Με «κούρεμα» σε προκαταβολή και ανταλλακτικά κλείνει το πρόγραμμα των F-16
Με «κούρεμα» σε προκαταβολή και ανταλλακτικά κλείνει το πρόγραμμα των F-16. Η LOA τυπικά έληγε χθες αλλά η διαπραγμάτευση ακόμα συνεχίζεται
Εν ολίγοις ως προς την προκαταβολή του 1 δις που θα έπρεπε να καταβληθεί μέχρι το 2020 οι Αμερικανοί φαίνεται πως δέχονται αυτή να πέσει στα 300 εκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπα να δοθούν σε ετήσιες δόσεις των 100 εκατομμυρίων.
Ως προς το σύνολο του ποσού, η ελληνική πλευρά επιμένει στο 1,1 δισ ευρώ ακριβώς όπως εξαρχής είχε δηλώσει ο Έλληνας ΥΕΘΑ Π.Καμμένος αλλά αυτό στην πράξη θα μεταφραστεί με «κούρεμα» ανταλλακτικών.
Το ότι θα υπάρξει λιγότερη διαθεσιμότητα ανταλλακτικών είναι σίγουρο, το ζητούμενο είναι για πόσο λιγότερα μιλάμε. Στην ΠΑ θεωρούν ότι μπορούν να κλείσουν μια καλή συμφωνία
Οι Αμερικανοί προσπάθησαν πολύ για να “χωρέσουν” το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού σ΄ αυτό το ποσό αλλά δεν γίνεται, κάτι θα περικοπεί.
Όπως ήδη έχει αναφέρει το pronews.gr προ ημερών τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ξεκινήσουν να παραδίδονται τα πρώτα εκσυγχρονισμένα F-16V και οκτώ χρόνια μετά την έναρξη του εκσυγχρονισμού θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμά!
Δηλαδή, αν θεωρήσουμε ότι θα υπογραφεί εντός του έτους, το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2022 και το τελευταίο το 2026, με ρυθμό 12-15 αεροπλάνα τον χρόνο από το 2023 και μετά!
Όταν η Τουρκία θα έχει ολοκληρώσει την παραλαβή 70 από τα 100 F-35.
Τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης θα ξεκινήσουν να παραδίδονται τα πρώτα εκσυγχρονισμένα F-16V και οκτώ χρόνια μετά την έναρξη του εκσυγχρονισμού θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμά!
Δηλαδή, αν θεωρήσουμε ότι θα υπογραφεί εντός του έτους, το πρώτο αεροσκάφος θα παραδοθεί το 2022 και το τελευταίο το 2026, με ρυθμό 12-15 αεροπλάνα τον χρόνο από το 2023 και μετά!
Οταν δηλαδή η Τουρκία θα έχει ολοκληρώσει την παραλαβή 70 από τα 100 F-35.
Συγκεκριμένα, μετά την ενεργοποίηση της σύμβασης θα απαιτηθούν δύο περίπου χρόνια για τη μηχανολογική ανάπτυξη (engineering development) του ελληνικού προτύπου, με τροποποίηση του «μοντέλου» που υφίσταται ήδη για άλλους πελάτες F-16V (Ταϊβάν, Ν. Κορέας).
Ένας επιπλέον χρόνος θα χρειαστεί για δοκιμές σε εργαστήριο αλλά και εν πτήση στο αεροσκάφος που θα δημιουργηθεί ως κοινό πρότυπο και θα μεταβεί στις ΗΠΑ, αν και στο μεσοδιάστημα θα μπορεί να ξεκινήσει παράλληλα και η τροποποίηση των πρώτων ελληνικών Viper.
Πλην ενός πρωτοτύπου αεροσκάφους κανένα άλλο F-16 δεν πρόκειται να φύγει από την Ελλάδα προκειμένου να υποστεί οποιεσδήποτε εργασίες αναβάθμισης στις ΗΠΑ. Έτσι, τα πρώτα από τα F-16V θα παραδοθούν τέσσερα περίπου χρόνια από την ενεργοποίηση της σύμβασης.
Το ζήτημα είναι ότι για να πληρωθούν όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα περικόπηκε το πρόγραμμα και σε αριθμό και σε ποιότητα, έτσι ώστε πλέον δεν θα μιλάμε για “V”, αλλά κάτι για “κοντά στην έκδοση “V”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά και ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένις Πλέσσας.
Το πρόγραμμα αφορά πλέον μόνο 84 F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced.
Η αναβάθμιση των Block 50 ματαιώθηκε γιατί η ΠΑ αποφάσισε στην προσπάθειά της να “μαζέψει” τα οικονομικά να εκσυγχρονίσει τα 29 Block 52+ Advanced.
Το 30o αεροσκάφος της Μοίρας του Αράξου καταστράφηκε από πυρκαγιά στις 2 Νοεμβρίου στην 115ΠΜ από ένα “σύνηθες”, στα F-16, περιστατικό όταν ξέσπασε φωτιά ενώ προετοιμαζόταν για αποστολή, έχοντας τροχοδρομήσει από το καταφύγιο και καθ’ οδόν για τον διάδρομο.
Στο περιστατικό, στο οποίο υπήρξε και τραυματισμός του πιλότου, είχαν αρχικά αναφερθεί ζημιές, οι οποίες ήταν σοβαρότερες απ’ ό,τι αρχικά εκτιμήθηκε και το αεροσκάφος κρίνεται πλέον μη επισκευάσιμο.