Η μοναδική ευκαιρία για να αποκτήσει η ΠΑ εναέριο ανεφοδιασμό: Η USAF αποσύρει τα KC-10
Η απόσυρση των αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού KC-10 Extender της αμερικανικής Αεροπορίας από την ενεργό δράση ανοίγει σημαντικές προοπτικές για την ΠΑ, καθώς η ανάγκη των αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού είναι δεδομένη.
Η αρχή για την USAF έγινε στις 13 Ιουλίου όταν το πρώτο KC-10 Extender πραγματοποίησε την τελευταία του απογείωση από την ΑΒ McGuire-Dix-Lakehurst στο Νιου Τζέρσεϊ, για να κατευθυνθεί στην βάση Davis-Monthan ή αλλιώς γνωστή ως “Boneyard”, όπου και το «νεκροταφείο» των αεροσκαφών της αμερικανικής Αεροπορίας.
Η τελευταία σχεδιάζει την απόσυρση συνολικά 59 KC-10 στα επόμενα χρόνια, καθώς αυτά θα αντικαθίσταται από τα νέα KC-46A Pegasus.
Βέβαια το θέμα εναέριος ανεφοδιασμός και ΠΑ είναι μια «πονεμένη» υπόθεση.
Αυτό γιατί αν και η ΠΑ ξεκίνησε κάπου εκεί στα μέσα της δεκαετίας του ΄90 να ενδιαφέρεται για τον εναέριο ανεφοδιασμό, στη συνέχεια εγκατάλειψε το θέμα.
Εκείνη την περίοδο είχαν ολοκληρωθεί οι παραδόσεις των A-7E Corsair II (64 μονάδες), από τα αποθέματα του Ναυτικού των ΗΠΑ. Μαζί με τα αεροπλάνα και τον εξοπλισμό υποστήριξής τους, η Πολεμική Αεροπορία είχε παραλάβει και αριθμό ατρακτιδίων εναέριου ανεφοδιασμού τύπου D-704.
Το USN είχε αξιοποιήσει το A-7E και ως ιπτάμενο τάνκερ (buddy-buddy refueling), έτσι και η ΠΑ υιοθέτησε, ή επιχείρησε να υιοθετήσει την ίδια διαδικασία.
Σε αυτά, εκτός από τα A-7E εκπαιδεύτηκαν και οι πιλότοι των Mirage 2000 καθώς ήταν εξοπλισμένα με τους χαρακτηριστικούς σωλήνες υποδοχής του συστήματος Hose & Drogue στη δεξιά πλευρά του ρύγχους.
Το γιατί ήταν μόνο τα Mirage 2000 και A-7E έχει να κάνει με τη διαδικασία ανεφοδιασμού του εύκαμπτου σωλήνα, ενώ στα F-16 ακολουθείται το σύστημα του σταθερού σωλήνα το οποίο δεν υπήρχε στα TA-7C.
Σημασία έχει ότι η ΠΑ ουδέποτε ενθουσιάστηκε από την ιδέα του εναέριου ανεφοδιασμού και έτσι τα ατρακτίδια γρήγορα έγιναν κειμήλιο εδάφους.
Ένα συμβάν επιπλέον με ένα Mirage 2000 (ο μύθος λέει ότι πήρε μαζί του τη χοάνη του D-704 ενός TA-7C στην Τανάγρα), έκαναν την ΠΑ να ακούει air refueling και να κοιτά αλλού.
Μετά βέβαια ήρθε το ΝΑΤΟ και η απαίτηση οι πιλότοι της ΠΑ να είναι διαθέσιμοι σε εναέριε ανεφοδιασμό. Έτσι όταν κάποιο αμερικανικό ή άλλο συμμαχικό τάνκερ περνούσε από τον ελληνικό εναέριο χώρο, οι πιλότοι των F-16 εκπαιδεύονταν στην τεχνική.
Παρ΄όλες όμως τις αναφορές περί αναγκαιότητας εναέριου ανεφ0οδιασμού, από την δεκαετία του ΄80 κιόλας η ΠΑ ποτέ δεν απέκτησε τέτοια αεροσκάφη.
Φυσικά οι σχέσεις μας με τις ΗΠΑ είναι γνωστό ότι κινούνται σε ιδιαίτερα καλό επίπεδο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εάν η ΠΑ έμπαινε στη διαδικασία να ζητήσει 4 ή 5 αεροσκάφη οι Αμερικανοί θα τα παραχωρούσαν όπως έχει γίνει άλλωστε με άλλο στρατιωτικό υλικό.
Έτσι το ερώτημα δεν είναι αν θα τα δώσουν οι Αμερικανοί, το ερώτημα είναι θέλει η ΠΑ τα αεροσκάφη αυτά ή τα θεωρεί ως «πάρεργο»;
Το κόστος πτήσης του KC-10, ανέρχεται σε 21.270$/ώρα, κάτι που θεωρείται ως απόλυτα λογική τιμή, ακόμη και για τα δεδομένα της ΠΑ. Το εάν πάλι χρειάζεται τα αεροσκάφη αυτά είναι αυταπόδεικτο και δεν χρήζει ιδιαίτερης ανάλυσης.
Κύπρος, συνεχή παρουσία μαχητικών στον αέρα με λιγότερες απογειώσεις και προσγειώσεις για την αναχαιτιση τουρκικών μαχητικών, λιγότερη καταπόνηση κλπ.
Οι πολέμιοι της απόκτησής τους κάνουν λόγο για συνεχή ανάγκη συνοδείας τους σε περίπτωση επιχειρήσεων όπως και για ύπαρξη πληθώρας αεροδρόμιων στο έδαφος που θα μπορούσαν να ανεφοδιαστούν τα μαχητικά της ΠΑ.
Ουδέν αναληθέστερο όμως αυτού: Για ποια αεροδρόμια μιλάμε; Για τις μητρικές του βάσεις; Κανένα μαχητικό της ΠΑ δεν θα ανεφοδιαστεί στη Λήμνο ΄ή σε κάποια άλλο νησί τη στιγμή που θα είναι στην εμβέλεια των τουρκικών Bora.
Οι προτάσεις βροχή: Από μετατροπές C-130, ή αεροσκαφών της Ολυμπιακής Boeing 707 στο Ισραήλ, ή Α-340 μέχρι αγορά ατρακτιδίων κλπ.
Τίποτα από όλα αυτά δεν έγινε ποτέ.
Τώρα όμως υπάρχει η μοναδική ευκαιρία, καθώς υπάρχουν τα αεροσκάφη και πιστέψτε μας δεν θα υπάρξει άλλη στο προσεχές μέλλον.
Το ερώτημα είναι πάλι: Τα θέλει η ΠΑ; Έχει ιδέα η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ τι σημαίνει HVA-High Value Assets; Εκεί καταλήγουν όλα. Και απάντηση δεν έχουμε.