Παρουσίαση JAS-39 Gripen στην ΠΑ με πολλά ερωτηματικά
Τρεις απανωτές παρουσιάσεις του σουηδικού μαχητικού JAS-39 Gripen έγιναν στις 14, 15 και 16 Ιανουαρίου 2008 στο ΓΕΑ, στο.
Τρεις απανωτές παρουσιάσεις του σουηδικού μαχητικού JAS-39 Gripen έγιναν στις 14, 15 και 16 Ιανουαρίου 2008 στο ΓΕΑ, στο.
«Τρεις απανωτές παρουσιάσεις του σουηδικού μαχητικού JAS-39 Gripen έγιναν στις 14, 15 και 16 Ιανουαρίου 2008 στο ΓΕΑ, στο ΑΤΑ και σε ομάδα αποστράτων αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας αντίστοιχα σε ξενοδοχείο της Αθήνας. Ειδικά για την παρουσίαση ήλθε και εν ενεργεία Σμήναρχος της Σουηδικής Πολεμικής Αεροπορίας ο οποίος «παρουσιάζοντας τις εκπληκτικές επιχειρησιακές δυνατότητες του Gripen εξέπληξε ευχάριστα το ακροατήριο.» Όλα τα παραπάνω περιλαμαβάνονται σε δελτίο Τύπου που έστειλε το γραφείο της Gripen International στην Αθήνα.
«Η παρουσίαση κινήθηκε σε τρία επίπεδα γύρω από το θέμα της «καταλληλότητας» του Gripen για την Ελλάδα . Επιχειρησιακό, Οικονομικό και Αυτοδυναμίας υποστήριξης. Ήταν ήδη γνωστό σε όλους η χαμηλή τιμή απόκτησης αλλά και το χαμηλό κόστος κύκλου ζωής. Με την παρουσίαση δόθηκε η ευκαιρία να ενημερωθούν για το πόσο κατάλληλο είναι και επιχειρησιακά το Gripen στο ελληνικό περιβάλλον επιχειρήσεων» αναφέρει το δελτίο Τύπου της Gripen International. Και συνεχίζει:
«Μερικά στοιχεία που παρουσιαστήκαν και δίνουν στο Gripen ένα πλεονέκτημα ήταν:
-Είναι δοκιμασμένο, νέας γενιάς, με πληρωμένα ήδη όλα τα κόστη και με εξασφαλισμένη την περαιτέρω εξέλιξη.
-Οι αναβαθμίσεις του στηρίζονται σε λογισμικό και είναι σχεδιασμένο για 8.000 ώρες πτήσης χωρίς δομική αναβάθμιση.
-Έχει μοναδικά επιχειρησιακά χαρακτηριστικά που δένουν στο περιβάλλον του Αιγαίου. Π.χ. την ταχύτερη απογείωση από όλα τα αεροσκάφη σε χρόνο
λιγότερο από ένα λεπτό, χρήση δυο data link, μεταφορά πλήρους εικόνας radar σε άλλο αεροσκάφος στο έδαφος κλπ.
-Χρησιμοποιεί όλα τα όπλα του Ελληνικού οπλοστασίου (και SCALP).
-Μετασταθμεύει με ελάχιστο εξοπλισμό εδάφους.
-Χρησιμοποιεί όλους του 65 διαδρόμους προσγείωσης στην Ελλάδα.
-Έχει ελάχιστες απαιτήσεις συντήρησης με χαμηλή επάνδρωση προσωπικού.
-Βρίσκεται τον περισσότερο χρόνο σε πτήση από οποιαδήποτε άλλο αεροσκάφος στον κόσμο. (MTBF, MTTR).
-Μια μοναδική διαθεσιμότητα άνω του 90% σύμφωνα με τα στοιχεία της Σουηδικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Στην παρουσίαση στο ΓΕΑ παραβρέθηκε και ο Σουηδός πρέσβης Κος Martin Grundiz, ο οποίος και τόνισε την πλήρη υποστήριξη της Σουηδικής κυβέρνησης στην πώληση των αεροσκαφών Gripen στην Ελλάδα, την διαβεβαίωση της πλήρους αποδέσμευσης τεχνολογίας προς την Ελλάδα σε όλα τα συστήματα του αεροσκάφους και την παροχή οικονομικής διευκόλυνσης στο πιθανό πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας.»
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στο ανακοινωθέν αναφέρεται ότι το Gripen χρησιμοποιεί (δηλαδή διαθέτει αυτήν την στιγμή την δυνατότητα να χρησιμοποιήσει) τον πύραυλο οριζόντιας πλεύσης SCALP EG που διαθέτει η ΠΑ για χρήση από τα νέα μαχητικά της Mirage 2000-5 Mk II.
Από την άλλη ενώ αναφέρεται ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα όπλα του ελληνικού οπλοστασίου, είναι γνωστό ότι για παράδειγμα, ο αμερικανικής κατασκευής πύραυλος AGM-88 HARM που διαθέτει η ΠΑ δεν είναι πιστοποιημένος στο Gripen, και καμία από τις τέσσερεις Aεροπορίες που χρησιμοποιούν το Gripen δεν τον διαθέτει στον οπλοστάσιό της.
Επιπλέον, ούτε ο από αέρος εκτοξευόμενος γαλλικός πύραυλος κατά πλοίων ΑΜ-39 Exocet είναι πιστοποιημένος στο Gripen, και πώς θα μπορούσε άλλωστε εφόσον οι σουηδοί προωθούν τον εγχώριο RBS-15. Κάτι τέτοιο πάντως θα ήταν εντυπωσιακό, αφού ακόμα και τα ίδια τα νέα γαλλικά Mirage 2000-5 Mk II της ΠΑ δεν είναι πιστοποιημένα ακόμα στην μεταφορά και βολή του Exocet.
Ακόμα και το εσωτερικό του πυροβόλο, το Mauser BK-27 χρησιμοποιεί πυρομαχικά στο διαμέτρημα των 27 χιλ. που δεν βρίσκεται σε υπηρεσία με την ΠΑ.
Καλό θα είναι οι υπεύθυνοι στην Ελλάδα της προώθηση του Gripen να είναι περισσότερο ακριβείς στα στοιχεία που παραθέτουν στα δελτία τύπου. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τα παραπάνω οφείλονται ενδεχομένως σε λάθος του συντάκτη του δελτίου. Σε αντίθετη περίπτωση θα θέλαμε σίγουρα να μάθουμε περισσότερα όσον αφορά την πιστοποίηση (;) των συγκεκριμένων όπλων στο Gripen, και βέβαια γιατί οι κατασκευάστριες εταιρείες των όπλων αυτών δεν ανακοίνωσαν ποτέ την πιστοποίηση των όπλων τους στο Gripen.
Πάντως, πολύ περισσότερα για την διεθνή εκστρατεία του JAS-39C/D από την Gripen International και τις εξαγωγικές του επιτυχίες, μπορείτε να διαβάσετε στο τεύχος της ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ που κυκλοφορεί ήδη στα περίπτερα.