Με μία καλά οργανωμένη και απόρρητη ενημέρωση τόσο στο ΓΕΑ (αίθουσα 500) όσο και στην ΓΔΑΕΕ και μάλιστα υπό την κρατική «ομπρέλα» των ΗΠΑ (ODC και USAF παρούσες για πρώτη φορά σε ανάλογη παρουσίαση), η Lockheed Martin, δείχνει αποφασισμένη να μην αφήσει περιθώρια στους ανταγωνιστές της να αμφισβητήσουν την πρωτοκαθεδρία της στις πωλήσεις μαχητικών αεροσκαφών στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Με μία καλά οργανωμένη και απόρρητη ενημέρωση τόσο στο ΓΕΑ (αίθουσα 500) όσο και στην ΓΔΑΕΕ και μάλιστα υπό την κρατική «ομπρέλα» των ΗΠΑ (ODC και USAF παρούσες για πρώτη φορά σε ανάλογη παρουσίαση), η Lockheed Martin, δείχνει αποφασισμένη να μην αφήσει περιθώρια στους ανταγωνιστές της να αμφισβητήσουν την πρωτοκαθεδρία της στις πωλήσεις μαχητικών αεροσκαφών στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία.

Η παρουσίαση (λεπτομέρειες της οποίας θα διαβάσετε τις επόμενες ώρες στο defencenet.gr) κράτησε πάνω από δύο ώρες σε κάθε υπηρεσία  είχε κλειστεί πριν από τέσσερις μήνες και χαρακτηρίστηκε ως «απόρρητη» δεδομένου ότι κοινοποιήθηκαν στοιχεία που για την USAF είναι διαβαθμισμένα.

Είναι ίσως η πρώτη φορά που δεν δόθηκαν αντίγραφα μιας παρουσίασης στους Έλληνες επιτελείς που την παρακολούθησαν και για περαιτέρω στοιχεία όλοι παραπέμπονταν στο ODC το οποίο έχει εξουσιοδοτηθεί να ενημερώνει σχετικά (μόνο στην παρουσίαση του AESA ραντάρ APG-79 του F/Α-18E/F Super Hornet η παρουσίαση κρατήθηκε άκρως απόρρητη και έγινε υπό την σκέπη στελεχών του USN). Βέβαια, ένα ερώτημα είναι «για ποιό λόγο στην παρούσα φάση οι Έλληνες επιτελείς να θέλουν να ενημερωθούν για το F-35, αφού κατέστη σαφές από την εταιρεία ότι το αεροσκάφος δεν θα είναι διαθέσιμο «πριν από το 2014» και αυτό το ενδεχόμενο κρίνεται ως, μάλλον αισιόδοξο».

Πηγές του ΓΕΑ σημείωναν ότι «Με το τρόπο αυτό επιχειρείται να ανοίξει ένα δίαυλος επικοινωνίας γύρω από το F-35, τουλάχιστον σε επιτελικό επίπεδο». Πάντως ορισμένους από τους επιτελείς τους βρήκε αντίθετους η τακτική της εταιρείας, αφού θεώρησαν την κίνηση ως «υποτιμητική» για τους Έλληνες αξιωματικούς.

Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι το project του F-35, ελέγχεται από την ίδια την κυβέρνηση των ΗΠΑ, η ανάπτυξή του είναι κρατικό πρόγραμμα και από την στιγμή που περιενδύθηκε από την επίσημη παρουσία της USAF, ήταν περίπου αναπόφευκτο να είναι απόρρητη η ενημέρωση, κάτι που το γνώριζαν στο ΓΕΑ εκ των προτέρων.

Μετά το ΓΕΑ, ακολούθησε η ενημέρωση της ΓΔΑΕΕ για το περιεχόμενο της πρότασης βιομηχανικής συνεργασίας και τονίστηκε από την L.M. ότι μένει ανοικτό, για τελευταία φορά, ένα «παράθυρο ευκαιρίας» για συμμετοχή στο πρόγραμμα έστω και με καθεστώς «παρατηρητή».

Γενικά από τις ενημερώσεις κατέστη σαφές αυτό που σημείωνε ήδη από χθες το defencenet.gr: Η στρατηγική της L.M. για την νυν και την επόμενη αγορά των μαχητικών αεροσκαφών περί το 2015-2016 είναι ενιαία: Στην παρούσα φάση προτείνουν το F-16C Advanced Block 52+ και προσπαθούν από τώρα «να δέσουν» την Π.Α. στο «άρμα» του F-35. Δεν είναι αρνητικοί στο να δώσουν ένα «εξωτικό» F-16 με ραντάρ AESA, αλλά ξέρουν ότι αυτό πέρα από τις τεχνικές δυσχέρειες,  (η διαμόρφωση πρέπει να διαφέρει από το APG-80 των HAE, αλλά να ικανοποιεί την Π.Α.) την αύξηση του κόστους κτήσης και υποστήριξης – εξελίξεις που πιθανόν να τους φέρουν σε μειονεκτική θέση έναντι των ανταγωνιστών τους και κυρίως έναντι της Boeing και του F/A-18E/F Super Hornet – γνωρίζουν ότι αυτό θα «έκοβε» πιθανότατα το δρόμο σε εμπλοκή της Ελλάδας στο πρόγραμμα του F-35.

Στην «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» που κυκλοφορεί μπορείτε να διαβάσετε, μια λεπτομερή ανάλυση που προσεγγίζει τεκμηριωμένα τα όσα ισχυρίζεται η εταιρεία για τον stealth χαρακτήρα του αεροσκάφους.

Πάντως η L.M. προωθεί και σε άλλα επίπεδα την βιομηχανική συνεργασία: Πριν από μερικές ημέρες ήταν στην Ελλάδα ένα σημαίνον στέλεχος της εταιρείας, ο αντιπρόεδρός της Ρίτσαρντ Στίβενσον, ο οποίος συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομίας, Γιάννη Παπαθανασίου (κατά πάγια τακτική του δεν δέχθηκε σχετική συνάντηση ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ε.Μεϊμαράκης, ούτε και ο υφυπουργός Γ.Πλακιωτάκης).

Η πρόταση του Ρ.Στίβενσον αφορούσε την ανάληψη συντήρησης των C-130 της USAF που εδρεύουν στην Ευρώπη από την ΕΑΒ (πολιτικός προϊστάμενος της οποίας είναι ο εκάστοτε υπουργός Οικονομίας).

Γενικά γύρω από την ΕΑΒ, όπως αναφέρεται και στην «ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ» που ήδη κυκλοφορεί, θα παιχθεί (και θα χαθεί ή θα κερδηθεί) από τις υποψήφιες εταιρείες ένα σημαντικό μέρος της παρτίδας του νέου μαχητικού αεροσκάφους…

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ