Από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και την εργασία του προσωπικού της εξαρτάται η διαθεσιμότητα των πτητικών πυροσβεστικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας κατά την τρέχουσα δασοπυροσβεστική περίοδο, την οποία διανύουμε, συμφώνως με απάντηση του υπουργού Εθνικής Αμύνης Νικόλαου Παναγιωτόπουλου στη Βουλή των Ελλήνων, που εδόθη δια της «υπηρεσιακής οδού». defencenet.gr

Βάση του προαναφερθέντος στη Βουλή χρονοδιαγράμματος επισκευών της ΕΑΒ, η πιο πρόσφατη εκτίμηση διαθεσιμότητος των πυροσβεστικών αεροσκαφών θα είναι για την τρέχουσα αντιπυρική περίοδο, 9 αεροσκάφη Canadair CL-215, 5 Canadair CL-415 και 19 PZL M-18 Dromander, όπως προκύπτει από την απάντηση του ΥΕΘΑ σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της «Ελληνικής Λύσης» Βασίλειου Βιλιάρδου με θέμα «Ενίσχυση του στόλου “Canadair”, με αναβαθμίσεις και παραγγελίες νέων αεροσκαφών του ιδίου κατασκευαστή». defencenet.gr

Ο υπουργός σημείωσε επίσης στην απάντησή του ότι «για την εξασφάλιση της διαθεσιμότητας των ιπτάμενων μέσων πυρόσβεσης, λαμβάνει χώρα πρόγραμμα χειμερινής συντήρησης, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη από τη λήξη της προηγούμενης αντιπυρικής περιόδου (31-10-2019), και βάσει του οποίου αποδίδονται σταδιακά τα αεροσκάφη προς επιχειρησιακή εκμετάλλευση».

Ο ίδιος σε άλλο σημείο της απαντήσεώς του διευκρίνισε ότι «σε ό,τι αφορά στην προμήθεια νέων πυροσβεστικών αεροσκαφών, αυτή εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Πυροσβεστικού Σώματος, ενώ η διαχείριση των πόρων και μέσων από την Ευρωπαϊκή Ένωση που προκύπτουν από τη δράση «RescEU» 2020 ανήκει στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας”. defencenet.gr

            Ο υπουργός απαντώντας σε άλλη ερώτηση του ίδιου βουλευτή με θέμα «Μετατροπή μεταγωγικών αεροσκαφών “C-27J” σε πυροσβεστικά» σημείωσε τα εξής:

«Η Πολεμική Αεροπορία, λαμβάνοντας υπόψη τον αριθμό των διαθεσίμων αεροσκαφών C-27J σε συνδυασμό με τις ανελαστικές αποστολές αυτών σε αεροδιακομιδές, έρευνα – διάσωση και λοιπές επιχειρησιακές αποστολές, δεν προτίθεται να προβεί σε μελέτη τροποποίησης της χρήσης τους για ανάληψη αποστολών αεροπυρόσβεσης, τουλάχιστον κατά την παρούσα φάση.

Πάντως, μετατροπή των αεροσκαφών C-27J σε ρόλο αεροπυρόσβεσης με χρήση εγκιβωτισμένου υγρού, είναι εφικτή χωρίς κόστος μετατροπής, πλην του κόστους χρήσης των εγκιβωτισμένων παλετών υγρού, εκτιμώμενου ύψους 700$(USD) ανά κοντέινερ και συνολικού κόστους ανά αποστολή 4200$(USD), που αφορά στη ρίψη έξι παλετών το μέγιστο.

Σε κάθε περίπτωση δεν απαιτούνται τροποποιήσεις ή μετατροπές των συγκεκριμένων αεροσκαφών για να αναλάβουν, ενδεχομένως, αποστολές αεροπυρόσβεσης με χρήση εγκιβωτισμένου υγρού, πλην της ειδικής εκπαίδευσης που πρέπει να λάβει το ιπτάμενο προσωπικό στην τεχνική ρίψης του εν λόγω υλικού».

Επίσης ο ΥΕΘΑ σημείωσε ότι «η ΕΑΒ δεν διαθέτει τεχνογνωσία και πιστοποιημένο προσωπικό για τη συντήρηση, τυχόν τροποποιήσεις και μετατροπές για αυτόν τον τύπο αεροσκαφών».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ