Janes: «Πολύ ακριβό και ελάχιστα stealth to F-35»
Εντυπωσιακά στοιχεία τόσο για το υψηλό κόστος κτήσης όσο και για τα χαμηλά επίπεδα απόκρυψης ίχνους του F-35 δημοσιεύονται σε άρθρο, στο έγκυρο jdw.janes.com, από τους Pierre M. Sprey (μέλος της σχεδιαστικής ομάδας του F-16 και του Α-10) και Winslow T. Wheeler (διευθυντή του Straus Military Reform Project του Center of Defence Information στην Ουάσιγκτον), το οποίο παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες με τους κατά καιρούς προβληματισμούς του defencenet.gr αναφορικά με το εν λόγω, αεροσκάφος.
Εντυπωσιακά στοιχεία τόσο για το υψηλό κόστος κτήσης όσο και για τα χαμηλά επίπεδα απόκρυψης ίχνους του F-35 δημοσιεύονται σε άρθρο, στο έγκυρο jdw.janes.com, από τους Pierre M. Sprey (μέλος της σχεδιαστικής ομάδας του F-16 και του Α-10) και Winslow T. Wheeler (διευθυντή του Straus Military Reform Project του Center of Defence Information στην Ουάσιγκτον), το οποίο παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες με τους κατά καιρούς προβληματισμούς του defencenet.gr αναφορικά με το εν λόγω, αεροσκάφος.
Εντυπωσιακά στοιχεία τόσο για το υψηλό κόστος κτήσης όσο και για τα χαμηλά επίπεδα απόκρυψης ίχνους του F-35 δημοσιεύονται σε άρθρο, στο έγκυρο jdw.janes.com, από τους Pierre M. Sprey (μέλος της σχεδιαστικής ομάδας του F-16 και του Α-10) και Winslow T. Wheeler (διευθυντή του Straus Military Reform Project του Center of Defence Information στην Ουάσιγκτον), το οποίο παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες με τους κατά καιρούς προβληματισμούς του defencenet.gr αναφορικά με το εν λόγω, αεροσκάφος.
Έτσι, σύμφωνα με τους P. M. Sprey και W. T. Wheeler, το αεροσκάφος πρόκειται να κοστίσει από 373 έως 200 εκ. δολάρια. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη όμως δεν αποτελεί και το μόνο επιβαρυντικό σημείο του F-35 που το εν λόγω άρθρο υπογραμμίζει. Οι συγγραφείς του κρατούν μία κριτική στάση απέναντι στις δυνατότητες του F-35 και όχι μόνο, αφού καταδεικνύουν και τις αδυναμίες του F-22, ενώ ουσιαστικά προειδοποιούν για ένα «αεροπορικό Περλ Χάρμπορ» εις βάρος των ΗΠΑ από έναν εχθρό ο οποίος θα αποφάσιζε να χτυπήσει σκληρά …
Τα κύρια σημεία αναφορικά με την περίπτωση του F-35 στα οποία οι συγγραφείς επικεντρώνουν την προσοχή τους είναι τα εξής:
Αναφορικά με την τιμή, οι συγγραφείς επισημαίνουν το γεγονός πως από τα 2.866 αεροσκάφη συνολικού προϋπολογισμού 226,5 δις. δολαρίων, δηλαδή περί τα 79 εκ. το κομμάτι, που σχεδίαζε να παραλάβει η Αεροπορία το 2001 ο αριθμός μειώθηκε κατά 14%, στα 2.456, ενώ ο προϋπολογισμός αυξήθηκε κατά 32% στα 298,8 δισ., δηλαδή 122 εκ. δολάρια το καθένα.
Και όμως η τιμή ουσιαστικά αυξήθηκε περισσότερο αφού, όπως παρατηρούν οι συγγραφείς, το Πεντάγωνο, κατά δήλωση του υπουργού Άμυνας Ρόμπερτ Γκέιτς, θα αγοράσει 30 αεροσκάφη, το 2010, αξίας 11,2 δις. δολαρίων, δηλαδή 373 εκ. το καθένα! Βέβαια, σημειώνουν, πως η τιμή αναμένεται να πέσει καθώς η παραγωγή θα αυξηθεί αλλά «είναι πιθανόν πως η τιμή θα καταλήξει στα 200 εκ. δολάρια περίπου» (but it is entirely possible that it will end up at about USD200 million). Επιπροσθέτως, η άνοδος του κόστους για αντιμετώπιση προβλημάτων αναμένεται για την περίοδο 2011-2015 να αγγίξει τα 7 δις. δολάρια ενώ τα προβλήματα θα αυξηθούν και άλλο απογειώνοντας το κόστος ανάλογα.
Πηγαίνοντας στα επιχειρησιακά ζητήματα και ερωτήματα οι συγγραφείς θέτουν τα ακόλουθα θέματα:
– Το πεντάγωνο σχεδιάζει να αγοράσει 513 αεροσκάφη ενώ μόλις το 2% των πτητικών δοκιμών θα έχει ολοκληρωθεί!
– Μόλις το 17% των χαρακτηριστικών του αεροσκάφους πρόκειται να επιβεβαιωθούν μέσω των πραγματικών δοκιμών ενώ το υπόλοιπο ποσοστό, δηλαδή το 83% θα γίνει μέσω προσoμειώσεων σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
– Οι συγγραφείς θέτουν ερωτηματικά για τις δυνατότητες του αεροσκάφους κατά την διάρκεια κλειστών εμπλοκών όπου, κατ’ αυτούς, οι δυνατότητές του είναι «καταστροφικές» (disaster), για το ίδιο.
– To αεροσκάφος για να «πιάσει» τα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά του ουσιαστικά θα πρέπει να είναι «υπερφορτωμένο» με αποτέσμα να υποφέρει από «έλλειψη ισχύος». Είναι χαρακτηριστικό πως το αεροσκάφος συγκρίνεται με το F-105, το οποίο, όπως σημειώνεται, εξαλείφτηκε από το Βόρειο Βιετνάμ λόγω των μη επαρκών του επιδόσεων.
– Από την άλλη πλευρά, με μικρό φόρτο, το οποίο θα του επιτρέψει να έχει καλές κινηματικές επιδόσεις, το αεροσκάφος δεν θα μπορεί πλέον να χαρακτηριστεί ως ένα «πρώτης κλάσης βομβαρδιστικό».
Οι συγγραφείς του άρθρου με μία δόση αγγλοσαξονικής ειρωνείας (χρησιμοποιούν την έκφραση «the proposed actions are only cosmetic – putting lipstick on the pig) ουσιαστικά ισχυρίζονται πως οι αλλαγές τις οποίες οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν εισηγηθεί για το εν λόγω αεροσκάφος είναι άνευ σημασίας. Επιπροσθέτως, επισημαίνουν το γεγονός πως η κατασκευάστρια εταιρεία μειώνει τον αριθμό των αεροσκαφών δοκιμών ενώ δεν παραλείπουν να αφήσουν ερωτηματικά ακόμα και για την αντικειμενικότητα των δοκιμών που το υπουργείο Άμυνας πραγματοποιεί σε διάφορα οπλικά συστήματα αφού επιτρέπει οι δοκιμές αυτές να γίνονται από τις ίδιες τις κατασκευάστριες εταιρείες.
Η κατάληξη του άρθρου, είναι χαρακτηριστική αναφορικά με το πώς οι εν λόγω συγγραφείς αντιλαμβάνονται τις αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Άμυνας, ειδικά στον τομέα των μαχητικών αεροσκαφών, τα τελευταία χρόνια. Λένε λοιπόν πως οι ΗΠΑ ουσιαστικά θα πρέπει «προετοιμάζονται για ένα Περλ Χάρμπορ στον αέρα από έναν εχθρό ο οποίος θα ενδιαφερόταν να εκμεταλλευτεί τα οφθαλμοφανή και πραγματικά αδύνατα σημεία μας, τα οποία ταυτοχρόνως εμείς δεν θέλουμε να διορθώσουμε επειδή εθελοτυφλούμε».
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr