Παρά τις καθυστερήσεις, στις 15 Μαΐου επίκειται η έγκριση της χρηματοδότησης από το Ηνωμένο Βασίλειο για την συνέχεια της παραγωγής των μαχητικών αεροσκαφών EF-2000 Typhoon.

Ο Βρετανός πρωθυπουργός Γκόρντον Μπράουν έχει αψηφήσει τις εκκλήσεις για την άμεση έγκριση της χρηματοδότησης ύψους ενός δις λιρών (περί το 1,1 δις ευρώ) για την συνέχιση της παραγωγής του Eurofighter Typhoon, όπως αναφέρει δημοσιίευμα στους Financial Times.

Η Αγκέλα Μέρκελ, η Γερμανίδα καγκελάριος, τηλεφώνησε προσωπικά στον Μπράουν προκειμένου να τον πείσει να εγκρίνει την χρηματοδότηση για τα 16 επόμενα μαχητικά του τύπου, όπως προβλέπει το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος.

Ακόμα περισσότερες πιέσεις καταφθάνουν από τους ηγέτες της Ιταλίας και της Ισπανίας, ένεκα της δυσαρέσκειας που επικρατεί για το Ηνωμένο Βασίλειο, ότι δηλαδή κωλυσιεργεί προκειμένου να μετατοπίσει το κόστος.

Παρά τις πιέσεις αυτές σε ανώτατο επίπεδο όμως, ο Μπράουν απέφυγε προς το παρόν να δεσμευθεί επίσημα για την άμεση έγκριση της χρηματοδότησης.

Εκπρόσωπος της Ντάουνινγκ Στρητ δήλωσε σχετικά ότι «Δεδομένων άλλων αμυντικών προτεραιοτήτων, ο πρωθυπουργός δεν έχει καμία πρόθεση να προχωρήσει μέχρι να βεβαιωθούμε ότι έχουμε εξασφαλίσει τους καλύτερους όρους από αυτήν την συμφωνία.»

Σύμφωνα με γερμανικές πηγές, ο Βρετανός πρωθυπουργός κράτησε κλειστά τα χαρτιά του κατά την διάρκεια της συνομιλίας του με την Μέρκελ.

Η ασυμβίβαστη στάση που τηρεί ο Μπράουν έχει προκαλέσει εκνευρισμό στα μέλη της κοινοπραξίας, ήδη από τότε που το Ηνωμένο Βασίλειο αιτήθηκε όχι μόνο να μειώσει τον αριθμό των 88 αεροσκαφών που θα παραλάμβανε, αλλά και να μην πληρώσει ρήτρες στα υπόλοιπα κράτη.

Κι όμως, όταν υπογράφτηκε το αρχικό συμβόλαιο για την έναρξη παραγωγής του EF-2000 Typhoon, ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο που επέμεινε να μπουν αυστηρότατοι όροι και ρήτρες προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι καμία από τις συμμετέχουσες χώρες δεν θα έκανε πίσω.

Πάντως τα υπόλοιπα τρία κράτη που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, συμφώνησαν το Ηνωμένο Βασίλειο να αφαιρέσει προσωρινά από τις παραγγελίες του κάποια από τα αεροσκάφη που προορίζονται για την Σαουδική Αραβία.

Παράλληλα, πιθανολογείται όλο και πιο έντονα μια ακόμα εξαγωγική επιτυχία του EF-2000 στην Μέση Ανατολή, αυτή τη φορά στο Ομάν, όπου η προώθηση του μαχητικού έχει αναληφθεί από την βρετανική πλευρά.

Και σε αυτήν την περίπτωση, τα αεροσκάφη που τυχόν θα παραγγείλει το Ομάν (ένας μικρός αριθμός, περί τα 10-12 αεροσάφη) θα αφαιρεθούν από αυτά που θα παραγγείλει το Ηνωμένο Βασίλειο, δηλαδή θα παραδοθούν από αυτά που προορίζονται για την RAF, όπως ακριβώς με τα 24 πρώτα αεροσκάφη της Σαουδικής Αραβίας.

Φαίνεται λοιπόν ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί στις 15 Μαΐου, μετά από αρκετές αναβολές και καθυστερήσεις.

Πάντως οι πιέσεις είναι πολλαπλές για τον Μπράουν καθώς έχει μια μεγάλη λίστα με αμυντικές προτεραιότητες, αλλά και προγράμματα που θα πρέπει να περικοπούν ή να αναβληθούν.

Ιδιαίτερα η συμμετοχή της χώρας στην πολεμική προσπάθεια στο Ιράκ και το Αφγανιστάν φαίνεται ότι έχει γονατίσει τον αμυντικό προϋπολογισμό της χώρας. Πριν λίγες ημέρες, υπογράφτηκε συμβόλαιο αξίας 574 εκατομμυρίων λιρών μόνο για την συντήρηση και υποστήριξη των μαχητικών Harrier που επιχειρούν εκεί.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και το πολιτικό κόστος, αφού, η μη άμεση συνέχιση της παραγωγής του EF-2000 θα κόστιζε τις θέσεις εργασίας σε χιλιάδες εργαζομένους στον τομέα της αεροναυπηγικής.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

Μπορείτε να σχολιάσετε την παραπάνω είδηση και να ανταλλάξετε απόψεις με άλλους αναγνώστες στο forum του defencenet.gr ακολουθώντας τον εξής σύνδεσμο:

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ