Ο υπουργός Άμυνας της Ισπανίας, José Antonio Alonso, παρευρέθηκε στην παράδοση του τελευταίου Eurofighter παραγωγής Tranche 1 στην Ισπανική αεροπορία και την τελετή που έγινε στις εγκαταστάσεις της EADS CASA στη Getafe κοντά στη Μαδρίτη.

Στην τελετή ήταν επίσης παρόντες ο πρόεδρος της εταιρείας EADS CASA Carlos Súarez Pérez και ο Αρχηγός της Ισπανικής αεροπορίας Πτέραρχος Francisco José García de la Vega. Ο Ισπανός υπουργός Άμυνας τόνισε ότι η ολοκλήρωση του πρώτου πακέτου παραγωγής Eurofighter για την Ισπανία «αποτελεί μεγάλη ικανοποίηση για το Υπουργείο Άμυνας που έχει αποκτήσει ένα από τα πιο σύγχρονα μαχητικά της αγοράς το οποίο σε αυτή τη φάση μετασχηματισμού των ενόπλων δυνάμεων της Ισπανίας ικανοποιεί πλήρως τις απαιτήσεις της αεροπορίας». Ο υπουργός προσέθεσε ότι η παράδοση ολοκληρώνει την πρώτη φάση ενός μεγάλου προγράμματος. Μία φάση κατά την οποία παρεδόθησαν 19 αεροσκάφη ενώ άλλα 33 αεροσκάφη θα ολοκληρώσουν τη δεύτερη φάση παραγωγής του προγράμματος. Μία τρίτη φάση παραγωγής βρίσκεται υπό σχεδίαση προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στην Ισπανική αεροπορία να επιτύχει το στόχο της που είναι η «αεροπορική υπεροχή».

Κινητήρια δύναμη

Κατά την ομιλία του ο υΥπουργός υπογράμμισε το γεγονός ότι το πρόγραμμα του Eurofighter αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά εργαλεία ανάπτυξης του τομέα της αεροδιαστημικής στην Ισπανία. Το ισπανικό υπουργείο Άμυνας ξεκίνησε τη φάση έρευνας και ανάπτυξης (R&D) του προγράμματος, την πλέον φιλόδοξη στην ιστορία του, τη δεκαετία του ’80 με αποτέλεσμα σήμερα να υφίσταται στη χώρα ένας παγιωμένος τομέας αεροδιαστημικής με μία συνεχώς αναπτυσσόμενη βιομηχανική βάση που έχει αποκτήσει ένα κεφάλαιο τεχνογνωσίας που αποτελεί βάση για ένα υποσχόμενο μέλλον με ανάλογη κερδοφορία. Το πρόγραμμα δεν αποτελεί μόνο τον καταλύτη για τη δημιουργία της ευρωπαϊκής αεροδιαστημικής βιομηχανίας αλλά είναι πρότυπο για την υλοποίηση προγραμμάτων έρευνας & ανάπτυξης (R&D) χάρη στις οικονομικές και βιομηχανικές επιστροφές που παρέχει. Με τον τρόπο αυτό έχουν δημιουργηθεί νέες καινοτόμες εταιρείες όπως η ΙΤΡ (Industria de Turbo Propulsores, S.A.), η CESA (Compañía Española de Sistemas Aeronáuticos, S.A.) και η εταιρεία ηλεκτρονικών εφαρμογών Tecnobit. Το πρόγραμμα του Eurofighter έχει ακόμα παγιώσει την τεχνογνωσία και την ανταγωνιστικότητα εταιρειών όπως η EADS CASA και η Indra. Χάρη στις συμφωνίες συνεργασίας που υπεγράφησαν για το Eurofighter, το 99,5% των χρημάτων που επενδύθηκαν ξαναγύρισαν στη χώρα ως πωλήσεις Ισπανικών εταιρειών.

Δημιουργία 22.000 θέσεων εργασίας

Επιπλέον, το 40% των χρημάτων που επενδύθηκαν θα επιστρέψει στα ταμεία του κράτους υπό τη μορφή άμεσης ή έμμεσης φορολογίας (ΦΠΑ, φορολόγηση επιχειρήσεων, κρατήσεις για ασφαλιστικά ταμεία, κλπ.). Το πρόγραμμα δημιούργησε άμεσα ή έμμεσα 22.000 θέσεις εργασίας. Το πρόγραμμα Eurofighter αποτελεί απόδειξη της δέσμευσης της Ισπανικής κυβέρνησης προς την EADS, εταιρεία της οποίας η Ισπανία είναι ιδρυτικός εταίρος, μέτοχος και κύριος πελάτης. Πράγματι, ο κύκλος εργασιών με την εταιρεία (συμβάσεις με το ισπανικό υπουργείο Άμυνας) για το διάστημα 2000-2025 θα υπερβεί τα 18 δις ευρώ μετατρέποντας την EADS σε πρωτοπόρο εταιρεία υψηλής τεχνολογίας στον τομέα των συνθέτων υλικών αεροδιαστημικών εφαρμογών και των ηλεκτροπτικών. Η δέσμευση θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο μέσω ενός άλλου σημαντικού πολυεθνικού προγράμματος που χειρίζεται η EADS, το πρόγραμμα στρατιωτικού μεταφορικού αεροσκάφους Α400Μ το οποίο θα υλοποιήσει η EADS Military Transport Division, μία ηγετική Ισπανική εταιρεία, που έχει αναλάβει την ανάπτυξη ιδίων τεχνολογιών οδηγώντας το μέλλον της EADS CASA. Με τον ίδιο τρόπο, το ισπανικό υπουργείο Άμυνας ως κύριος πελάτης του Ομίλου Eurocopter, επέτρεψε τη δημιουργία της «Εurocopter Espana» με την εταιρεία στο Albacete, επιτυγχάνοντας έτσι η ισπανική βιομηχανία να αποτελέσει τμήμα αυτής της πρωτοπόρου εταιρείας στην ευρωπαϊκή αγορά ελικοπτέρων. Το σχέδιο βιομηχανικής ανάπτυξης της Eurocopter για την Albacete είναι μία πρόκληση που η Ισπανική κυβέρνηση στηρίζει πλήρως.

Συνολικό κόστος του προγράμματος

Το κόστος του προγράμματος Eurofighter για την Ισπανία είναι 10.795,4 εκατομμύρια ευρώ από τα οποία 1.598,7 εκατομμύρια Ευρώ για τη φάση της σχεδίασης και ανάπτυξης και τα υπόλοιπα 9.167,7 εκατομμύρια ευρώ για τη φάση της παραγωγής. Η Ισπανική αεροπορία παρέλαβε το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής το Σεπτέμβριο του 2003.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ