Rafale: Ποιες οι κινηματικές του επιδόσεις – Ποια η κατάσταση με τους κινητήρες
Το γαλλικό υπουργείο Άμυνας φέρεται να έχει κάνει γνωστό πως τα ελληνικά μεταχειρισμένα Rafale, θα είναι έτοιμα για παράδοση σε 6 έως 9 μήνες από σήμερα και αυτό για να γίνουν οι κατάλληλες μετατροπές και τα αεροσκάφη να αποκτήσουν τις προδιαγραφές της ΠΑ.
Πάντως δεν έχει γνωστό εάν στα 18 μαχητικά θα υπάρχουν διθέσια και εάν ναι πόσα θα είναι αυτά.
Πολλά έχουν γραφεί για τις επιδόσεις του γαλλικού μαχητικού Rafale στον ηλεκτρονικό του εξοπλισμό. Ραντάρ AESA, ασυναγώνιστο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, ηλεκτροπτικά και όπλα όπως MICA και προσφάτως METEOR συνθέτουν ένα ακατανίκητο σύνολο.
Λιγότερα όμως έχουν γραφεί για τις επιδόσεις του ως πλατφόρμα και κατά πόσο οι κινητήρες του αποτελούν το «αδύναμο» σημείο του.
Είναι αλήθεια ότι οι Γάλλοι δεν έχουν παράδοση στους ισχυρούς κινητήρες. Αυτό έγινε λόγω επιλογής.
Κατά παράδοση οι Γάλλοι δεν έχουν επιλέξει την οδό της δημιουργίας ισχυρότερων κινητήρων και αυτό για να επιμηκύνουν τη διάρκεια ζωής τους και το μειωμένο κόστος.
Η υπόθεση έχει να κάνει με το “hot section” του κινητήρα το οποίο μπορεί να δώσει περισσότερη ώση, σε συνδυασμό με τον αυξημένο λόγο συμπίεσης, αλλά αυτό δημιουργεί προβλήματα καταπόνησης στους κινητήρες και στα πτερύγια του στροβίλου με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ρωγμές.
Με άλλα λόγια τα μέταλλα «καίγονται» ευκολότερα και το life-span του κινητήρα μειώνεται και αυτό.
Έτσι αν και ο κινητήρας του Rafale έχει δυνατότητες επέκτασης της ώσης κατά 3.500 λίβρες δεν επιλέχθηκε αυτή η λύση για τους λόγους που προαναφέρθηκαν: Δηλαδή αυξημένη διάρκεια ζωής και μικρότερο κόστος συντήρησης.
Έτσι το Rafale παρουσιάζεται με λιγότερο καλό λόγο ώσης προς βάρος από το Eurofighter (0.988 έναντι 1.15 αντίστοιχα και 1.095 του F-16), αλλά ας μην ξεχνούμε ότι πρόκειται και για ένα ελαφρύτερο αεροσκάφος στους 9,5 τόνους έναντι 11 τόνων του Eurofighter Typhoon.
Έτσι ο κινητήρας του Rafale M88-2 αποδίδει 11,250 λίβρες ξηρή ώση και 16.500~17.000 με μετάκαυση, και growth-potential περί τις 3.500 λίβρες, κάτι που μπορεί να γίνει αλλά κατόπιν απαίτησης του πελάτη.
Συγκριτικά ο κινητήρας του Eurofighter Typhoon αποδίδει μέγιστη ώση με μετάκαυση 20.000 λιβρών.
Κατά τα άλλα το νέο ελληνικό μαχητικό έξασφαλίζει πολύ υψηλές επιδόσεις.
Έχει μέγιστη ταχύτητα 2.223 χ.α.ω. δυνατότητα supercruise, δηλαδή παραμονής σε υπερηχητική ταχύτητα χωρίς τη χρήση μετάκαυσης στο mach 1,4, ενώ η ακτίνα δράσης του ανέρχεται στα 925 χλμ. με φορτίο δύο SCALP-EG και δύο MICA.
To επίπεδο φορτίσεων ελιγμών κυμαίνεται από +9 έως −3.6 g.
Το γεγονός ότι από τους 9,5 τόνους βάρος κενό το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι 24,5 τόνοι, σημαίνει ότι το αεροσκάφος, μπορεί να μεταφέρει 15(!) τόνους καυσίμου και όπλων!