Eurojet EJ-200 κατευθυνόμενης ώσης για το ινδικό Tejas!
H ευρωπαϊκή κοινοπραξία Eurojet πρόκειται να προσφέρει την έκδοση κατευθυνόμενης ώσης του κινητήρα του EF-2000 Typhoon...
H ευρωπαϊκή κοινοπραξία Eurojet πρόκειται να προσφέρει την έκδοση κατευθυνόμενης ώσης του κινητήρα του EF-2000 Typhoon…
H ευρωπαϊκή κοινοπραξία Eurojet πρόκειται να προσφέρει την έκδοση κατευθυνόμενης ώσης του κινητήρα του EF-2000 Typhoon EJ-200 για τον διαγωνισμό της Ινδίας για την προμήθεια 150 αεροπορικών κινητήρων για να εξοπλίσουν τις πρώτες μοίρες μαχητικών αεροσκαφών Tejas LCA.
Συγκεκριμένα η Υπηρεσία Αεροναυτικής Ανάπτυξης (Aeronautical Development Agency) που ηγείται του προγράμματος ανάπτυξης του Tejas, αναμένεται να ανακοινώσει επίσημα τον διεθνή διαγωνισμό τις επόμενες εβδομάδες, στον οποίο θα ανταγωνιστούν ο ευρωπαϊκός EJ-200 ενάντια στον αμερικανικό General Electric F414.
Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία Eurojet εργάζονται πάνω στην τεχνολογία ακροφυσίων κατευθυνόμενης ώσης για αρκετά χρόνια, με επικεφαλής την ισπανική εταιρεία ITP, η οποία και πιστοποίησε το σύστημα κατά την διάρκεια στατικών δοκιμών.
Παράλληλα, η EADS που αποτελεί τον μεγαλύτερο μέτοχο της κοινοπραξίας Eurofighter, αναβαθμίζει έναν εξομοιωτή πτήσης στις εγκαταστάσεις της στο Manching προκειμένου να επιδείξει τις νέες δυνατότητες και ευκαιρίες που προσφέρει η συγκεκριμένη τεχνολογία.
Η έκδοση κατευθυνόμενης ώσης του κινητήρα προσφέρεται από την Eurojet και στους υπάρχοντες χρήστες του μαχητικού, στην βάση ότι θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά το συνολικό κόστος κύκλου ζωής του κινητήρα, αφού θα μείωνε την κατανάλωση καυσίμου κατά 3 με 4% σε μια τυπική αποστολή, ενώ θα επέκτεινε και την διάρκεια ζωής των καυτών εξαρτημάτων του κινητήρα, σύμφωνα με δηλώσεις του Ματ Πράις, τεχνικού διευθυντή της Eurojet.
Αυτό επιτυγχάνεται με την βελτιστοποίηση του σχήματος των ακροφυσίων κατά την διάρκεια όλου του φακέλου πτήσης και ελαχιστοποιώντας την ανάγκη για χρήση των επιφανειών ελέγχου που λειτουργούν σαν φυσικά αερόφρενα απαιτώντας πρόσθετη ισχύ, ιδιαίτερα μάλιστα σε υπερηχητικές ταχύτητες όπου το αεροδυναμικό κέντρο βάρος του άφους πέφτει μπροστά αναγκάζοντας το ρύγχος να πάρει κλίση προς τα κάτω.
Πέρα από αυτό, η τεχνολογία έχει προφανή οφέλη και στην ευελιξία, γεγονός που θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο για το Tejas καθώς με την δελταπτέρυγή σχεδίασή του άνευ εμπρόσθιων πτερυγίων canard υστερεί σε σχέση με σύγχρονες σχεδιάσεις.
Είναι προφανές βέβαια ότι τυχόν επιλογή του συγκεκριμένου κινητήρα για το Tejas θα έδινε ένα μεγάλο πλεονέκτημα στην EADS για την προώθηση και του μαχητικού EF-2000 Typhoon στον διαγωνισμό της ινδικής Αεροπορίας.
Παράλληλα, η οικονομική προοπτική της εγκατάστασης γραμμής παραγωγής για τουλάχιστον 400 κινητήρες θα ήταν σαφώς πιο ελκυστική.
Αξίζει να σημειωθεί δε ότι η τελευταία αναβάθμιση του λογισμικού ελέγχου πτήσης του Typhoon επιτρέπει και την ολοκλήρωση κατευθυνόμενης ώσης και οι πτητικές δοκιμές με τα αντίστοιχα ακροφύσια της ITP θα μπορούσαν να ξεκινήσουν μέσα στα επόμενα δυο χρόνια.
Η Eurojet πάντως οραματίζεται ένα πρόγραμμα δοκιμών σε δυο φάσεις για το νέο κινητήρα, μια πιλοτική φάση με την εγκατάσταση ενός μόνο κινητήρα κατευθυνόμενης ώσης και η τελική φάση με την πλήρη ολοκλήρωση δυο κινητήρων στο μαχητικό.
Τα οφέλη πάντως για το Tejas θα ήταν τεράστια με την επιλογή του EJ-200 κατευθυνόμενης ώσης σύμφωνα με εκπροσώπους της εταιρείας, καθώς όχι μόνο θα αύξαναν δραματικά την ευελιξία του μαχητικού σε κλειστές αερομαχίες, αλλά θα απαιτούνταν και 20% μικρότερο μήκος διαδρόμου απογείωσης, ακόμα και σε ακραίες κλιματολογικές συνθήκες.
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr