτικών βλημάτων μέσου βεληνεκούς
περιλάμβανε κι άλλες, λιγότερο γνωστές προσπάθειες
εκτός των MICA και AMRAAM που μονοπωλούν το
εμπορικό αλλά και το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.
Η τελευταία γενιά δυτικών βλημάτων μέσου βεληνεκούς
περιλάμβανε κι άλλες, λιγότερο γνωστές προσπάθειες
εκτός των MICA και AMRAAM που μονοπωλούν το
εμπορικό αλλά και το δημοσιογραφικό ενδιαφέρον.
Κάποιες από αυτές βασίζονταν, όπως και ο AMRAAM, στον
ημιενεργού καθοδήγησης αμερικανικό ΑΙΜ-7 Sparrow.
Άλλα αποτελούσαν περισσότερο ανεξάρτητες προσπάθειες.
Λιγότερο φιλόδοξα και πολύπλοκα επί το πλείστον, αλλά όχι
ιδιαίτερα αξιόπιστα και αποτελεσματικά, φιλοδοξούσαν να
δελεάσουν αγοραστές περιορισμένων δυνατοτήτων.
Η μία προσπάθεια προήλθε από την Ιταλία
και αφορούσε αεροεκτοξευόμενα έκδοχα του
Aspide Mk2 ενεργού καθοδήγησης, δηλαδή
πρακτικά μια βελτιωμένη εκδοχή του μοντέλου αέρος-αέρος του γνωστού ΑΑ βλήματος
Aspide Mk1, με έναν ενεργό αισθητήρα ραντάρ
να αντικαθιστά τον παλαιότερο ημιενεργό. Πλην
αυτής της βασικής διαφοράς, πολλά άλλα τμήματα του όπλου ήταν βελτιωμένα ή τελείως
νέα για να βελτιωθεί η καταστροφικότητα αλλά
και οι αεροδυναμικές κινηματικές επιδόσεις.
Η πρώτη όμως αντίστοιχη ιταλική απόπειρα ήταν στα μέσα της του 1980 με τον Idra,
η εξέλιξη του οποίου διακόπηκε χάριν του
AMRAAM. Κατόπιν, βασιζόμενη στην τότε
εμπειρία, η Alenia μη δεσμευόμενη από τη
συμφωνία για συμπαραγωγή στην Ευρώπη του
αμερικανικού όπλου, επειδή δεν είχε προσκληθεί ισότιμα, επαναπροώθησε την ιδέα ως συμπλήρωμα του αμερικανικού βλήματος για τα
ιταλικά Tornado και ΑΜΧ και γενικώς για οποιοδήποτε χρήστη του παλαιότερου βλήματος που
θα ήθελε να διατηρήσει την υποδομή υποστήριξης του παλαιού βλήματος και για τα νεότερα,
ή δεν είχε πρόσβαση στο αμερικανικό βλήμα.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της νέας έκδοσης
του Aspide έναντι του ανταγωνισμού θα ήταν
η εξαρχής ύπαρξη έκδοσης επιφανείας-αέρος
πλήρως συμβατής με τους αντίστοιχους εκτοξευτές (χερσαίος Spada, ναυτικός Albatross),
ώστε να αναβαθμιστούν τα υπάρχοντα συστήματα με τις δυνατότητες του νέου βλήματος. Οι
απαιτούμενες τροποποιήσεις θα ήταν οι ελάχιστες δυνατές για να διευκολυνθεί η ταχύτερη
δυνατή κι απρόσκοπτη επιχειρησιακή ένταξη
του νέου βλήματος. Πιθανότατα, η έκδοση
Aspide-2000 να υλοποιεί ακριβώς αυτή την
πρόβλεψη για βλήμα επιφανείας-αέρος.
Διαβάστε το πλήρες άρθρο εδώ