Τελικά πόσο κοστίζει το F-35;
Το κόστος του νέου διακλαδικού μαχητικού κρούσης (JSF) F-35 έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα και όχι άδικα.
Το κόστος του νέου διακλαδικού μαχητικού κρούσης (JSF) F-35 έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα και όχι άδικα.
Το κόστος του νέου διακλαδικού μαχητικού κρούσης (JSF) F-35 έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα και όχι άδικα.
Όπως το www.defencenet.gr έχει αναφέρει στο παρελθόν, πολλές χώρες ακόμα και αυτές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανάπτυξής του αλλά και μέσα από τις ίδιες τις ΗΠΑ, έχουν εκφραστεί έντονες και βάσιμες επιφυλάξεις για το κόστος του, αλλά και τα χρονοδιαγράμματα παραδόσεών του αεροσκάφους.
Για παράδειγμα, πέρυσι τον Ιούλιο, όπως μόνο το www.defencenet.gr είχε αναφέρει, ο υπουργός Άμυνας της Αυστραλίας Τζοέλ Φιτζγκίμπον είχε εκφράσει έντονες επιφυλάξεις για το τελικό κόστος προμήθειας του μαχητικού, ενώ αμφισβήτησε ευθέως τις έγκαιρες παραδόσεις των αεροσκαφών και έκανε λόγο για «παιχνίδια του κατασκευαστή που πρέπει να σταματήσουν».
Νωρίτερα, ο Καναδάς, μέσω δηλώσεων του αρχηγού της Αεροπορίας, είχε αναφέρει ότι «δεν είναι δεδομένο ότι η χώρα θα προχωρήσει στην προμήθεια του αεροσκάφους, αν δεν έχουμε πρώτα κάποιες εγγυήσεις για το κόστος.»
Όπως αναφέρεται σε εκτενές εμπεριστατωμένο άρθρο για το ίδιο θέμα που δημοσιεύεται στο αεροπορικό περιοδικό “COCKPIT” που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες, το μόνο βέβαιο στο κεφάλαιο «Κόστος F-35» είναι η αβεβαιότητα για αυτό, πράγμα που αναμένεται να επηρεάσει καταλυτικά την απόφαση κάθε ενδιαφερόμενης κυβέρνησης για την προμήθεια ή όχι του μαχητικού.
Όπως εκτιμά το περιοδικό και η χώρα μας είναι ανάμεσα στις χώρες που ενδιαφέρονται για την προμήθειά του, αλλά «όσο δεν υπάρχει κάποια εγγύηση για το κόστος του και με τους εταίρους του προγράμματος ιδιαίτερα δυσαρεστημένους και μάλιστα εν μέσω έντονης οικονομικής κρίσης, το ενδεχόμενο προμήθειάς του απομακρύνεται.»
Πέρα από αυτό, η Αεροπορία αποφάσισε να περικόψει τον αριθμό των προς προμήθεια μαχητικών, από 80 σε 65 με επίσημη αιτιολογία ότι το αεροσκάφος αποδείχθηκε ανώτερο των προσδοκιών με αποτέλεσμα να αρκεί μικρότερος αριθμός για την αντικατάσταση των CF-18…
To ίδιο ακριβώς ενδεχόμενο, την μείωσης δηλαδή του αριθμού των προς προμήθεια αεροσκαφών εξετάζει και το Ηνωμένο Βασίλειο, η μόνη χώρα που συμμετέχει στο επίπεδο 2 της ανάπτυξης του αεροσκάφους! Και πάλι ο λόγος που επικαλείται είναι το κόστος.
Αλλά και στην Ολλανδία, η βουλή της χώρας όπου κατά παράδοση συζητιέται το κόστος των εξοπλιστικών, έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά στον καθορισμό του τελικού αριθμού των προς προμήθεια αεροσκαφών.
Το τελειωτικό χτύπημα όμως ήρθε πρόσφατα, όταν ισραηλινοί αξιωματούχοι έμειναν έκπληκτοι όταν ενημερώθηκαν ότι το κόστος για την προμήθεια του μαχητικού από την Ισραηλινή Αεροπορία θα μπορούσε να φτάσει τα 200 εκατομμύρια δολάρια για μια έκδοση ειδικά για το Ισραήλ.
Από την άλλη πλευρά, ο George Standridge αντιπρόεδρος του προγράμματος JSF της Lockheed Martin τόνισε το F-35 θα είναι το πιο προσιτό μαχητικό αεροσκάφος που θα είναι διαθέσιμο και αυτό λόγω της μεγάλης παραγωγικής του βάσης.
Τελικά τι ακριβώς ισχύει; Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο τέλος στις συνεχείς υπερβάσεις που ανακοινώνονται; Θα σταθεροποιηθεί το κόστος του μαχητικού σε κάποια λογικά όρια;
Όταν ακόμα και οι Ηνωμένες Πολιτείες εξετάζουν το ενδεχόμενο μείωσης των παραγγελιών προκειμένου να μπορέσουν να χρηματοδοτήσουν την αγορά περισσότερων F-22 Raptor, τι μπορεί να ελπίζουν οι υπόλοιποι;
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr