Ο αρχηγός της Αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF) Πτέραρχος Μάρκ Γουέλς έκανε γνωστό ότι το επιτελείο του και η Lockheed Martin συνεργάζονται για να προσδιορίσουν μια τελική τιμή ανά ώρα πτήσης, σε συνάρτηση με το κόστος απόκτησης και το κόστος κύκλου ζωής για το μαχητικό 5ης γενιάς F-35A Lightning II.

Δεν έχουν γίνει όμως γνωστά τα σχετικά νούμερα ούτε υπάρχουν ακόμη ασφαλείς εκτιμήσεις αν αποκλίνουν σημαντικά από τη τιμή μονάδας που έχει ανακοινώσει το Πεντάγωνο ή την Flyaway τιμή που δίνει η κατασκευάστρια εταιρία.

Ανακοινώσεις θα γίνουν κατά πάσα πιθανότητα στην αποδέσμευση της ετήσιας έκθεσης προμηθειών της USAF τον προσεχή Απρίλιο, η οποία αναμένεται από πολλές πλευρές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Σύμφωνα με τον Αρχηγό της USAF επιχειρείται για πρώτη φορά μια αντικειμενική ενημέρωση με σύγκριση του εκτιμώμενου κόστους του F-35A με μαχητικά όπως το F-16C και το A-10C τα οποία και θα αντικαταστήσει μετά το 2025.

Υπενθυμίζεται ότι η αβεβαιότητα για το κόστος ανά μονάδα ήταν ακριβώς ο καθοριστικός παράγοντας που οδήγησε την Άγκυρα να μετακυλήσει την είσοδο σε υπηρεσία το 2018.

Στελέχη της USAF σημειώνουν ότι όσον αφορά το κόστος χρήσης εκτιμάται ότι θα είναι «ελαφρώς μεγαλύτερο» από το αναμενόμενο, το οποίο η Lockheed Martin υπόσχεται ότι δεν θα ξεπερνά αυτό των μαχητικών κατηγορίας F-16.

Το σημείο που διαφοροποιείται η USAF έγκειται ότι – σε αντίθεση με την κατασκευάστρια εταιρία – συνυπολογίζει στην τελική τιμή και κόστος υποστήριξης του ηλεκτροοπτικού συστήματος σκόπευσης αλλά και συστήματα ανταλλαγής δεδομένων που θα χρησιμοποιηθούν στα επιχειρησιακά μαχητικά!

Αυτό βεβαίως είναι κάτι που συμβαίνει και στα F-16 όπου επίσης δεν υπολογίζεται στο κόστος κύκλου ζωής του μαχητικού, το κόστος υποστήριξης συστημάτων ναυτιλίας και σκόπευσης όπως τα LANTIRTN, LITENING, και SNIPER.

Όμως στην περίπτωση του F-35, συστήματα σκόπευσης, ναυτιλίας και ζεύξης δεδομένων συμπεριλαμβάνονται ως ενσωματωμένος εξοπλισμός ολοκληρωμένος στο μαχητικό εξ αρχής.

Για το λόγο αυτό οι υποψήφιοι μελλοντικοί χρήστες θέλουν να γνωρίζουν πλέον επακριβώς – βάση των αυξανόμενων οικονομικών περιορισμών στα εξοπλιστικά προγράμματα- το αληθινό κόστος κύκλου ζωής ενός μαχητικού με όλα τα παρελκόμενα του. Κάτι που δεν συμπεριλαμβάνει η τιμή Flyaway.

Από την άλλη οι ικανότητες του F-35 ιδίως σε ρόλο κρούσης με ραντάρ AESA, ενσωμάτωση δεδομένων από πολλαπλούς αισθηρες, ικανότητα δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων με πλήρη αντίληψη τακτικής κατάστασης πεδίου μάχης, χαρακτηριστικά stealth και ικανότητα supercruise, εκτιμάται οτι θα επιτρέπει σε λιγότερα αεροσκάφη να πετύχουν το ίδιο αποτέλεσμα σε σχέση με μαχητικά 3ης και 4ης γενιάς.

Αυτή είναι μια πτυχή που προβάλει τόσο η κατασκευάστρια εταιρία όσο και η USAF, η οποία βασίζεται στην αποτελεσματικότητα της 5ης γενιάς έναντι της αριθμητικής υπεροχής δυνητικών αντιπάλων.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ