Αναγνωριστικό αεροσκάφος RF-4Ε της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο συμμετείχε στην άσκηση Καταιγίδα, πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης.

Αναγνωριστικό αεροσκάφος RF-4Ε της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο συμμετείχε στην άσκηση Καταιγίδα, πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης.

Συγκεκριμένα, παρουσίασε βλάβη στα υδραυλικά του συστήματα και παρόλο που ενεργοποίησε τα εφεδρικά υπήρχε προφανής κίνδυνος ατυχήματος με αποτέλεσμα να πρέπει κατά τα προβλεπόμενα να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση.

Το κοντινότερο αεροδρόμιο ήταν της Σαντορίνης και προς εκεί κατευθύνθηκε. Ο διάδρομος της Σαντορίνης καλείται 34/16 (η μια άκρη 340 μοίρες, σχεδόν βόρεια -360μοίρες- και η άλλη άκρη σχεδόν νότια-180)

Στην άκρη της 34 έχει εγκατασταθεί το καινούριο σύστημα ανάσχεσης. Στην άλλη την άκρη στον 16 βρίσκεται το παλιού τύπου συρματόσχοινο, όπου λόγω ριπαίου-ούριου άνεμου 20 έως 30 κόμβων ο χειριστής προσγειώθηκε στον 16 διάδρομο, εκεί που ήταν το παλιό.

Επειδή ήταν πλήρες καυσίμων (περί τις 9.000 λίβρες), ξετύλιξε και τα 9.000 πόδια του συρματόσχοινου, και όταν τελείωσε το μήκος, έσπασαν οι ιμάντες που το συγκρατούν στο σύστημα επανατύλιξης (δεν έσπασε το ίδιο το συρματόσχοινο).

Αυτό συνέβη περίπου στο μέσο του διαδρόμου. Ο χειριστής  χρησιμοποίησε το σύστημα πέδησης ανάγκης ή εφεδρικής πέδησης ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες με αποτέλεσμα να υπάρξει διάρρηξη των ελαστικών και εκτροπή του αεροσκάφους εκτός διαδρόμου. Η εκτροπή προς την πλευρά προς την πλευρά στην οποία διερρήχθη το πρώτο ελαστικό.

Στην συνέχεια οι δυο χειριστές ακολουθώντας τις προβλεπόμενες διαδικασίες απομακρύνθηκαν από το αεροσκάφος το οποίο στη συνέχεια καταστράφηκε από πυρκαγιά.

Παρά το γεγονός ότι δεν αφορά τα νέας προμήθειας συρματόσχοινα ανάσχεσης, το περιστατικό αυτό, επιβεβαίωσε, ευτυχώς με αναίμακτο τρόπο, την σημασία που έχει αποδώσει στο ζήτημα η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ (Διαβάστε το σχετικό αναλυτικό άρθρο σε μορφή pdf {0,5 MB} εδώ).

 

Επειδή τα συστήματα του τύπου προορίζονται για καταστάσεις ανάγκης, όπου εκτός των μέσων κινδυνεύουν και ανθρώπινες ζωές, πρέπει εξ ορισμού τα συστήματα αυτά να είναι της καλύτερης δυνατής ποιότητας και η συντήρησή τους να είναι άριστη.

Ας σημειωθεί ότι η χρήση του συρματοσχοίνου ανάσχεσης είναι συνάρτηση συγκεκριμένων παραγόντων και συνθηκών. Για παράδειγμα για αεροσκάφος F-16 που προσεγγίζει με ταχύτητα προσέγγισης 135 κόμβους δεν υπάρχει πρόβλημα. Αλλά για ταχύτητες μεγαλύτερες των 150 κόμβων, το αεροσκάφος θα πρέπει να ελεγχθεί δομικά αμέσως μετά, ενώ υπάρχει και πιθανότητα να σπάσει το συρματόσχοινο.

Δεδομένου ότι το εν λόγω RF-4E ήταν έμφορτο καυσίμων και επιπλέον είχε χάσει και τα υδραυλικά του, είναι προφανές από την κατάληξη του συμβάντος ότι προσέγγισε με μεγαλύτερη ταχύτητα από την προβλεπόμενη (σαφώς και ο χειριστής δεν είχε επιλογή) για μια απρόσκοπτη ανάσχεση.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ