Αγοράστηκαν πριν από 10 χρόνια με κόστος δισεκατομμυρίων δολαρίων και θεωρήθηκαν ως μια από τις κορυφαίες και ταυτόχρονα αποδοτικές επενδύσεις που αναβάθμισε δραματικά τις ικανότητες αεράμυνας της Αεροπορίας της Ν Αφρικής (SAAF).

Τα υπερσύγχρονα σουηδικά μαχητικά JAS-39C/D Gripen, επιλέχτηκαν προκειμένου να αντικαταστήσουν πεπαλαιωμένους τύπους μαχητικών με ορίζοντα παραμονής σε υπηρεσία τουλάχιστον έως το 2030.

Σήμερα όμως τα μισά από αυτά παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος, πρακτικά «σαπίζοντας» σε καθεστώς μακράς αποθήκευσης αποκαλύπτοντας την αδυναμία της χώρας να βρει κονδύλια για την υποστήριξη τους μετατρέποντας τα κυριολεκτικά σε παλιοσίδερα με ελάχιστες προοπτικές επανόδου σε υπηρεσία.

Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε από τον υπουργό Άμυνας της Ν. Αφρικής, Nosiviwe Mapisa-Nqakula, σε απάντηση που έδωσε στην αντιπολίτευση της χώρας για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο στόλος των υπερσύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.

Όπως αποδείχτηκε 12 JAS 39 Gripen παραμένουν σε μακρά αποθήκευση καθώς ο υπουργός Άμυνας, παραδέχτηκε ότι η κατάσταση αυτή οφείλεται σε αδυναμία χρηματοδότησης των αναγκών της Αεροπορίας της χώρας.

Μέχρι σήμερα το γεγονός αυτό είχε αποκρυφτεί και υποτίθεται ότι τα μαχητικά πετούσαν κανονικά την προστασία του εναέριου χώρου της Ν Αφρικής.

Οι περικοπές στα λειτουργικά κονδύλια της SAAF αναφέρεται ότι «έχουν φτάσει στο κόκαλο» και είναι πλέον αδύνατο να υποστηριχτούν οι επιχειρήσεις των Gripen (τουλάχιστον στο σύνολο τους).

Ειδικότερα όπως ανακοινώθηκε η κατάσταση είναι εξίσου δραματική για τις διαθεσιμότητες και την πτητική εκπαίδευση καθώς :  

  • 26 Gripen fighter jets αποκτήθηκαν από τη SAAF
  • 10 η και λιγότερα Gripen παραμένουν επιχειρησιακά
  • 12 Gripen βρίσκονται σε καθεστώς μακράς αποθήκευσης
  • Υπάρχουν μονάχα 6 χειριστές διαθέσιμοι στον τύπο
  • Υπάρχουν μόνο 150 ώρες πτήσης για το σύνολο της 2ης Μοίρας που πετάει τα Gripen για όλο το 2013.

Το συμπέρασμα που προέκυψε όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα του νοτιοαφρικανικού τύπου είναι ότι ένα από τα μεγαλύτερα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας, ήταν ταυτόχρονα ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα καθώς η Ν. Αφρική αγόρασε αεροπλάνα που δεν μπορούσε να διατηρήσει λόγω κόστους σε υπηρεσία.

Η περίπτωση της Ν Αφρικής αποτελεί ένα ακραίο αλλά ρεαλιστικό παράδειγμα της σημασίας που έχει το κόστος όχι μόνο κτήσης αλλά και χρήσης ενός τύπου μαχητικού αεροσκάφους καθώς η αδυναμία χρηματοδότησης του τομέα της τεχνικής υποστήριξης εκμηδενίζει τη μαχητική αξία του οπλικού συστήματος όσο και την επένδυση που προηγήθηκε.

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ