Σε κρίσιμο σημείο βρίσκεται η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των ΕΔ με πιο χαρακτηριστικές δύο περιπτώσεις αναγκαστικής αναβολής δοκιμής κρίσιμου οπλικού συστήματος, και εξαιρετικά χαμηλής διαθεσιμότητας, ετέρου σχετικά νεοπαραληφθέντος…

Σε κρίσιμο σημείο βρίσκεται η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των ΕΔ με πιο χαρακτηριστικές δύο περιπτώσεις αναγκαστικής αναβολής δοκιμής κρίσιμου οπλικού συστήματος, και εξαιρετικά χαμηλής διαθεσιμότητας, ετέρου σχετικά νεοπαραληφθέντος.

Λόγω προβλημάτων στην επιχειρησιακή διαθεσιμότητα του συστήματος, αναβάλλεται τελικά η προγραμματισμένη για το 2008 επιχειρησιακή βολή του S-300PMU1 στο Πεδίο Βολής Κρήτης όπου για πρώτη φορά θα γινόταν η επιχειρησιακή του αξιολόγηση με βάση τα ΝΑΤΟϊκά πρότυπα και σε υψηλής δυσκολίας σενάρια.

Αιτία της αναβολής αποτελεί το ζήτημα που εδώ και αρκετούς μήνες είχε εγείρει αποκλειστικά η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ με συνεχή δημοσιεύματά της για τη μη υπογραφή σύμβασης λογιστικής υποστήριξης (Follow-on-Support) με την προμηθεύτρια εταιρεία Rosoboronexport.

Υπενθυμίζεται ότι για αρκετά χρόνια η εν λόγω σύμβαση καθυστερούσε λόγω του ιδιότυπου ιδιοκτησιακού καθεστώτος των S-300PMU1 τα οποία αν και εβρίσκονταν σε υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία εν τούτοις συνέχιζαν να ανήκουν ιδιοκτησιακά στην Κυπριακή Δημοκρατία.

Με την πρόσφατη διευθέτηση μεταξύ των δυο κυβερνήσεων, το θέμα αυτό επιλύθηκε, η εκκρεμμότητα όμως, παρά τις συνεχείς και επίμονες οχλήσεις του ΓΕΑ προς τις υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ συνεχίζει να παραμένει.

Έτσι ένα κρίσιμης επιχειρησιακής αξίας σύστημα το οποίο μπορεί να αποτελέσει τον στυλοβάτη της αντιαεροπορικής Άμυνας, όχι μόνο στο νότιο Αιγαίο αλλά και να υλοποιήσει στην πράξη το πάλαι ποτέ δόγμα του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την προμήθειά του, συνεχίζει να παραμένει ελλιπώς αξιοποιούμενο σε τέτοιο βαθμό που να είναι πλέον σχεδόν βέβαιη η υποβάθμισή του.

Στην ίδια κατηγορία και για τον ίδιο λόγο κατατάσσονται τα αεροσκάφη βασικής πτητικής εκπαίδευσης T-6A Texan II που λόγω μη υπογραφής σύμβασης Follow-on-Support αντιμετωπίζουν πλέον σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας με συνέπεια, ο αριθμός, σύμφωνα με πληροφορίες του www.defencenet.gr, των αξιόπλοων αεροσκαφών να έχει μειωθεί στα 25 (!) από τα 45 συνολικά που έχουμε προμηθευτεί.

Και σε αυτήν την περίπτωση άμεσα ορατός κίνδυνος είναι η υποβάθμιση ενός σύγχρονου οπλικού συστήματος το οποίο έχει λιγότερα από δέκα χρόνια υπηρεσίας στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Στα δυο ανωτέρω περιστατικό επιβεβαιώνονται δυστυχώς με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, την αδυναμία υλοποίησης του μακροχρόνιου σχεδιασμού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων λόγω δυσλειτουργιών των αρμοδίων υπηρεσιών του ΥΠΕΘΑ.

Η απαξίωση δυο σύγχρονων νεαρής σχετικά ηλικίας οπλικών συστημάτων, αποτελεί μια εξέλιξη που δύσκολα μπορεί να ερμηνευθεί και δικαιολογηθεί, ιδιαίτερα σήμερα που τόσος λόγος γίνεται για την πλήρη αξιοποίηση και αύξηση της αποδοτικότητας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Στην πράξη δε, ακυρώνει την επένδυση που έχει ήδη πραγματοποιηθεί και δημιουργεί ερωτηματικά για τον λόγο που αυτή αρχικά υλοποιήθηκε.

Ελπίζουμε ότι τα ανωτέρω δεδομένα θα κινητοποιήσουν έστω και την ύστατη στιγμή την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ ώστε να εισακούσει τις εκκλήσεις του ΓΕΑ αλλά και των άλλων Γενικών Επιτελείων, ώστε να αρθούν οι δυσλειτουργίες που καθιστούν αδύνατη την υπογραφή συμβάσεων υποστήριξης των μέσων και υλικών που έχουν προμηθευτεί και οι οποίες με την κοινή λογική θεωρούνται απλώς συνέχεια των αρχικών συμβάσεων προμήθειας.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ