Εισαγγελική έρευνα για το σκάνδαλο του ASPIS II των F-16
Κατεπείγουσα προκαταρτική εξέταση για το σκάνδαλο του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II της Raytheon διέταξε η Εισαγγελία Αθηνών, σύμφωνα με πληροφορίες του defencenet.gr. Στην εισαγγελική έρευνα θα διακριβωθεί γιατί οκτώ χρόνια μετά την παραγγελία του συστήματος και την καταβολή περί των 65 εκατομμύρίων ευρώ η Raytheon αδυνατεί να εγκαταστήσει το σύστημα στα 60 (50+10) μαχητικά F-16 της παραγγελίας των ετών 1999-2000 με αποτέλεσμα τα Block 52+ τα οποία αποτελούν και την κύρια δύναμη των F-16 να στερούνται μέχρι σήμερα συστήματος αυτοπροστασίας. Το συμβόλαιο προέβλεπε την αγορά 60 πλήρων συλλογών για τα Block 52+ και την αναβάθμιση των δεκτών του συστήματος ASPIS I για τα Block 50 (αντικατατάσταση αναλογικού δέκτη προειδοποίησης με νέο ψηφιακής τεχνολογίας RF). Η έρευνα διατάχθηκε κατόπιν της κατάθεσης από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Eυάγγελο Βενιζέλο του φακέλου στην Βουλή, οπότε και διαβιβάστηκε από την (τότε) υποεπιτροπή εξοπλισμών το όλο θέμα στην Εισαγγελία. Πρόκειται οπωσδήποτε και για μια δικαίωση του defencenet.gr που με επανειλημμένα σημειώματα τα τελευταία χρόνια έχει θέσει το θέμα και τις κορυφαίες ευθύνες που υπάρχουν. Την ερχόμενη Πέμπτη καταθέτει στον εισαγγελέα για το θέμα ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Κυριάκος Βελόπουλος που έχει υποβάλει σχετικές ερωτήσεις για το θέμα. Που βρίσκεται το πρόβλημα που εντόπισε η Πολεμική Αεροπορία: Ένα από τα κύρια προβλήματα ήταν ότι ο προειδοποιητής (RWR) δεν κάλυπτε συγκεκριμένες συχνότητες από ραντάρ συνεχούς κύματος, όπως ρητά ανέφεραν οι προδιαγραφές. Αλλά βασικά η διαχείριση του προγράμματος από πλευράς Raytheon ήταν απογοητυτική. Η σύμβαση που υπογράφηκε στις 09/04/2003 προέβλεπε την εγκατάσταση των συστημάτων αυτοπροστασίας να ξεκινήσει τον 31ο μήνα από την ημερομηνία ενεργοποίησης της σύμβασης (Απρίλιος 2006) και να ολοκληρωθεί τον 45ο μήνα, δηλαδή τον Ιούνιο του 2007. Αναλυτικότερα: Το πρόγραμμα του ASPIS II , αποτελεί πρακτικά συνέχεια του προγράμματος ASPIS Ι, οι συσκευές του οποίου είχαν παραδοθεί στα τέλη του 1990 για τα F-16 Block 30/50 της ΠΑ. Από το 1997 έως το 1999, 80 συστήματα ASPIS Ι παραδόθηκαν στην ΠΑ. Η σύμβαση για το ASPIS II σύμβαση περιλαμβάνει συνολικά 60 πλήρη ηλεκτρονικά, αποτελούμενα από τον προειδοποιητή ALR-93(V), τον παρεμβολέα ALQ-187, το σύστημα αναλωσίμων ALE-47, και σύστημα ψηφιακών ραδιοσυχνοτήτων (RF) με ικανότητα αποθήκευσης. Εκτός από τα 60 «πακέτα» ASPIS ΙΙ για τα F-16 Block 52+, συμφωνήθηκε και η προμήθεια άλλων 29 ALQ-187 για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών F-16 Block 30/50, καθώς και η αναβάθμιση των ASPIS με RF. Με την ολοκλήρωση της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένων των αντισταθμιστικών οφελών, το σύνολο του στόλου των F-16 της Π.Α. που αγοράστηκαν μετά το 1999 αεροσκάφος θα ήταν εξοπλισμένα με το ASPIS II. O αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε έναρξη εγκαταστάσεων με ταυτόχρονη πραγματοποίηση δοκιμών του ASPIS II στα F-16 Block 52+ της παρτίδας του 1999 (στα Adv. είναι προεγκατεστημένο) και αν όλα πάνε καλά θα αποξηλωθούν τα εφεδρικά ASPIS I που έχουν εγκατασταθεί στα 52+ και θα προχωρήσουν κανονικά σε εγκατάσταση του ASPIS II. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει και εξόφληση της εταιρείας η οποία μέχρι το τέλος ακολούθησε σκληρή στάση, με το ποσό των 120 εκατ. δολαρίων. Η αμερικανική εταιρία Raytheon είχε λάβει μια προκαταβολή 64,6 εκατομμυρίων δολαρίων (242 εκατομμύρια δολάρια το συνολικό ύψος της σύμβασης που ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2003) από το υπουργείο Αμύνης το 2003, για να αρχίσει η παραγωγή της ολοκληρωμένης σουίτας ηλεκτρονικού πολέμου "Advanced Self-Protection Integrated Suite", για τον στόλο των μαχητικών F-16 Block 52 της Πολεμικής Αεροπορίας. Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Κατεπείγουσα προκαταρτική εξέταση για το σκάνδαλο του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II της Raytheon διέταξε η Εισαγγελία Αθηνών, σύμφωνα με πληροφορίες του defencenet.gr. Στην εισαγγελική έρευνα θα διακριβωθεί γιατί οκτώ χρόνια μετά την παραγγελία του συστήματος και την καταβολή περί των 65 εκατομμύρίων ευρώ η Raytheon αδυνατεί να εγκαταστήσει το σύστημα στα 60 (50+10) μαχητικά F-16 της παραγγελίας των ετών 1999-2000 με αποτέλεσμα τα Block 52+ τα οποία αποτελούν και την κύρια δύναμη των F-16 να στερούνται μέχρι σήμερα συστήματος αυτοπροστασίας.
Το συμβόλαιο προέβλεπε την αγορά 60 πλήρων συλλογών για τα Block 52+ και την αναβάθμιση των δεκτών του συστήματος ASPIS I για τα Block 50 (αντικατατάσταση αναλογικού δέκτη προειδοποίησης με νέο ψηφιακής τεχνολογίας RF).
Η έρευνα διατάχθηκε κατόπιν της κατάθεσης από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Eυάγγελο Βενιζέλο του φακέλου στην Βουλή, οπότε και διαβιβάστηκε από την (τότε) υποεπιτροπή εξοπλισμών το όλο θέμα στην Εισαγγελία. Πρόκειται οπωσδήποτε και για μια δικαίωση του defencenet.gr που με επανειλημμένα σημειώματα τα τελευταία χρόνια έχει θέσει το θέμα και τις κορυφαίες ευθύνες που υπάρχουν.
Την ερχόμενη Πέμπτη καταθέτει στον εισαγγελέα για το θέμα ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Κυριάκος Βελόπουλος που έχει υποβάλει σχετικές ερωτήσεις για το θέμα.
Που βρίσκεται το πρόβλημα που εντόπισε η Πολεμική Αεροπορία: Ένα από τα κύρια προβλήματα ήταν ότι ο προειδοποιητής (RWR) δεν κάλυπτε συγκεκριμένες συχνότητες από ραντάρ συνεχούς κύματος, όπως ρητά ανέφεραν οι προδιαγραφές. Αλλά βασικά η διαχείριση του προγράμματος από πλευράς Raytheon ήταν απογοητυτική.
Η σύμβαση που υπογράφηκε στις 09/04/2003 προέβλεπε την εγκατάσταση των συστημάτων αυτοπροστασίας να ξεκινήσει τον 31ο μήνα από την ημερομηνία ενεργοποίησης της σύμβασης (Απρίλιος 2006) και να ολοκληρωθεί τον 45ο μήνα, δηλαδή τον Ιούνιο του 2007.
Το πρόγραμμα του ASPIS II , αποτελεί πρακτικά συνέχεια του προγράμματος ASPIS Ι, οι συσκευές του οποίου είχαν παραδοθεί στα τέλη του 1990 για τα F-16 Block 30/50 της ΠΑ. Από το 1997 έως το 1999, 80 συστήματα ASPIS Ι παραδόθηκαν στην ΠΑ.
Η σύμβαση για το ASPIS II σύμβαση περιλαμβάνει συνολικά 60 πλήρη ηλεκτρονικά, αποτελούμενα από τον προειδοποιητή ALR-93(V), τον παρεμβολέα ALQ-187, το σύστημα αναλωσίμων ALE-47, και σύστημα ψηφιακών ραδιοσυχνοτήτων (RF) με ικανότητα αποθήκευσης.
Εκτός από τα 60 «πακέτα» ASPIS ΙΙ για τα F-16 Block 52+, συμφωνήθηκε και η προμήθεια άλλων 29 ALQ-187 για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών F-16 Block 30/50, καθώς και η αναβάθμιση των ASPIS με RF. Με την ολοκλήρωση της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένων των αντισταθμιστικών οφελών, το σύνολο του στόλου των F-16 της Π.Α. που αγοράστηκαν μετά το 1999 αεροσκάφος θα ήταν εξοπλισμένα με το ASPIS II.
O αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε έναρξη εγκαταστάσεων με ταυτόχρονη πραγματοποίηση δοκιμών του ASPIS II στα F-16 Block 52+ της παρτίδας του 1999 (στα Adv. είναι προεγκατεστημένο) και αν όλα πάνε καλά θα αποξηλωθούν τα εφεδρικά ASPIS I που έχουν εγκατασταθεί στα 52+ και θα προχωρήσουν κανονικά σε εγκατάσταση του ASPIS II. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξει και εξόφληση της εταιρείας η οποία μέχρι το τέλος ακολούθησε σκληρή στάση, με το ποσό των 120 εκατ. δολαρίων.
Η αμερικανική εταιρία Raytheon είχε λάβει μια προκαταβολή 64,6 εκατομμυρίων δολαρίων (242 εκατομμύρια δολάρια το συνολικό ύψος της σύμβασης που ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2003) από το υπουργείο Αμύνης το 2003, για να αρχίσει η παραγωγή της ολοκληρωμένης σουίτας ηλεκτρονικού πολέμου “Advanced Self-Protection Integrated Suite”, για τον στόλο των μαχητικών F-16 Block 52 της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr