Μεταπώληση των Sperwer από τη Δανία
Με δήλωση του στις 30 Αυγούστου 2006 του Δανού υπουργού άμυνας κοινοποίησε στο κοινοβούλιο της χώρας τη μεταπώληση στον Καναδά μη επανδρωμένων αεροχημάτων Sperwer.
Με δήλωση του στις 30 Αυγούστου 2006 του Δανού υπουργού άμυνας κοινοποίησε στο κοινοβούλιο της χώρας τη μεταπώληση στον Καναδά μη επανδρωμένων αεροχημάτων Sperwer.
Η μεταπώληση θα γίνει, σύμφωνα με τη δήλωση του Δανού υπουργού άμυνας Soeren Gade, στο ένα δέκατο της αρχικής τιμής προμήθειας. Υπενθυμίζεται ότι η Δανία προμηθεύτηκε το 2002 από τη γαλλική Sagem 10 μη επανδρωμένα αεροχήματα Sperwer έναντι 425 εκατ. κορονών (57 εκατ. ευρώ), και τώρα τα μεταπωλεί για περίπου 40 εκατομμύρια κορόνες ύστερα από προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη χρήση τους κατά τη δήλωση του Gade. Ενώ ένα σύνολο 384 ωρών πτήσης είχε προγραμματιστεί για την περίοδο 2002-2004, τα αεροχήματα πραγματοποίησαν μόλις 124 ώρες πτήσης την ίδια χρονική περίοδο. Τον Φεβρουάριο του 2005, μία πτώση ενός αεροχήματος οδήγησε στην καθήλωση του στόλου. Οι Καναδικές ένοπλες δυνάμεις πρόκειται να χρησιμοποιήσουν τα υπό προμήθεια αεροχήματα για εκπαιδευτικούς σκοπούς και συμφώνησαν να τα περισυλλέξουν και τα μεταφέρουν από τη Δανία με δικά τους έξοδα, σύμφωνα με τη δήλωση του Δανού υπουργού άμυνας. Σημειώνεται ότι το Sperwer χρησιμοποιείται από τον Καναδά, τη Σουηδία (όπου ονομάζεται Ugglan), την Ολλανδία, τη Δανία, τη Γαλλία (μία παραλλαγή του με την ονομασία SDTI-System de Drone Tactique Intermediare) και την Ελλάδα, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ενδιαφέρον για την προμήθεια του έχουν εκδηλώσει το Πακιστάν και η Σαουδική Αραβία.
Όσον αφορά την Ελλάδα, το ύψους 35,7 εκατ. ευρώ συμβόλαιο ανατέθηκε, μετά πολλές καθυστερήσεις, στις 26 Ιουλίου 2002, από τη τότε Γενική Γραμματεία Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας στη γαλλική Sagem SA. Το συμβόλαιο, για το οποίο σύμφωνα με την ανακοίνωση, θα επιτευχθεί ελληνική προστιθέμενη αξία (ΕΠΑ) ανώτερη του 20%, περιλαμβάνει την προμήθεια δύο πλήρων συστημάτων Sperwer. Κάθε πλήρες σύστημα θα περιλαμβάνει: τέσσερα μη επανδρωμένα αεροχήματα (αντί των έξι που προβλέπει η τυπική σύνθεση) και τα αντίστοιχα ηλεκτροπτικά φορτία τους, σταθμό ελέγχου εδάφους (GCS: Ground Control Station), κλωβός ο οποίος μπορεί να τοποθετηθεί επί οχήματος παντοδαπού εδάφους, συγκρότημα εκτοξευτή που μεταφέρεται επί ρυμουλκούμενου ενός άξονα, σταθμό επικοινωνιών, ρυμουλκούμενη μονάδα παροχής ισχύος, και τον επίσης επί οχήματος παντοδαπού εδάφους σταθμό αποθήκευσης, συντήρησης, ανακύκλωσης αεροχημάτων. Ο GCS στελεχώνεται από τέσσερα άτομα (αξιωματικό τακτικού ελέγχου και τρεις υπαξιωματικούς). Το πλήρες σύστημα είναι αερομεταφερόμενο από δύο μεταφορικά αεροσκάφη C-130 Hercules ή C-160 Transall. Εκτός των ανωτέρω το συμβόλαιο περιλαμβάνει την προμήθεια ακόμη ενός σταθμού ελέγχου εδάφους και ενός σταθμού επικοινωνιών ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος των αεροχημάτων και η λήψη των δεδομένων και από άλλη μία εναλλακτική της αρχικής θέση. Τον Ιούνιο του 2006 ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης (option) για την προμήθεια δύο επιπλέον συστημάτων Sperwer, ίδιας διαμόρφωσης με τα δύο αρχικά. Η απόκτησή των δύο επιπλέον συστημάτων θα επιτρέψει τη συγκρότηση του δεύτερου ΤΕΠΠ (Τάγμα Ηλεκτρονικής Επιτήρησης-Πληροφορικής) που θα ενταχθεί στην ΑΣΔΕΝ. Το πρώτο Sperwer είχε ενταχθεί σε υπηρεσία περί τα μέσα του 2005 στο 473 ΤΕΠΠ του 1ου Συγκροτήματος Επικοινωνιών, Ηλεκτρονικού Πολέμου, Πληροφοριακού Πολέμου και Επιτήρησης (1ο ΣΕΗΠΠΕΠ) που ανήκει στο Δ’ Σώμα Στρατού), όπως και το δεύτερο που παρελήφθη στις αρχές του παρόντος έτους.