Η αναμενόμενη αναβαθμισμένη έκδοση του J-10, το J-10B, έχει φτάσει πια τουλάχιστον στην ολοκλήρωση κατασκευής πρωτοτύπου, και σύμφωνα με κάποιες φωτογραφίες που διέρευσαν στο κινέζικο διαδίκτυο, μπορούν να εξαχθούν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Η αναμενόμενη αναβαθμισμένη έκδοση του J-10, το J-10B, έχει φτάσει πια τουλάχιστον στην ολοκλήρωση κατασκευής πρωτοτύπου, και σύμφωνα με κάποιες φωτογραφίες που διέρευσαν στο κινέζικο διαδίκτυο, μπορούν να εξαχθούν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα.

Αρχικά και για πρώτη φορά σε κινέζικο μαχητικό, ολοκληρώνεται σύστημα παθητικής έρευνας και ιχνηλάτισης υπερύθρων (IRST/LR) το οποίο βρίσκεται έκκεντρα τοποθετημένο (2) μπροστά από το αλεξήνεμο.

Αυτήν την στιγμή, μόνο τα ρωσικής προέλευσης Su-30MKK και J-11 ολοκληρώνουν σύστημα IRST και συγκεκριμένα το OEPS-27.

Με τον τρόπο αυτό, και η Κίνα φαίνεται να επιβεβαιώνει την διεθνή τάση για την ολοκλήρωση συστημάτων παθητικής ανίχνευσης στον τυπικό εξοπλισμό ενός μαχητικού αεροσκάφους.

Επιπλέον, είναι φανερή μια νέα ευρυγώνια ολογραφική οθόνη HUD στο πιλοτήριο, παρόμοια με αυτή που έχει εγκατασταθεί στο κινέζικο αντίγραφο χωρίς άδεια του Su-27, το J-11B.

Πλέον υπάρχει ένα νέο εξόγκωμα (4) στην κορυφή του κάθετου σταθερού, προοριζόμενο για την φιλοξενία νέου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου.

Παράλληλα, έχει προστεθεί και νέο σύστημα RWR προειδοποίησης εντοπισμού ραντάρ (6).Επίσης, παρατηρείται και μια νέα κεραία στο εξόγκωμα του αλεξιπτώτου πέδησης κάτω από το κάθετο σταθερό, άγνωστης χρήσης.

Μια όμως από τις σημαντικότερες αναβαθμίσεις φαίνεται ότι είναι πλέον η ανασχεδιασμένη εισαγωγή αέρα (3), η οποία ολοκληρώνει σχεδίαση βελτιστοποιημένη για υπερηχητικές ταχύτητες, αλλά και εκμηδενισμό της διατομής ραντάρ μέσω απόκρυψης των λεπίδων του κινητήρα.

Η τροποποίηση αυτή αναμένεται να συνδράμει καταλυτική στην μείωση του ίχνους του αεροσκάφους στα εχθρικά ραντάρ, καθώς οι λεπίδες του κινητήρα είναι το πλέον προδοτικό χαρακτηριστικό ενός αεροσκάφους, μαζί με το εξωτερικό του φορτίο.

Αξίζει να παρατηρηθεί δε, ότι το J-10 έχει την δυνατότητα μεταφοράς μέχρι τεσσάρων πυραύλων ενεργής καθοδήγησης PL-12 σε χωνευτές υποδοχές εκατέρωθεν της ατράκτου, στα πρότυπα του EF-2000 Typhoon.

Παράλληλα, και το ρύγχος (1) έχει επανασχεδιαστεί στα πρότυπα του F-16, γεγονός που κατά πάσα πιθανότητα οφείλεται στην πρόθεση εγκατάστασης νέου ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης.

Στον τομέα αυτό πάντως είναι άγνωστο το τι θα επιλέξουν οι Κινέζοι, είναι βέβαιο ότι εργάζονται στην κατασκευή ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης, αλλά δεν υπάρχουν ασφαλείς εκτιμήσεις όσον αφορά την πρόοδο που έχουν πετύχει.  

Πάντως από όσο μπορεί να φανεί με μια πρώτη ματιά, η διάμετρος του επανασχεδιασμένου ρύγχους φαίνεται να είναι μικρότερη, συνεπώς μικρότερη θα είναι και η κεραία του όποιου ραντάρ τελικά υιοθετηθεί. 

Από την άλλη πλευρά, άλλες φημολογούμενες τροποποιήσεις και βελτιώσεις φαίνεται ότι αφέθηκαν για υστερότερο χρόνο ή δεν υιοθετήθηκαν γενικώς.

Έτσι, δεν υπάρχουν ράγες εκτόξευσης πυραύλων στα ακροπτερύγια, ενώ οι πτερυγικοί φορείς είναι αδιευκρίνιστο αν αυξήθηκαν ή παρέμεινα οι ίδιοι σε αριθμό (τρεις).

Επίσης, η υιοθέτηση κινητήρα WS-10A (5) κινέζικης κατασκευής με δισδιάστατη κατευθυνόμενη ώση, ενώ ήταν μια από τις πιο έντονα φημολογούμενες επιθυμίες της κινεζικής Αεροπορίας, τουλάχιστον από αυτό το πρωτότυπο δεν προκύπτει κάτι τέτοιο.

Πάντως από όσο είναι γνωστό, ο WS-10A παραμένει κατώτερος του ρωσικού AL-31FN από κάθε άποψη, παρά τις προσπάθειες των Κινέζων τεχνικών, εξού και τελικά επιλέχθηκε ο ρωσικός κινητήρας.

Έτσι, τουλάχιστον προς το παρόν, το J-10 δεν θα είναι αμιγώς κινεζικό μαχητικό, αφού ένα από τα σημαντικότερα υποσυστήματά του τουλάχιστον, θα είναι ρωσικό.

 

Πάντως οι προσπάθειες των Κινέζων είναι αξιοσημείωτες, καθώς δείχνουν να μην επαναπαύονται, αλλά αντίθετα να προσπαθούν να αναβαθμίσουν μόνοι τους τα μαχητικά τους αυξάνοντας την αυτάρκειά τους από ξένες προμήθειες.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Μπορείτε να σχολιάσετε την παραπάνω είδηση και να ανταλλάξετε απόψεις με άλλους αναγνώστες στο forum του defencenet.gr ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο:

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ