ΗΠΑ: Τον απέλυσαν γιατί εκκένωσε το γεμάτο από καπνό αεροπλάνο
Το περιστατικό έγινε στις 8 Ιουνίου του 2015, και από τότε απασχολεί έντονα τους ανθρώπους που εμπλέκονται με την ασφάλεια των εμπορικών πτήσεων. Την ημέρα εκείνη, ο πιλότος Τσέισον Κίνζερ, έχοντας εντοπίσει μία έντονη μυρωδιά καψίματος στην καμπίνα της πτήσης για την εταιρία Allegiant Airlines, αποφασίζει να κάνει προσγείωση έκτακτης ανάγκης σε ένα αεροδρόμιο της Φλόριδας.
Όντας πια στο έδαφος οι πυροσβεστικές δυνάμεις τον ειδοποιούν ότι ο ένας κινητήρας του έβγαζε καπνούς. Και παρά το γεγονός ότι τον έκλεισε, ο κινητήρας συνέχισε να καπνίζει, κάτι που γινόταν έντονο πλέον και στην καμπίνα.
Η θέση του πιλότου ήταν εξαιρετικά δύσκολη, καθώς θα έπρεπε να πάρει μια απόφαση για το αν θα έκανε άμεση εκκένωση του αεροπλάνου, με τις ειδικές τσουλήθρες που φουσκώνουν αυτόματα από τις πόρτες. Από τον ασύρματο μια φωνή του έδωσε την εντολή «ούτε να το σκέφτεσαι να κάνεις εκκένωση», αλλά μετά σίγησε.
Ο Κίνζερ μπροστά στο ενδεχόμενο το περιστατικό να εξελιχθεί σε τραγωδία και μην έχοντας ξεκάθαρη πληροφόρηση για το τι συμβαίνει με τον κινητήρα του, παίρνει τελικά την δύσκολη απόφαση να εκκενώσει το αεροπλάνο. Και όλα αυτά παρά τους κινδύνους που αυτό εγκυμονεί για τραυματισμούς για τους επιβάτες, καθώς η διαδικασία δεν είναι και τόσο ασφαλής.
Και όντως προχώρησε στην εκκένωση. Όμως έξι εβδομάδες μετά, του ήρθε η ανακοίνωση της… απόλυσής του. Η εταιρία Allegiant τον κατηγορούσε ότι προχώρησε σε μία κίνηση καθόλου ασφαλή, και κατηγορούσε τον Κίνζερ ότι απέτυχε στα καθήκοντά του να λειτουργεί το αεροσκάφος με ασφάλεια, ομαλότητα, οικονομία και να καταβάλει κάθε προσπάθεια να προστατέψει τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρίας.
Η υπόθεση επανήλθε στην επικαιρότητα χθες, όταν ο Κίνζερ κατέθεσε μήνυση εναντίον της εταιρίας, ζητώντας να πάρει αποζημίωση αλλά και να δικαιωθεί για την απόφασή του να εκκενώσει το αεροπλάνο.
Όπως υποστήριξε σε συνέντευξή του, η προτεραιότητα της εταιρίας δεν ήταν η ασφάλεια των επιβατών, αλλά το κέρδος. Μάλιστα υποστήριξε ότι η υπόθεσή του στέλνει ένα μήνυμα σε όλους τους πιλότους της εταιρίας (αλλά και σε άλλες εταιρίες χαμηλού κόστους) να βάζουν πάνω από όλα τα οικονομικά συμφέροντα της εταιρίας παρά την ασφάλεια των πτήσεων.
Το πρόβλημα το Κίνζερ δεν είναι μόνο αυτό, αλλά και το γεγονός ότι μετά την απόλυσή του, ο πιλίτος μπήκε στη μαύρη λίστα, και παρά το καθαρό μητρώο του δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να βρει δουλειά σε άλλη εταιρία. Οι δικηγόροι του πάντως υποστηρίζουν ότι η εταιρία δεν τερμάτισε την καριέρα του πιλότου γιατί πήρε μία κακή απόφαση σχετικά με την ασφάλεια, αλλά γιατί πήρε μία «κακή απόφαση» σε σχέση με τα συμφέροντα και την εικόνα της εταιρίας.
Η υπόθεση απασχολεί έντονα την αεροπορική οικογένεια της Αμερικής, καθώς οι εταιρίες χαμηλού κόστους έχουν πλέον κυρίαρχη θέση στην αγορά των ΗΠΑ. Πάντως στην τελική απόφαση σημαντική βαρύτητα θα έχουν και οι μαρτυρίες των επιβατών οι οποίοι κάνουν λόγο για έναν πυκνό καπνό που έμπαινε στην καμπίνα και είχε πολύ άσχημη μυρωδιά.
Όπως υποστηρίζουν δεν υπήρξε καμία ανακοίνωση από το πλήρωμα για το τι συμβαίνει, μέχρι που κάποιος άνοιξε την έξοδο κινδύνου. Εκεί ήταν προφανές ότι οι αεροσυνοδοί εκδήλωσαν την αντίθεσή τους, καθώς ήθελαν να συνεχίσουν και να μην χάσουν την επόμενη πτήση.
Όπως και να έχει η υπόθεση του Κίνζερ και της Αllegiant έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τις πτήσεις και την ασφάλειά τους. Ιδίως όταν πια διακυβεύεται μία από τις πιο αδιαπραγμάτευτες αρχές της αεροπορίας εδώ και δεκαετίες, ότι για την ασφάλεια του αεροπλάνου και των επιβατών τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο έχει ο κυβερνήτης.
Αν αυτό αλλάξει, τότε μπαίνουμε σε μία περίοδο για την πολιτική αεροπορία που τα πάντα είναι ανοιχτά να συμβούν. Και κυρίως τα χειρότερα από αυτά…