Ξεκαθαρίζει το τοπίο για το νέο εκπαιδευτικό της Πολεμικής Αεροπορίας
Οι τάσεις που τελικά θα καθορίσουν την επιλογή του υποψηφίου αεροσκάφους για το πρόγραμμα του ΝΑΠΕΕ (Νέο Αεροσκάφος Προχωρημένης και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης), άρχισαν να φαίνονται ευδιάκριτα κατά τη διαδικασία οριστικοποίησης των επιχειρησιακών και τεχνικών κριτηρίων.
Οι τάσεις που τελικά θα καθορίσουν την επιλογή του υποψηφίου αεροσκάφους για το πρόγραμμα του ΝΑΠΕΕ (Νέο Αεροσκάφος Προχωρημένης και Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης), άρχισαν να φαίνονται ευδιάκριτα κατά τη διαδικασία οριστικοποίησης των επιχειρησιακών και τεχνικών κριτηρίων.
Συγκεκριμένα φαίνεται να παγιώνεται η οπτική που θεωρεί κρίσιμο χαρακτηριστικό του ΝΑΠΕΕ την ύπαρξη δύο κινητήρων και μάλιστα να την υιοθετεί ως παράμετρο που αυξάνει την ασφάλεια πτήσεων του αεροσκάφους.
Είναι αυτονόητο ότι τυχόν επικύρωση αυτής της άποψης από τα αρμόδια επιτελικά όργανα της ΠΑ και το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) μπορεί να θεωρηθεί ότι προικοδοτεί τα δικινητήρια αεροσκάφη που είναι υποψήφια για το πρόγραμμα.
Στην άποψη αυτή βέβαια έχουν ήδη διατυπωθεί αντίθετα επιχειρήματα που εδράζονται στην εκτίμηση ότι η ασφάλεια ενός αεροσκάφους δεν εξαρτάται από τον αριθμό των κινητήρων του αλλά από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά τους που αφορούν τη λειτουργική τους αξιοπιστία
Μια άλλη τάση η οποία διαμορφώνεται και η οποία μπορεί να θεωρηθεί ως «σπάσιμο» μίας παράδοσης που ισχύει από την αρχή σχεδόν της συγκρότησης της σύγχρονης μεταπολεμικής ΠΑ, είναι να απαλειφθεί από τα επιχειρησιακά και τεχνικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους ο χαρακτήρας του ελαφρού μαχητικού και να αποκτηθεί ένα «καθαρόαιμο» εκπαιδευτικό
Ας σημειωθεί ότι τα εν χρήσει σήμερα αεροσκάφη προχωρημένης εκπαίδευσης T-2E Buckeye διατηρούν παράλληλα τον ρόλο του ελαφρού μαχητικού και μάλιστα σε περίπτωση πολέμου αναλαμβάνουν αποστολές εγγύς αεροπορικής υποστήριξης
Καλά ενημερωμένες πηγές του ΓΕΑ σχολιάζοντας την διαμορφούμενη αυτή τάση παρατήρησαν ότι τυχόν απάλειψη του ρόλου του ελαφρού μαχητικού επιτρέπει στην Πολεμική Αεροπορία να εξετάσει και υιοθετήσει νέα πρωτοποριακά για τα ελληνικά δεδομένα σχήματα προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες εκπαίδευσης. Παραδειγματικά ανέφεραν διάφορες παραλλαγές σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η εκμίσθωση ωρών εκπαίδευσης ανά εκπαιδευόμενο από μία ιδιωτική επιχειρηματική οντότητα που θα προμηθευτεί και συντηρεί τα αεροπορικά μέσα και θα παρέχει εκπαιδευτικές υπηρεσίες σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας.
Υπενθυμίζεται ότι στις 8 Ιουνίου 2007, η Μόνιμη Επιτροπή Επιτελικής Σχεδίασης (ΜΟΕΣ) του ΓΕΑ αποφάσισε την προμήθεια 37 αεροσκαφών (31 και 6 ως αναπλήρωση απωλειών ή ως δικαίωμα προαίρεσης-option) και επιπλέον τεσσάρων αεροσκαφών σε περίπτωση που υπάρχουν εκπαιδευόμενοι από ξένες Αεροπορίες. Στο πρόγραμμα θα συμπεριληφθεί και η προμήθεια ενός πλήρους επίγειου συστήματος εκπαίδευσης (GBTS – Ground Based Training System), που θα περιλαμβάνει δύο πλήρεις εξομοιωτές πτήσης σε θολό (FMS-Full Mission Simulator), τέσσερα συστήματα εκπαίδευσης σε διαδικασίες πτήσης (PTT – Part Task Trainers) και 35 συστήματα εκπαίδευσης με υπολογιστή (CBTS – Computer Based Training System). Το πρόγραμμα ΝΑΠΕΕ περιλαμβάνεται στο ΕΜΠΑΕ 2006-2010 με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 1 δισ. ευρώ