Η
Ινδία ζήτησε επίσημα από την αμερικανική General Electric Co. και την
ευρωπαϊκή Eurojet Turbo GmbH να καταθέσουν προσφορές για την προμήθεια
ενός νέου κινητήρα για το Tajas, το νεότερο ελαφρύ μαχητικό της Ινδίας,
μετά από δυο χαμένες δεκαετίες αποτυχημένης ανάπτυξης ενός

Η Ινδία ζήτησε επίσημα από την αμερικανική General Electric Co. και την ευρωπαϊκή Eurojet Turbo GmbH να καταθέσουν προσφορές για την προμήθεια ενός νέου κινητήρα για το Tajas, το νεότερο ελαφρύ μαχητικό της Ινδίας, μετά από δυο χαμένες δεκαετίες αποτυχημένης ανάπτυξης ενός εγχώριου κινητήρα, αρκετά ισχυρού για το μαχητικό αυτό.

 

Συγκεκριμένα, ο σχεδιαστής του αεροσκάφους Aeronautical Development Agency (ADA) θα αξιολογήσει δυο κινητήρες, τον EJ200 της Eurojet (κοινοπραξία με επικεφαλής την Rolls-Royce Group Plc.) και τον F414 της General Electric για την δεύτερη έκδοση (Mark II) του Tejas.

Όπως είναι γνωστό, ο EJ200 χρησιμοποιείται ήδη από το EF-2000 Eurofighter Typhoon, ενώ ο F414 από το F-18E/F Super Hornet, ενώ αμφότερα τα συγκεκριμένα μαχητικά συμμετέχουν στον διαγωνισμό της Ινδίας για 126 νέα μαχητικά αεροσκάφη.

Σύμφωνα με τον P.S. Subramanyam, διευθυντή της ADA, «οι καθυστερήσεις στην διαθεσιμότητα ενός εγχώριου κινητήρα είναι που μας έχουν οδηγήσει στην εξέταση ενός εναλλακτικού κινητήρα. Πιθανότατα σε έξι μήνες θα ολοκληρώσουμε όλες τις διαδικασίες (για το νέο κινητήρα).

Αξίζει  να σημειωθεί ότι στην παρούσα φάση, τα αεροσκάφη δοκιμών χρησιμοποιούν τον κινητήρα F404 της General Electric, ένα παλαιότερο μοντέλο στο οποίο είναι βασισμένος και ο F414, ενώ η Eurojet έχει αποκαλύψει πως έχει ήδη προσφέρει τον EJ200 για το Tejas, και μάλιστα με επιλογή κατευθυνόμενης ώσης.

Προς το παρόν, η ινδική Αεροπορία έχει παραγγείλει κατασκευάστρια Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) 28 Tejas με κινητήρες F404, ενώ έχει δεσμευθεί και για την μεταγενέστερη προμήθεια 140 αεροσκαφών για επτά συνολικά πολεμικές μοίρες, με κάποιον ισχυρότερο κινητήρα.

Το θέμα είναι ότι ο διαγωνισμός προϋποθέτει την μεταφορά τεχνογνωσίας σε ποσοστό τουλάχιστον 60% και την παραγωγή των κινητήρων εγχωρίως. Ο Hubertus von Schoenfeldt, εκπρόσωπος της Eurojet στην Ινδία τόνισε ότι η εταιρεία του είναι πρόθυμη να μοιραστεί και παραπάνω από το 60% της τεχνολογίας του κινητήρα, «αν γίνουμε συνεργάτες».

Η GE δεν έχει σχολιάσει ακόμα την απαίτηση αυτή.

Πάντως, όποια πρόταση επιλεγεί, θεωρείται βέβαιο ότι θα προσδώσει ένα δυνατό διαπραγματευτικό χαρτί και στον διαγωνισμό της Ινδίας για νέα μαχητικά αεροσκάφη, υπό το πρίσμα της συμβατότητας, αφού δυο πλέον μαχητικά της ινδικής Αεροπορίας θα μπορούσαν να έχουν κοινό κινητήρα με όσα θετικά αυτό συνεπάγεται από άποψη λογιστικής υποστήριξης.

Σημειώνεται ότι η ινδική Gas Turbine and Research Establishment (GTRE) εργάζεται στην ανάπτυξη ενός εγχώριου κινητήρα, με την ονομασία Kaveri, για το Tejas για πάνω από δυο δεκαετίες, αλλά έχει αποτύχει συστηματικά να πετύχει το επίπεδο ισχύος που απαιτείται.

 

Το Tejas πρωτοπέταξε το 2001. H εισαγωγή του σε υπηρεσία είναι πολύ σημαντική, αφού θα επιτρέψει επιτέλους την απόσυρση των γηρασμένων και μη ασφαλών MiG-21.

Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ