Το
δικαστήριο εφετών του Chisinau αθώωσε τον πρώην υπουργό Άμυνας Βαλέριου
Πάσατ ο οποίος είχε πρωτόδικα καταδικαστεί με την κατηγορία ότι πούλησε
παράνομα στρατιωτικό εξοπλισμό σε ξένες χώρες.

Το δικαστήριο εφετών του Chisinau αθώωσε τον πρώην υπουργό Άμυνας Βαλέριου Πάσατ ο οποίος είχε πρωτόδικα καταδικαστεί με την κατηγορία ότι πούλησε παράνομα στρατιωτικό εξοπλισμό σε ξένες χώρες.

Η δικηγόρος του Janeta Khangapu δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη ότι η συγκεκριμένη ετυμηγορία συνεπάγεται πως ο πελάτης της είναι απόλυτα αθώος.

Ωστόσο δεν έκρυψε την επιφύλαξή της ότι οι κατήγοροι του Pasat θα προσβάλλουν την απόφαση στο ανώτατο δικαστήριο εφετών.

Στις αρχές του 2006, ο Pasat είχε καταδικαστεί σε δέκα χρόνια φυλάκιση διότι το 1997 είχε πρωτοστατήσει στην πώληση 21 μαχητικών αεροσκαφών πρώτης γραμμής MiG-29 στις ΗΠΑ καθώς και συστημάτων Πολλαπλών Εκτοξευτών Πυραύλων Uragan 9Κ57 σε μια ξένη εταιρεία.

Μετά την πώληση αυτή, η Αεροπορία της Μολδαβίας έμεινε χωρίς μαχητικά αεροσκάφη, πράγμα που δεν έχει αλλάξει μέχρι σήμερα.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήθελαν οπωσδήποτε να αποκτήσουν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, όχι τόσο για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αφού ήδη είχαν πρόσβαση στα MiG-29 της πρώην Ανατολικής Γερμανίας.

Κυρίως όμως, η αιτία ήταν να αποφύγουν την πώλησή τους σε άλλες χώρες, όπως το Ιράν, καθώς συν τοις άλλοις, 14 από τα συγκεκριμένα μαχητικά ήταν MiG-29C, πιστοποιημένα για μεταφορά τακτικών πυρηνικών όπλων.

Το κόστος της πώλησης ήταν 40 εκατομμύρια δολάρια σε τιμές 1997.Στο ποσό αυτό περιλαμβανόταν το σύνολο του αποθέματος ανταλλακτικών των αεροσκαφών, καθώς και περί τους 500 πύραυλους αέρος-αέρος.

Τελικά, από τα 34 αεροσκάφη που «κληρονόμησε» η Μολδαβία από την πρώην ΕΣΣΔ, 21 πουλήθηκαν στις ΗΠΑ, 6 στην Ερυθραία, έξι στην Υεμένη και ένα στην Ρουμανία.

Η Υεμένη τελικά επέστρεψε στην Μολδαβία τα δικά της έξι, τα οποία αναβαθμίστηκαν μερικώς στην Ουκρανία αλλά τελικά καθηλώθηκαν λόγω αδυναμίας συντήρησης.

Τα αεροσκάφη αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν με αεροσκάφη C-17 στην αεροπορική βάση Ράιτ-Πάτερσον στο Οχάιο, όπου Αμερικανοί τεχνικοί τα μελέτησαν προκειμένου να αναπτύξουν κατάλληλα αντίμετρα.

Βασική υπερασπιστική γραμμή του Πάσατ ήταν πως η συναλλαγή ήταν απαραίτητη, διότι τα αεροσκάφη ήταν ούτως ή άλλως μη επιχειρησιακά λόγω οικονομικής αδυναμίας συντήρησής τους. 

Η δε τιμή τους, για την οποία επίσης κατηγορήθηκε ως εξεφτελιστικά χαμηλή, υποστηρίζει ότι ήταν η καλύτερη που μπορούσε να εξασφαλίσει χωρίς να προκαλέσει διεθνείς αντιδράσεις και απομόνωση (σ.σ. πουλώντας τα αεροσκάφη σε κάποια άλλη χώρα).

 

Ένα καινούριας κατασκευής MiG-29 κοστολουγούνταν εκείνη την περίοδο στα 20 με 25 εκατομμύρια δολάρια.

Τα αεροσκάφη αγοράστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Cooperative Threat Reduction, το οποίο αποσκοπούσε στην μείωση, έλεγχο και τελικά εξάλειψη της διασποράς πυρηνικών όπλων και υλικών από την πρώην Σοβιετική Ένωση.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ