Τι έφταιγε για την συντριβή του F-22 στις ΗΠΑ
Η αμερικανική Αεροπορία έδωσε στην δημοσιότητα το πόρισμα με τα αίτια της συντριβής ενός μαχητικού αεροσκάφους δοκιμών F-22Α Raptor στις 25 Μαρτίου, 35 μίλια από την αεροπορική βάση Έντουαρντς της Καλιφόρνια.
Η
αμερικανική Αεροπορία έδωσε στην δημοσιότητα το πόρισμα με τα αίτια της
συντριβής ενός μαχητικού αεροσκάφους δοκιμών F-22Α Raptor στις 25
Μαρτίου, 35 μίλια από την αεροπορική βάση Έντουαρντς της Καλιφόρνια.
Η αμερικανική Αεροπορία έδωσε στην δημοσιότητα το πόρισμα με τα αίτια της συντριβής ενός μαχητικού αεροσκάφους δοκιμών F-22Α Raptor στις 25 Μαρτίου, 35 μίλια από την αεροπορική βάση Έντουαρντς της Καλιφόρνια.
Ο πιλότος δοκιμών David Cooley, υπάλληλος της Lockheed Martin και πρώην πιλότος της αμερικανικής Αεροπορίας με χιλιάδες ώρες πτήσης και μεγάλη εμπειρία στο F-22, σκοτώθηκε στο συγκεκριμένο ατύχημα.
Το συνολικό κόστος της απώλειας του αεροσκάφους, του συνοδευτικού εξοπλισμού δοκιμών και της αποκατάστασης των ζημιών στο έδαφος αποτιμήθηκε στα 155 εκατομμύρια δολάρια.
Σύμφωνα με την αναφορά, ο Cooley ενεργούσε ελιγμούς με υψηλές φορτίσεις (high-G), προκειμένου να δοκιμάσει κάποιες από τις ικανότητες του αεροσκάφους και του ολοκληρωμένου του εξοπλισμού, λίγο πριν το ατύχημα.
Με βάση δηλώσεις αυτοπτών μαρτύρων, καταγεγραμμένες συνομιλίες και στοιχεία τηλεμετρίας, ο Cooley είχε ολοκληρώσει τις δυο από τις τρεις προγραμματισμένες δοκιμές και βρισκόταν εν μέσω της τρίτης.
Κατά την διάρκεια αυτής, κατά τα φαινόμενα ο πιλότος υποβλήθηκε σε αυξημένη φυσιολογική πίεση (physiological stressors) που αποδίδεται στις υψηλές φορτίσεις των ελιγμών, σύμφωνα με την αναφορά.
Σύμφωνα με την επιτροπή εμπειρογνωμόνων που ερεύνησε το ατύχημα, αυτό οδήγησε σε μια «σχεδόν» απώλεια συνείδησης και έλλειψη αντίληψης της τακτικής κατάστασης με αποτέλεσμα ο Cooley να καθυστερήσει με τον ελιγμό επαναφοράς του αεροσκάφους.
Η αναφορά επισημαίνει τα εξής: «Ο πιλότος δοκιμών της αποστολής επανέκτησε μερικώς (την αντίληψη τακτικής κατάστασης) και έκανε μια ύστατη προσπάθεια επανάκτησης από το δοκιμαστικό ελιγμό αλλά θεώρησε ότι υπήρχε ανεπαρκής εναέριος χώρος για ασφαλή επανάκτηση και εκτινάχθηκε.»
Εξ αιτίας όμως της ταχύτητας του αεροσκάφους και του ορμής του ανέμου, ο πιλότος υπέστη άμεσα θανατηφόρα κατάγματα κατά την εκτίναξη.
Σύμφωνα με την επιτροπή, το ίδιο το αεροσκάφος λειτουργούσε κανονικά και δεν προκύπτουν σχεδιαστικά ή κατασκευαστικά σφάλματα που πιθανόν να επηρεάζαν την διαθεσιμότητα του στόλου των μαχητικών αεροσκαφών F-22.
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr