“Ανεβαίνουν οι στροφές” στο πρόγραμμα του νέου μαχητικού αεροσκάφους και οι εναπομείνασες (μετά το “κόκκινο” που άναψε ο ΥΠΕΘΑ Ε.Μεϊμαράκης στην γαλλική Dassault για το Rafale F.3) κατασκευάστριες εταιρείες, προχωρούν σε διαδοχικές παρουσιάσεις των προτάσεων τους στην Πολεμική Αεροπορία. Μία σημαντική εξέλιξη είναι ότι η αμερικανική Lockheed Martin, η οποία έχει κερδίσει την “μερίδα του λέοντος” στις διαδοχικές επιλογές μαχητικών από το 1987 μέχρι σήμερα με το F-16, τελικά κατέρχεται με μία δεύτερη υποψηφιότητα-έκπληξη, πέρα των διαφόρων εκδόσεων του F-16: Το F-35 Lightning II !

“Ανεβαίνουν οι στροφές” στο πρόγραμμα του νέου μαχητικού αεροσκάφους και οι εναπομείνασες (μετά το “κόκκινο” που άναψε ο ΥΠΕΘΑ Ε.Μεϊμαράκης στην γαλλική Dassault για το Rafale F.3) κατασκευάστριες εταιρείες, προχωρούν σε διαδοχικές παρουσιάσεις των προτάσεων τους στην Πολεμική Αεροπορία. Μία σημαντική εξέλιξη είναι ότι η αμερικανική Lockheed Martin, η οποία έχει κερδίσει την “μερίδα του λέοντος” στις διαδοχικές επιλογές μαχητικών από το 1987 μέχρι σήμερα με το F-16, τελικά φαίνεται ότι κατέρχεται και με μία δεύτερη υποψηφιότητα-έκπληξη, πέρα των διαφόρων εκδόσεων του F-16: Το F-35 Lightning II !

Χθες 16/02, έγινε παρουσίαση του αεροσκάφους στο ΑΤΑ και σήμερα θα γίνει (σ.σ για πρώτη φορά), παραδόξως και στην… ΓΔΑΕΕ. Εύλογο είναι το ερώτημα πώς εμπλέκεται η ΓΔΑΕΕ στην επιλογή του μαχητικού, αφού είναι δεδομένο ότι έπεται της επιλογής διαδικαστικά. Προφανώς, η ενημέρωση θα αφορά το προτεινόμενο πακέτο βιομηχανικής συμμετοχής…

Το αεροσκάφος, πάντως, παρουσιάζεται σήμερα 17/02 στους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας σε μία παρουσίαση που έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον υποστηρικτών και πολέμιων του αεροσκάφους και συνεπώς αναμένεται κοσμοσυρροή στην αίθουσα του ΓΕΑ.

Το βασικότερο αρχικό εμπόδιο για την συμμετοχή του F-35 στην αξιολόγηση της Π.Α. ήταν ότι δεν διαθέτει διθέσια έκδοση, όπως οι πρώτες προδιαγραφές απαιτούσαν. Η εν συνεχεία απάλειψη της σχετικής προϋπόθεσης από τα κριτήρια (το να διαθέτει και διθέσια έκδοση το αεροσκάφος), επιτρέπει – θεωρητικά τουλάχιστον – στην L.M. να το προτείνει, αλλά και πάλι υπάρχουν οι σχετικοί χρονικοί περιορισμοί (η Π.Α. ήθελε το αεροσκάφος να ενταχθεί αρχικά το 2010, μετά το μετέθεσε για το 2011 και πρακτικώς είναι αδύνατον να ενταχθεί νέο αεροσκάφος στο δυναμικό της Π.Α. πριν από το 2012 αφού απαιτείται χρόνος κατ’ελάχιστον 36 μηνών παράδοσης).

 

Όμως, με εξαίρεση την ενδιάμεση λύση που προσφέρουν κάποιες εταιρείες και αφού ήδη βρισκόμαστε στο 2009 και μπορεί η απόφαση να ληφθεί τα τέλη του έτους ή αν υπάρξουν πολιτικές εξελίξεις ακόμα και το 2010 με ότι αυτό συνεπάγεται βεβαίως στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας, τίποτα δεν εγγυάται την ένταξη νέων αεροσκαφών στο δυναμικό της Π.Α. πριν από το 2013-14. Με αυτό το σκεπτικό η L.M. θεωρεί ότι το αεροσκάφος της θα είναι έτοιμο εκείνη την χρονική περίοδο, οπότε μπορεί άμεσα να διεκδικήσει το F-35 τη νυν προμήθεια, ακόμα και με ενδιάμεση λύση την προσφορά F-16 επί δανεισμώ.

 

Γενικά, η L.M. αντιμετωπίζει με ενιαία στρατηγική την παρούσα προμήθεια της Π.Α. και την επόμενη προμήθεια του 2015-16, όταν θα πρέπει να αντικατασταθούν τα F-4E Peace Icarus και τα F-16C Block 30 των οποίων η αναβάθμιση κρίνεται ασύμφορη από την Π.Α. Αρα είναι λογικό να “ρίχνει στο τραπέζι” από τώρα το F-35, θεωρώντας ότι μπορεί να επιτύχει την υπεροχή έναντι των λοιπών υποψηφιοτήτων, έστω και αν πλέον εκφράζονται πολλές αμφιβολίες ως προς το κατά πόσο το F-35, πέρα από εμπορική επιτυχία, θα αποτελέσει επιχειρησιακά τον άξιο διάδοχο του F-16 (σχετικό άρθρο στην “ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ” που κυκλοφορεί αύριο).

 

Στην L.M. επικρατεί η άποψη ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία δεν χρειάζεται σήμερα κάτι παραπάνω από αυτό που προσφέρει το F-16C Advanced Block 52+, την στιγμή που “πλησιάζει η ώρα” για την ένταξη σε υπηρεσία του F-35 που ως 5ης γενιάς αεροσκάφος, κατά την εκτίμησή τους, “δεν έχει αντίπαλο” (έστω και αν οι αντίπαλοι του – και όχι μόνο – διαφωνούν με την άποψη αυτή).

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ