Αν και η συμφωνία για την προμήθεια έξι μαχητικών αεροσκαφών JAS 39C/D Gripen από την Σουηδία έχει ήδη…

Αν και η συμφωνία για την προμήθεια έξι μαχητικών αεροσκαφών JAS 39C/D Gripen από την Σουηδία έχει ήδη εγκριθεί και υπογραφεί, ομάδα Ταϊλανδέζων βουλευτών έχει αμφισβητήσει έντονα την συγκεκριμένη προμήθεια.

Αντί αυτής, υποστηρίζουν ότι τα υπάρχοντα μαχητικά αεροσκάφη F-5E/F Tiger II που διαθέτει η Αεροπορία της χώρας θα μπορούσαν να αναβαθμιστούν με πολύ μικρότερο κόστος προσφέροντας ικανοποιητική απόδοση.

Το θέμα ξεκίνησε από τον πρόεδρο της επιτροπής ένοπλων υπηρεσιών της Βουλής Σομτσάι Φετπράζερτ ο οποίος τόνισε ότι ο λαός γνώριζε για την συμφωνία προμήθειας των έξι Gripen που θα παραδίδονταν το 2011, αλλά όχι και για το δικαίωμα προαίρεσης για έξι επιπλέον με ορίζοντα παράδοσης το 2013.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση την διακρατική συμφωνία που υπογράφηκε, η σουηδική εταιρεία Saab θα παραδώσει αρχικά τέσσερα μονοθέσια και δυο διθέσια μαχητικά έναντι 557,59 εκατομμυρίων δολαρίων, προς αποπληρωμή σε διάστημα 5 ετών, ενώ το 10% του ποσού πρόκειται να καταβληθεί κατά το τρέχον οικονομικό έτος.

Ο πρόεδρος της επιτροπής λοιπόν, τόνισε ότι θα επαναφέρει το θέμα της προμήθειας των Gripen για αναθεώρηση. Σύμφωνα με αυτόν, η αναθεώρηση θα επικεντρωθεί στο κατά πόσο η προμήθεια παραβίασε το άρθρο 190 του συντάγματος της χώρας, καθώς δεν είχε λάβει έγκριση προηγουμένως από την βουλή των αντιπροσώπων.

Πρέπει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι η συμφωνία διευθετήθηκε και υπογράφτηκε από τον διοικητή της Αεροπορίας πτέραρχο Τσαλίτ Φουκπασούκ τον Οκτώβριο του 2007, ενόσω δηλαδή υπήρχε ακόμα δικτατορία στην Ταϊλάνδη.

Ο Σομτσάι επικεντρώθηκε και στο υψηλό κόστος της προμήθειας, αφού όπως δήλωσε, το κάθε μαχητικό θα κοστίσει 93 εκατομμύρια δολάρια, ενώ συγκριτικά, η Νότια Αφρική χρεώθηκε μόλις 42 εκατομμύρια δολάρια για το καθένα από τα 26 μαχητικά του ίδιου τύπου που παρήγγειλε.

Επιπλέον υπήρξε επικριτικός και σε άλλα θέματα, όπως στο κατά πόσο η συμφωνία περιλάμβανε τεχνική υποστήριξη και πέρα του 2013, κατά πόσο τα νέα αεροσκάφη θα ήταν συμβατά με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, τις περικοπές στα κεφάλαια συντήρησης για τον στόλο των F-16 της Αεροπορίας της χώρας, το κόστος της εξαρχής εκπαίδευσης των πιλότων.

Παράλληλα επικαλέστηκε καταθέσεις αξιωματικών της Αεροπορίας στην Βουλή, σύμφωνα με τις οποίες το F-16 θα ήταν πολύ πιο αξιόπιστο από το Gripen ενώ η συντήρηση των F-5E/F είναι από τώρα προβληματική καθώς δεν υπάρχουν πια χρήματα εξαιτίας της προμήθειας των Gripen, ενώ αμφισβήτησε και το κατά πόσο οι ΗΠΑ θα συνέχιζαν την υποστήριξη και την πώληση όπλων για το Gripen, μετά την μη επιλογή αμερικανικού μαχητικού ή την αναβάθμιση των υπαρχόντων.

Ωστόσο υπήρξε άμεσος αντίλογος. Συγκεκριμένα, ο αρχηγός της Αεροπορίας απέρριψε όλες αυτές τις κατηγορίες για τα σουηδικά μαχητικά υπερθεματίζοντας τα πλεονεκτήματα του Gripen δίνοντας έμφαση στο ιδιαίτερα μικρό μήκος διαδρόμου που απαιτούν και τις μικρές απαιτήσεις υποστήριξης.

Επίσης τόνισε τις εξαιρετικές τους ικανότητες στον αντιπλοϊκό ρόλο και σε επιχειρήσεις πάνω από θάλασσα παρέχοντας κάλυψη στο Ναυτικό της χώρας μετά την απαξίωση των μαχητικών AV-8S Harrier που επιχειρούν από το αεροπλανοφόρο HTMS Chakri Naruebet της χώρας.

Τόνισε τέλος ότι η προμήθεια των Gripen δεν εντάσσεται σε κάποια κούρσα εξοπλισμών, αλλά καθάρα σε αμυντικούς σκοπούς.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ