Στις 25 Αυγούστου, ημερομηνία στην οποία προγραμματίζεται η επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου, πρόκειται να οριστικοποιηθούν τα επιχειρησιακά και τεχνικά κριτήρια που αφορούν το νέο μαχητικό της ΠΑ.

Στις 25 Αυγούστου, ημερομηνία στην οποία προγραμματίζεται η επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου, πρόκειται να οριστικοποιηθούν τα επιχειρησιακά και τεχνικά κριτήρια που αφορούν το νέο μαχητικό της ΠΑ.

Σύμφωνα με τη μελέτη επιχειρησιακών απαιτήσεων-καθορισμού προγράμματος η οποία ολοκληρώθηκε από τον 4ο Κλάδο του ΓΕΑ στις 25 Ιουλίου, η ΠΑ προγραμματίζει μέχρι το 2010 την προμήθεια 40 μαχητικών αεροσκαφών.

Το σύνολο της μελέτης της Πολεμικής Αεροπορίας επιχειρησιακών απαιτήσεων-καθορισμού προγράμματος θα δημοσιευθεί για πρώτη φορά (συνολικά) στο τεύχος της ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ που πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 11 Αυγούστου, και το οποίο θα είναι αφιερωμένο στην Πολεμική Αεροπορία.

Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές του ΥΠΕΘΑ, τα κριτήρια είναι ιδιαίτερα «χαλαρά», καθώς επιτρέπουν στην παρούσα μορφή τους, να συμπεριληφθούν ως υποψήφια σχεδόν όλα τα μαχητικά αεροσκάφη της παγκόσμιας παραγωγής.

Κατά περίεργο τρόπο, η μελέτη δεν έγινε βάση του σκεπτικού αντιμετώπισης της απειλής από το 2010 και μετά, αλλά πρόκειται μάλλον περί «πολιτικών προδιαγραφών», δηλαδή προδιαγραφών που επιτρέπουν στην πολιτική ηγεσία να επιλέξει από το πιο φτηνό και χαμηλών δυνατοτήτων αεροσκάφος μέχρι το πλέον ικανό και υψηλού κόστους.

Αυτήν την πολιτική, την έχει πληρώσει η χώρα αρκετές φορές στο παρελθόν, και σε χρήμα και σε επιχειρησιακές δυνατότητες και σε αποτελέσματα κρίσης (Ίμια). Για να γίνουμε περισσότερο σαφείς, βάσει της παρούσης μελέτης, σχεδόν ό,τι πετάει στον πλανήτη και φέρει όπλα, είναι υποψήφιο.

Βέβαια το ΓΕΑ από τα μέσα Ιουλίου, δηλαδή αμέσως μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, έχει αποστείλει την μελέτη για σχολιασμό στις τρεις μείζονες διοικήσεις της ΠΑ, το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας, τη Διοίκηση Αεροπορικής Εκπαίδευσης και τη Διοίκηση Αεροπορικού Υλικού ζητώντας απ’ αυτές να προσθέσουν τον σχολιασμό τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του www.defencenet.gr, η διαδικασία αυτή έχει ολοκληρωθεί, οι διοικήσεις έχουν επιστρέψει τα σχόλιά τους στο ΓΕΑ και αυτή ακριβώς την περίοδο, ο 4ος Κλάδος ενσωματώνει τα σχόλια στην μελέτη, και αυτή η νέα τροποποιημένη έκδοση πρόκειται να τεθεί υπό συζήτηση στη συνεδρίαση της 25ης Αυγούστου.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τις 18 Ιανουαρίου 2008, το www.defencenet.gr είχε ενημερώσει πρώτο και αποκλειστικά για την σύνταξη της μελέτης της ΠΑ για την κατεπείγουσα προμήθεια νέων μαχητικών αεροσκαφών.

Ορισμένες από τις κυριότερες απαιτήσεις για το νέο μαχητικό αεροσκάφος είναι οι εξής:

1) Το υποψήφιο Α/Φ να είναι σε φάση παραγωγής, ώστε να είναι ώριμο τεχνολογικά, αλλά και από πλευράς πιστοποίησης των διαφόρων ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων.

2) Η έναρξη παράδοσης να είναι το συντομότερο δυνατό και να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2015.

3) Να έχει πιστοποιηθεί από την επίσημη υπηρεσία πιστοποίησης αξιοπλοϊμότητας της χώρας κατασκευής, και να χρησιμοποιείται τουλάχιστον από τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας αυτής.

4) Να προσφέρεται σε μονοθέσια και διθέσια έκδοση.

5) Να έχει τη δυνατότητα εκτέλεσης πολλαπλών αποστολών και ρόλων σε όλες τις συνθήκες καιρού και φωτός.

6) Το Α/Φ θα πρέπει να έχει σχεδιαστεί και πιστοποιηθεί ώστε να είναι ηλεκτρομαγνητικά συμβατό (EMC) με όλα τα εσωτερικά υποσυστήματα που θα χρησιμοποιούνται για την εκτέλεση των αποστολών και σε τέτοιο βαθμό ελευθερίας από ηλεκτρομαγνητικές παρεμβολές (EMI), σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αντίστοιχων προδιαγραφών MIL-STD-461 & MIL-STD-464. Η πιστοποίηση θα περιλαμβάνει όλες τις λειτουργίες του Α/Φ για τις οποίες έχει σχεδιαστεί και οι σχετικές αναλυτικές εκθέσεις θα είναι στη διάθεση του αγοραστή.

7) Να υπάρχει δυνατότητα ανάθεσης υποκατασκευαστικού έργου (συμπαραγωγή και συναρμολόγηση) και μεταφοράς τεχνογνωσίας στη χώρα.

8) Να συμβάλλει στη μείωση της πολυτυπίας της Π.Α.

9) Η επιχειρησιακή ζωή του Α/Φ να είναι τουλάχιστον 6.000 ΩΠ για φάσμα καταπόνησης βασικής σχεδίασης και το Damage Tolerance Inspection Interval να είναι τουλάχιστον 3.000 ΩΠ με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α. Τα κρίσιμα δομικά στοιχεία του Α/Φ που σχετίζονται άμεσα με την ασφάλεια πτήσεων θεωρούνται ως μη επιθεωρήσιμα σε όλο το Durability Life του Α/Φ.

β. Το φάσμα των αποστολών θα περιλαμβάνει 25% αποστολές Α-Α, 65% A-G και 10% γενικές, σε όλες τις διαμορφώσεις εξωτερικών φορτίων και όπλων που θα έχει πιστοποιηθεί το Α/Φ.

γ. Σε περίπτωση διάθεσης σύμμορφων δεξαμενών θα υπολογίζεται συνεχής χρήση τους.

Ιδιαίτερα επισημαίνεται ότι η ύπαρξη ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA) έχει ειδικό βάρος όσον αφορά την συνολική αξιολόγηση του αεροσκάφους βαρύτητα κριτηρίου 11,5% και βαρύτητα επί του συνόλου 8,625%.

Επισημαίνεται επίσης ότι ανάμεσα στις απαιτήσεις είναι και η συμβατότητα του αεροσκάφους με τα όπλα που υφίστανται ήδη στο ελληνικό οπλοστάσιο. Η απαίτηση αυτή αυτόματα θέτει σε ντισαβαντάζ τις πιθανές ρωσικές υποψηφιότητες, έστω και αν κατά τα φαινόμενα, τα ρωσικά μαχητικά (MiG-35, Su-35) θα προσφερθούν σε πολύ χαμηλότερες τιμές, ενώ θα υπερέχουν συντριπτικά σε ορισμένους τομείς των δυτικών προτάσεων.

Στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που θα κυκλοφορήσει στις 11 Αυγούστου θα δημοσιευθούν αναλυτικά και οι βαθμολογίες όλων των απαιτήσεων.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ