Επιτυχής εκτόξευση πυραύλου BVR νέας γενιάς METEOR από μαχητικό Gripen
Επιτυχής δοκιμαστική εκτόξευση μεγάλου ύψους πυραύλου BVR, METEOR από μαχητικό αεροσκάφος JAS-39 Gripen πραγματοποιήθηκε στις 22 Μαΐου 2007 υπό την εποπτεία και με ευθύνη της κατασκευάστριας εταιρείας ΜBDA.
Επιτυχής δοκιμαστική εκτόξευση μεγάλου ύψους πυραύλου BVR, METEOR από μαχητικό αεροσκάφος JAS-39 Gripen πραγματοποιήθηκε στις 22 Μαΐου 2007 υπό την εποπτεία και με ευθύνη της κατασκευάστριας εταιρείας ΜBDA.
H εκτόξευση πραγματοποιήθηκε στα όρια της περιοχής ευθύνης του πεδίου εκτοξεύσεων και δοκιμών πυραυλικών συστημάτων του βρετανικού υπουργείου άμυνας στις νήσους Χεβρίδες. Την ευθύνη της λειτουργίας του πεδίου έχει η εταιρεία QinetiQ. Ήταν η πρώτη δοκιμαστική εκτόξευση πυραύλου METEOR που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία και σκοπός της ήταν η συλλογή στοιχείων σχετικά με την απόδοση των αυλωθητών του πυραύλου, του κινητήρα του, του συστήματος κατεύθυνσής του και της ικανότητας ελιγμών σε παρατεταμένη πτήση σε μεγάλο ύψος και με μεγάλη ταχύτητα. Η εκτόξευση του πυραύλου έγινε από τη ράγα εκτόξευσης στο ένα ακροπτερύγιο του αεροσκάφους σε ύψος 42.650 ποδών 913 χιλιομέτρων και με υπερηχητική ταχύτητα. Δευτερόλεπτα μετά από την απομάκρυνσή του από το αεροσκάφος και ενώ ο πύραυλος είχε αναπτύξει την κατάλληλη ταχύτητα με την ώση του συμβατικού κινητήρα στερεού προωθητικού που φέρει, άνοιξαν αυτόματα οι μεταβλητής διατομής αεραγωγοί των δύο αυλωθητών του, των οποίων η λειτουργία ξεκίνησε ελάχιστα αργότερα.
Ο αυλωθητής μπορεί να περιγραφεί ως ένας στροβιλοκινητήρας χωρίς τμήμα συμπίεσης. Χωρίς συμπιεστή δηλαδή. Οι αυλωθητές φέρουν ένα ειδικά σχεδιασμένο τμήμα εισαγωγής. Όταν το αεροσκάφος ή ο πύραυλος που φέρει αυλωθητή πετά με μία συγκεκριμένη ταχύτητα (συνήθως μεγαλύτερη του Mach 1,3), ο αέρας που εισέρχεται στο ειδικά σχεδιασμένο τμήμα εισαγωγής του αυλωθητή συμπιέζεται σε βαθμό που όταν αναμιχθεί με καύσιμο αναφλέγεται παράγοντας σημαντικά ποσά ώσης. Μεγάλο πλεονέκτημα των αυλωθητών έναντι των συμβατικών στροβιλοκινητήρων είναι το σημαντικά μικρότερο βάρος τους και τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ώσης που παράγουν με την ίδια ή και μικρότερη κατανάλωση σε καύσιμο. Κατ’ επέκταση σαν κινητήρες οι αυλωθητές είναι και λιγότερο πολύπλοκοι και επομένως πιο οικονομικοί στη χρήση και την υποστήριξη. Μεγάλο τους μειονέκτημα, πάντα σε σύγκριση με τους συμβατικούς στροβιλοκινητήρες, είναι ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε μικρές ταχύτητες… Κλείνουμε την παρένθεση και επιστρέφουμε στη δοκιμή όπου αμέσως μετά την ενεργοποίηση των αυλωθητών του πυραύλου, απενεργοποιήθηκε ο κινητήρας του και σταδιακά ανέπτυξε ταχύτητα Mach 3. Κατόπιν εκτέλεσε μία σειρά ελιγμών και τέλος πέρασε σε στάδιο προγραμματισμένης πριν από την εκτόξευση διαδρομής, μέχρι που αυτοκαταστράφηκε με την ενεργοποίηση ειδικού εκρηκτικού μηχανισμού, μέσα στα όρια του πεδίο πυραυλικών δοκιμών. Υπενθυμίζεται ότι στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΜΕΤΕΟR συμμετέχουν έξι ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Σουηδία, Ισπανία και Βρετανία). Η σχετική συμφωνία υπογράφηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2002 και το νέο βλήμα BVR πρόκειται να πιστοποιηθεί και να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά επάνω και στα τρία ευρωπαϊκά μαχητικά (Rafale, Eurofihter, Gripen). Μέσα στο 2006 είχαν πραγματοποιηθεί δοκιμαστικές εκτοξεύσεις σε μικρά ύψη, πάλι από μαχητικό Gripen, ενώ από τις αρχές του 2007 έχουν γίνει δοκιμές με σκοπό την συγκέντρωση στοιχείων για τη λειτουργία και τις δυνατότητες της ενεργού κεφαλής καθοδήγησης του βλήματος.