Η Boeing παρουσίασε σήμερα το πρωτότυπο μιας ριζικά αναβαθμισμένης έκδοσης του μαχητικού F-15 Eagle για την διεθνή αγορά…

Η Boeing παρουσίασε σήμερα το πρωτότυπο μιας ριζικά αναβαθμισμένης έκδοσης του μαχητικού F-15 Eagle για την διεθνή αγορά με εγγενή χαρακτηριστικά μαχητικών πέμπτης γενιάς, όπως υλικά απορρόφησης ακτινοβολίας, εσωτερική μεταφορά οπλισμού, ολοκληρωμένα ψηφιακά ηλεκτρονικά συστήματα αλλά και νέα επανασχεδιασμένα κάθετα σταθερά σχήματος V.

Με τον τρόπο αυτό, η Boeing ελπίζει να επανακάμψει στις εξαγωγικές επιτυχίες του συγκεκριμένου αεροσκάφους και μάλιστα αποσπώντας μερίδιο αγοράς από το F-35 της Lockheed Martin. H εταιρεία υπολογίζει ότι υπάρχει «χώρος» στην διεθνή αγορά για παραγγελίες τουλάχιστον 190 μαχητικών.

Η μείωση της διατομής ραντάρ επιτυγχάνεται σύμφωνα με την εταιρεία με την χρήση υλικών απορρόφησης ακτινοβολίας στα χείλη προσβολής των πτερύγων και άλλα επιλεγμένα σημεία, ενώ τα κάθετα σταθερά έχουν επανασχεδιαστεί με επιπλέον κλίση 15 μοιρών ώστε να μειώνονται οι επιστροφές ραντάρ προς το πλάι.

Κυρίως όμως, το οπλικό φορτίο φέρεται πλέον εντός εσωτερικών αποθηκών που καταλαμβάνουν τον χώρο που προηγουμένως ήταν δεσμευμένος για καύσιμο στις σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου. Παράλληλα με τον τρόπο αυτό η πτέρυγα μένει «καθαρή» με αποτέλεσμα την ολοκληρωτική εξάλειψη της οπισθέλκουσας.

Η Boeing ισχυρίζεται ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα αεροσκάφος που έχει την ίδια εμπρόσθια διατομή ραντάρ με οποιοδήποτε μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που θα ήταν αποδεσμεύσιμο από τις ΗΠΑ γα εξαγωγές.

Σύμφωνα με τον Brad Jones, διευθυντή μελλοντικών προγραμμάτων F-15, «Γνωρίζουμε ότι μπορούμε να φτάσουμε στο επίπεδο χαμηλής παρατηρησιμότητας που επιτρέπεται για εξαγωγές από την αμερικανική κυβέρνηση.»

Ωστόσο, η Boeing αναγνωρίζει ότι οι βελτιώσεις του F-15SE στον τομέα stealth δεν θα το βοηθήσουν ενάντια σε επίγεια συστήματα ραντάρ, πράγμα που είναι απαραίτητο για την κατανίκηση οργανωμένων αντιπάλων εξοπλισμένων με αντιαεροπορικούς πυραύλους.

Παράλληλα, η Boeing σχεδιάζει να μειώσει περαιτέρω και το θερμικό ίχνος του F-15SE –κρίσιμο χαρακτηριστικό stealth F-22.

Ωστόσο η Boeing διευκρίνισε ότι το F-15SE προορίζεται περισσότερο για ξένες αεροπορικές δυνάμεις, που θα το χρησιμοποιήσουν για αμυντικές αποστολές, όπως αναχαίτιση, αντί για επιθετικές αποστολές κρούσης σε προστατευμένο εναέριο χώρο, όπου θα απαιτούνταν «καθαρόαιμο» (all-aspect) stealth για την επιβίωση του αεροσκάφους.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι η Boeing επιμένει ότι οι δομικές αναβαθμίσεις του F-15SE δεν συνιστούν συμβιβασμό ούτε στην αεροδυναμική απόδοση, ούτε στους ολοκληρωμένους αισθητήρες.

Έτσι, το δοκιμασμένο ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης APG-63(V)3 παραμένει στην βασική διαμόρφωση.

Παράλληλα, η Boeing έχει προβλέψει για το F-15SE να μπορεί να φέρει προαιρετικά και εξωτερικούς φορείς ώστε να μεταφέρει το ίδιο μέγιστο φορτίο 29.000 λιβρών του F-15Ε. Ακόμα, οι σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου μπορούν να αντικαταστήσουν σε μόλις δυο ώρες τις αποθήκες οπλισμού ώστε να αυξηθεί ανάλογα και η ακτίνα δράσης του αεροσκάφους.

Ένα άλλο κρίσιμο χαρακτηριστικό του F-15SE είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου.

Η Boeing επέλεξε το DEWS (digital electronic warfare system) της BAE Systems το οποίο περιλαμβάνει ψηφιακό δέκτη προειδοποίησης ραντάρ, ψηφιακό εκπομπέα παρεμβολών, και σύστημα ακύρωσης παρασίτων,

Το αεροσκάφος θα μπορεί να συνεχίσει να παρεμβάλει εχθρικά ραντάρ, ακόμα και παράλληλα με την λειτουργία του δικού του ραντάρ και δέκτη RWR, όπως τουλάχιστον ισχυρίζεται η Boeing.

Η Boeing ξεκίνησε το πρόγραμμα F-15SE, αρχικά με την ονομασία Project Monty, τον Σεπτέμβριο. Για την περίσταση, χρησιμοποιήθηκε ένα F-15E ιδιοκτησίας της εταιρείας σαν πλατφόρμα δοκιμών, στο οποίο τροποποιήθηκαν τα κάθετα σταθερά, ενώ προστέθηκαν και οι νέες αποθήκες οπλισμού στην θέση των σύμμορφων δεξαμενών.

Οι πτητικές δοκιμές με πρόγραμμα «μείωσης ρίσκου» είναι προγραμματισμένες για το πρώτο τρίμηνο του 2010.

Τα πρώτα αεροσκάφη θα μπορούσαν να είναι έτοιμα μόλις 3 χρόνια μετά την υπογραφή αντίστοιχου συμβολαίου. Προς το παρόν η Boeing σχεδιάζει να προσφέρει το F-15SE στην Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, το Ισραήλ, την Σιγκαπούρη και τη Σαουδική Αραβία.

Όλες αυτές οι χώρες είναι ήδη χρήστες προγενέστερων εκδόσεων του F-15 αφενός, και αφετέρου έχουν εκδηλώσει αγοραστικό ενδιαφέρον για το F-22A Raptor, που όμως δεν αποδεσμεύεται για εξαγωγές.

Οι εκτιμήσεις της Boeing για το κόστος του F-15SE, συμπεριλαμβανομένων ανταλλακτικών και εκπαίδευσης, το τοποθετούν στα 100 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος.

Ο μεγαλύτερος χρήστης του F-15, η αμερικανική Αεροπορία επισήμως δεν ενδιαφέρεται και δεν αποτελεί εμπορικό στόχο για το F-15SE. Ωστόσο, η Boeing τονίζει ότι όλες οι δομικές, ηλεκτρονικές και stealth αναβαθμίσεις του –SE μπορούν να ολοκληρωθούν εύκολα σε κάθε υπάρχον F-15E.

Εκπρόσωποι της εταιρείας έχουν ενημερώσει σχετικά ήδη την Αμερικανική Αεροπορία και συγκεκριμένα την Διοίκηση Αεροπορικού Πολέμου αλλά μόνο πληροφοριακά, όπως διευκρίνισαν.

Αξιοσημείωτο πάντως παραμένει το γεγονός ότι με τη νέα διαμόρφωση, το μεταφερόμενο οπλικό φορτίο αέρος-αέρος μειώνεται δραματικά σε μόλις τέσσερις πύραυλους αερομαχίας, σε σχέση με τους οκτώ σε συμβατική διαμόρφωση.

Παράλληλα, φαίνεται ότι δεν έχει γίνει καμία δομική πρόβλεψη για τις εισαγωγές αέρα των κινητήρων, που αφενός διατηρούν αναλλοίωτα τα κινούμενα μέρη τους.

Τέλος, από δομική άποψη, το F-15SE παραμένει ουσιαστικά μια σχεδίαση της δεκαετίας του ’70, χωρίς καμία σχεδιαστική πρόβλεψη για την υιοθέτηση κεκλιμένων επιφανειών για την αντανάκλαση της προσπίπτουσας ακτινοβολίας ραντάρ, όπως στα F-117, F-22, F-35. Είναι φανερό ότι τουλάχιστον το δελτίο Τύπου της Boeing είναι υπέρ του δέοντος αισιόδοξο.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Μπορείτε να σχολιάσετε την παραπάνω είδηση και να ανταλλάξετε απόψεις με άλλους αναγνώστες στο forum του defencenet.gr ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο:

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ