Η Κίνα ακόμη δεν μπορεί ακόμα να κατασκευάσει αξιόπιστους κινητήρες
Η Κίνα έχει αναπτύξει πυρηνικούς πυραύλους και έστειλε αστροναύτες στο διάστημα, αλλά στην ζωτικής σημασίας τεχνολογία εξακολουθεί να υστερεί. Παρά τις δεκαετίες έρευνας και της ανάπτυξης, η Κίνα δεν έχει ακόμη τη δυνατότητα να δημιουργήσει τη δική της, αξιόπιστη και αποτελεσματική τεχνολογία κινητήρων αεροσκαφών, αναφέρει το Reuters.
Παρά την εντατική έρευνα και την προτεινόμενη μεταφορά τεχνολογίας από ξένες κοινοπραξίες, ορισμένοι εμπειρογνώμονες τείνουν να πιστεύουν ότι οι εισαγόμενοι κινητήρες αεροσκαφών θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στον ουρανό της Κίνας. Ίσως όμως αυτό να αλλάξει.
Ο τομέας των αεροπορικών μεταφορών της Κίνας προσπαθεί να κάνει ένα μεγάλο βήμα για να τεθεί ένα τέλος στην εξάρτηση από τη Ρωσία και τη Δύση σε κινητήρες για στρατιωτικά και πολιτικά αεροσκάφη.
Το Πεκίνο σχεδιάζει να δαπανήσει 100 δισεκατομμύρια γιουάν (16 δισεκατομμύρια δολάρια) για την ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα. Οι εργασίες στον τομέα αυτό είναι υπό την ηγεσία της γιγαντιαίας κρατικής αεροπορικής βιομηχανίας της Κίνας AVIC.
Η AVIC έχει περισσότερους από 400.000 υπαλλήλους και 200 θυγατρικές εταιρείες, μεταξύ των οποίων 20 εισηγμένες εταιρείες. Έχει ήδη διαθέσει κατά τα τελευταία τρία χρόνια περίπου 10 δισ. γιουάν για την ανάπτυξη των κινητήρων.
Οι ξένοι κατασκευαστές των κινητήρων αεροσκαφών δεν μετέφεραν την σχετική τεχνολογία στο Πεκίνο. Η Κίνα προσπάθησε να κερδίσει έδαφος σε αυτό το τεχνολογικό χάσμα με τον συνήθη τρόπο την αντιγραφή.
Για την αεροπορική βιομηχανία της Κίνας, κάποιοι ειδικοί προβλέπουν ότι θα καταλήξει σε δύο δεκαετίες να δαπανήσει για την ανάπτυξη των κινητήρων έως και 300 δισεκατομμύρια γιουάν (49 δισεκατομμύρια δολάρια ). Προφανώς, μέχρι στιγμής στην ανάπτυξη των κινητήρων κατευθύνονται περιορισμένοι πόροι , τα 100 δισεκατομμύρια γιουάν δεν είναι ένα τεράστιο ποσό.
Η AVIC μακροπρόθεσμα έχει ως προτεραιότητα να κατασκευάσει υψηλής απόδοσης κινητήρες για στρατιωτικά αεροσκάφη, αλλά η εταιρεία προσπαθεί να αναπτύξει και κινητήρες για εμπορικά αεροσκάφη. Για να εξοπλίσει με νέους κινητήρες τα επιβατικά αεροσκάφη θα χρειαστούν περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια για τα επόμενα 20 χρόνια.
Κατά την άποψη του Carlo Kopp, ενός Αυστραλού ιδρυτή του ανεξάρτητου ερευνητικού κέντρου με το όνομα «Air Power Australia,» οι κινεζικές εισαγωγές κινητήρων αεροσκαφών επιβραδύνουν την ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα. Κορυφαίες δυτικές εταιρείες όπως η General Electric, η Snecma (όμιλος Safran), η Rolls Royce και η Pratt & Whitney, περιορίζουν την πώληση της τεχνογνωσίας και λαμβάνουν αυστηρά μέτρα πρόληψης για να αντιμετωπίσουν την κλοπής της πνευματικής τους ιδιοκτησίας.
Μόλις πρόσφατα, οι αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών επέβαλαν κυρώσεις στην εταιρεία UTC για την παράνομη προμήθεια κινητήρων του Πεκίνου, για τα επιθετικά ελικόπτερα Ζ-10. Αλλά η Κίνα μπορεί να πετύχει σημαντική πρόοδο στην ανάπτυξη των κινητήρων για τα εμπορικά αεροσκάφη, χρησιμοποιώντας την διαθέσιμη τεχνολογία για τα στρατιωτικά αεροσκάφη.
«Οι σύγχρονες τεχνολογίες κινητήρων τζετ σημαίνουν την βιομηχανική επανάσταση», λέει ο Andrew Chan, στρατιωτικός αναλυτής του Χονγκ Κονγκ και εκδότης του περιοδικού Kanwa. «Η Ευρώπη, οι ΗΠΑ και η Ρωσία έχουν εκατό χρόνια εμπειρίας σε αυτόν τον τομέα, η Κίνα ξεκίνησε μόλις πριν από 30 χρόνια σε αυτόν τον τομέα», λέει ο ίδιος.
Ο στροβιλοκινητήρας είναι το προϊόν χιλιάδων εξαρτημάτων που πρέπει να εργάζονται σε ακραίες θερμοκρασίες και πιέσεις. Ο κινητήρας απαιτεί σύγχρονη τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένης της επεξεργασίας υψηλής ακρίβειας των εξαρτημάτων και των προϊόντων χύτευσης, σύνθετα υλικά, σύνθετα κράματα, ηλεκτρονική παρακολούθηση και αυτοματοποιημένοι παράμετροι ελέγχου ποιότητας.
Οι κύριοι παγκόσμιοι παράγοντες στον τομέα αυτό έχουν συσσωρεύσει πλούσια εμπειρία, τεχνικές και λειτουργικές γνώσεις που τους δίνουν ένα πλεονέκτημα στην ανάπτυξη νέων κινητήρων σε σχέση με τη βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίμων και της αξιοπιστίας. Γιατί η Κίνα δεν μπορεί να κάνει ακόμη αυτό;
«Ο λόγος είναι ότι πολύ λίγες χώρες μπορούν να το εφαρμόσουν, γιατί είναι πολύ, πολύ δύσκολο», λέει ο Richard Margolis, ένας πρώην περιφερειακός διευθυντής της Rolls Royce στο βόρειο-ανατολική Ασία. Αξιόπιστοι και αποτελεσματικοί κινητήρες αεροσκαφών είναι ζωτικής σημασίας για την υλοποίηση μακροπρόθεσμων σχεδίων για την αύξηση του αριθμού των σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών της αεροπορικής δύναμης της Κίνας. Τα ατρατιωτικά αεροσκάφη είναι ένα από τα βασικά στοιχεία μιας μακροπρόθεσμης συγκέντρωσης στρατιωτικών δυνάμεων.
Λόγω της απαγόρευσης των εξαγωγών της δυτικής στρατιωτικής τεχνολογίας, το Πεκίνο αναγκάστηκε να στηριχθεί στις εισαγωγές αεροσκαφών από τη Ρωσία, και με την αντίστροφη μηχανική να αντιγράψει αυτά τα αεροσκάφη ως βάση για την ανάπτυξη μιας εγχώριας παραγωγής. Η στρατηγική αυτή υπήρξε επιτυχής. Από το 2000 και μετά, η Κίνα παρήγαγε περισσότερα από 500 σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη.
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η δημιουργία των αντιγράφων που βασίζονται στο J-15 για να εξοπλίσουν το αεροπλανοφόρο Liaoning.
Ειδικοί πιστεύουν ότι τα εν λόγω αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με ρωσικούς κινητήρες AL-31, με τους οποίους είναι εξοπλισμένα σχεδόν όλα τα κινεζικά αεροσκάφη τακτικής αεροπορίας.
Ρωσικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι η Μόσχα έχει πουλήσει στο Πεκίνο 1000 κινητήρες AL-31 και αναμένονται σημαντικές παραγγελίες για το μέλλον.
Κινέζοι μηχανικοί έχουν τη δυνατότητα μέσω της αντίστροφης μηχανικής να αντιγράψουν τα σχέδια αεροσκαφών, αλλά η αντιγραφή των κινητήρων είναι πολύ πιο δύσκολη, καθώς οι Κινέζοι δεν έχουν πρόσβαση στις βιομηχανικές διεργασίες.
Μια θυγατρική της AVIC – Shenyang Liming Aero-Engine Group Corporation – εργάζεται πάνω στην εγχώρια τεχνολογία WS-10 Taihang, αλλά αυτός ο διπλής ροής κινητήρας δεν έχει φτάσει τις καθορισμένες παραμέτρους κατά τη διάρκεια δοκιμών για το J-15, πιστεύουν στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες
Αναμένεται ότι μέσα σε μια δεκαετία η Κίνα θα εντάξει στο δυναμικό της περίπου 1000 σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη. Ωστόσο, η ανησυχία της Μόσχας για την αυξανόμενη στρατιωτική δύναμη της Κίνας επιβραδύνει την παράδοση του πιο σύγχρονου ρωσικού κινητήρα AL-31F.
Χωρίς την εισαγωγή κινητήρων αναβαθμισμένης τεχνολογίας, η Κίνα δεν μπορεί να κατασκευάσει ένα μαχητικό αεροσκάφος που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τα τελευταία αμερικανικά και ρωσικά μαχητικά stealth.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Boeing, έως το 2031 η Κίνα θα αγοράσει 5260 μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη.
Η Bombardier πιστεύει ότι κατά την ίδια περίοδο η Κίνα θα αγοράσει 2.400 μεσαία αεροσκάφη. Αν λάβουμε υπόψη ότι κάθε αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με τουλάχιστον δύο κινητήρες, η ζήτηση θα μπορούσε να φθάσει τους 16.000 κινητήρες με εκτιμώμενο κόστος τα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η Κίνα σχεδιάζει να ανταγωνιστεί με μερικούς από τους προμηθευτές των εισαγόμενων αεροσκαφών, με την ανάπτυξη δύο επιβατικών αεροσκαφών – ARJ-21 (90 θέσεις) και C919 (150 θέσεις).
Η αμερικανική εταιρεία GE θα προμηθεύσει κινητήρες για το ARJ-21. Η CFM International (μια κοινοπραξία μεταξύ της GE και της γαλλικής Snecma) κέρδισε το συμβόλαιο για την ανάπτυξη του κινητήρα για το C919.
Παρά την εντατική έρευνα και την προτεινόμενη μεταφορά τεχνολογίας από ξένες κοινοπραξίες, ορισμένοι εμπειρογνώμονες τείνουν να πιστεύουν ότι οι εισαγόμενοι κινητήρες αεροσκαφών θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στον ουρανό της Κίνας. Η κατάσταση αυτή δεν θα αλλάξει για τα επόμενα 10 με 15 χρόνια.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr