Νέο αθόρυβο στροφείο για ελικόπτερα από τη Boeing
Η αμερικανική Boeing ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο αξίας 3 εκατ. δολαρίων με το αμερικανικό υπουργείο άμυνας για τη συνέχιση των εργασιών της στο πλαίσιο ενός προγράμματος σχεδίασης και ανάπτυξης ενός νέου αθόρυβου στροφείου για ελικόπτερα.
Η αμερικανική Boeing ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμβόλαιο αξίας 3 εκατ. δολαρίων με το αμερικανικό υπουργείο άμυνας για τη συνέχιση των εργασιών της στο πλαίσιο ενός προγράμματος σχεδίασης και ανάπτυξης ενός νέου αθόρυβου στροφείου για ελικόπτερα.
Το εν λόγω συμβόλαιο έχει υπογραφεί με τη Διεύθυνση Προηγμένων Ερευνητικών Προγραμμάτων (DARPA: Defense Advanced Research Projects Agency). Η εταιρεία που ονομάζει το νέο στροφείο «έξυπνο» (Smart Rotor), πρόκειται μέσα στο 2008 να εκτελέσει μία σειρά διεξοδικών δοκιμών στη μεγάλη αεροσήραγγα του ερευνητικού κέντρου Ames της NASA, με σκοπό τη συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων στοιχείων σχετικά με τη συμπεριφορά του νέου στροφείου τόσο σε συνθήκες σταθεροποίησης σε ένα σημείο, όσο και υπό συνθήκες κίνησης εμπρός ή πίσω με προσομοίωσης της κίνησης του ελικοπτέρου. Μέχρι σήμερα η εταιρεία με δική της πρωτοβουλία και φυσικά με δικά της κεφάλαια, έχει πραγματοποιήσει πτητικές δοκιμές με ένα πρωτότυπο στροφείο το οποίο έχει προσαρμόσει σε ένα ελικόπτερο MD900. Tα μέχρι τώρα αποτελέσματα των δοκιμών είναι τόσο ενθαρρυντικά που ο διευθυντής του προγράμματος Friedrich Straub, δήλωσε ότι εφόσον το πρόγραμμα ολοκληρωθεί χωρίς καθυστερήσεις, η Boeing θα προχωρήσει στην εγκατάσταση του Smart Rotor και σε επιθετικό ελικόπτερο AH-64 Apache. To «έξυπνο στροφείο» ενσωματώνει σειρά νέων τεχνολογιών και ένα από τα πιο σημαντικά νέα χαρακτηριστικά του είναι τα πτερύγια καμπυλότητας στα χείλη εκφυγής των πτερύγων του (trailing edge flaps). Tα flaps αυτά διαφοροποιούν την καμπυλότητα κάθε πτέρυγας, ανάλογα με την ταχύτητα περιστροφής του στροφείου και ανάλογα με το βήμα των πτερύγων και την ταχύτητα πτήσης του ελικοπτέρου έτσι ώστε να παράγεται η απαραίτητη αντωτική δύναμη σε κάθε φάση της πτήσης, με το χαμηλότερο δυνατό ακουστικό ίχνος. Η αυτόματη αλλαγή της θέσης των flaps εξασφαλίζεται μέσω της χρήσης ειδικών πιεζοηλεκτρικών μηχανισμών οι οποίοι παίρνουν εντολές από ηλεκτρονικούς αισθητήρες. Το νέο στροφείο θα τεθεί σε παραγωγή όταν θα αναπτυχθούν εκδόσεις του κατάλληλες τόσο για στρατιωτικά όσο και πολιτικής χρήσης ελικόπτερα.