Το πρόγραμμα προμήθειας νέου μαχητικού αεροσκάφους 4ης γενιάς από την Πολεμική Αεροπορία  μπήκε στην τελική του φάση καθώς στις 22 Απριλίου ολοκληρώθηκε η επιτελική διαδικασία με τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ). Τώρα απομένει μόνο η απόφαση του ΚΥΣΕΑ που θα αναδείξει τον νικητή του προγράμματος. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του www.defencenet.gr το πρόγραμμα αφορά την προμήθεια τουλάχιστον 60 μονάδων με πιο πιθανή εκδοχή την άμεση προμήθεια 40 μαχητικών με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον 20. Είχε προηγηθεί, η αναλυτική συζήτηση του θέματος επί δύο ημέρες, την Πέμπτη και Παρασκευή 17 & 18 Απριλίου, στο Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ), το οποίο και επικύρωσε την αντίστοιχη Μελέτη Καθορισμού Προγράμματος (ΜΚΠ) που συνέταξε η αρμόδια επιτροπή του ΓΕΑ. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η ΜΚΠ, που η σύνταξη της, ή για να είμαστε απόλυτα ακριβείς η επικαιροποίηση της, άρχισε στις 20 Φεβρουαρίου 2008 και  ολοκληρώθηκε με τάχιστους ρυθμούς. Πρώτο το www.defencnenet.gr τον περασμένο Ιανουάριο, είχε αποκαλύψει ότι είχε ζητηθεί κατεπειγόντως από τον υπουργό Εθνικής ΄Αμυνας, Ε. Μειμαράκη, η Μελέτη Καθορισμού Προγράμματος να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο και η ηγεσία της Π.Α., κατάφερε να ολοκληρώσει και την Μ.Κ.Π. και την σχετική επικαιροποίηση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα

Σε ότι αφορά την απόφαση του ΚΥΣΕΑ, δεν αποκλείεται εκτός από τον αριθμό των 60 αεροσκαφών να «καταδείξει» ή να «φωτογραφίσει» το επόμενο πρόγραμμα μετά το 2015.

Τα αεροσκάφη αυτά θα καλύψουν το κενό που θα δημιουργήσει η απόσυρση των A-7 Corsair II. Ήδη τα εναπομείναντα από τα αρχικά 60 A-7H/TA-7H Corsair II έχουν αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία και η εδρεύουσα στον Άραξο 116 Πτέρυγα Μάχης, και πιο συγκεκριμένα η 336 Μοίρα (η 335 Μοίρα ανέστειλε τη λειτουργία της τα τέλη Μαρτίου 2008 για να προετοιμαστεί για την άφιξη των 30 F-16C/D Block 52+ Advanced), επιχειρεί (τυπικά) με περίπου 45 A-7E/TA-7C Corsair II. Στην πράξη λιγότερα από τα μισά μπορούν να εκτελέσουν αποστολές μάχης, σήμερα. Αυτό έχει ως άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της οροφής του στόλου των μαχητικών από τα 301, που προβλέπει η Μελλοντική Δομή Δυνάμεων 2005-2020 που εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ τον Ιούλιο του 2005, στα 240. Βέβαια, τη διετία 2009-2010 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι παραλαβές των 30 F-16 Block 52+ Advanced, αλλά ταυτόχρονα, θα αρχίσει και η απόσυρση των 22 RF-4E Phantom II (από τα 28 αρχικά) που ούτως ή άλλως, λόγω παλαιότητας, έχουν μηδαμινή σχεδόν επιχειρησιακή αξία.

Όπως αποκαλύπτει η «Σ» στο τεύχος που κυκλοφορεί στα περίπτερα, για την ενίσχυση-αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών της ΠΑ προγραμματίζεται να διατεθεί, στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του ΕΜΠΑΕ, συνολικό ποσό περί τα 10 δις ευρώ. Ποσό πραγματικά εντυπωσιακό, που σημαίνει ότι πολύ πιθανά η υψηλής στρατηγικής σημασίας αγορά του νέου μαχητικού να χρηματοδοτηθεί με πρόσθετους, εκτός ΕΜΠΑΕ, οικονομικούς πόρους. Σε αυτό το ποσό συμπεριλαμβάνονται και 900 εκατ. ευρώ για το πρόγραμμα προμήθειας του νέου αεροσκάφους προκεχωρημένης και επιχειρησιακής (ΝΑΠΕΕ). Εξ αυτών, τα 5 δις ευρώ αφορούν την προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς, ενώ υπάρχουν και άλλα δύο προγράμματα που αφορούν την ανανέωση και συμπλήρωση του υπάρχοντος στόλου μαχητικών:

-η αναπλήρωση απωλειών («attrition»), και

-η αντικατάσταση των μαχητικών δεύτερης γενιάς.

Και τα δύο μαζί είναι συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού περί τα 4 δις ευρώ.  Στο πλαίσιο των δύο αυτών προγραμμάτων δύο επιτροπές του ΓΕΑ εξετάζουν την τρέχουσα περίοδο τη σκοπιμότητα-αποδοτικότητα τόσο του εκσυγχρονισμού των εναπομεινάντων Mirage 2000 EGM/BGM στο επίπεδο -5 Μk. 2 όσο και την εφαρμογή προγράμματος εκσυγχρονισμού στα αεροσκάφη F-16 Fighting Falcon.

Σύμφωνα με πληροφορίες του www.defencenet.gr για την αναβάθμιση του στόλου των εν υπηρεσία μαχητικών θα διατεθούν τελικά περί τα 1,9 δις ευρώ. Εξ αυτών τα 400 εκατ. για τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 30, και τα υπόλοιπα 1,5 δις ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των 40 F-16C/D Block 50 και των 58 F-16C/D Block 52+ στο επίπεδο των 30 F-16C/D Block 52+ Advanced. Όπως είναι προφανές το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που εξετάζεται είναι κατά πολύ ευρύτερο από το CCIP Common Configuration Implementation Program) που εφαρμόζει η Αεροπορία των ΗΠΑ. Ως γνωστό στο πλαίσιο του προγράμματος CCIP αμερικανικά μαχητικά αναβαθμίζονται από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Όσον αφορά τα Mirage 2000 EGM/BGM το κόστος εκσυγχρονισμού τους στο επίπεδο -5 Μk. 2 υπολογίζεται σε 28 εκατ. ευρώ ανά μονάδα.

Η προμήθεια των 60 μαχητικών καλύπτει μόνο τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες της ΠΑ. Η ίδια ΜΚΠ προβλέπει και την προμήθεια επιπλέον 80 μαχητικών από το 2015 και μετά προκειμένου να αντιμετωπιστεί η είσοδος των 100 F-35 Lighting II στο τουρκικό οπλοστάσιο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ