Η αποστολή δύο μαχητικών f-16 block 52+ της ΠΑ πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα αποτέλεσε μια όχι συνηθισμένη κίνηση. Είναι η πρώτη φορά που μαχητικά της ΠΑ συμμετέχουν σε μια άσκηση του ΝΑΤΟ στην συγκεκριμένη περιοχή, σε μια περίοδο όπου τα πάντα κινούνται σε λεπτές ισορροπίες.

Στην άσκηση εκτός της ΠΑ συμμετείχαν ρουμανικά και τουρκικά F-16, αεροσκάφος του ΝΑΤΟ E-3 AWACS και ένα ιταλικό και ένα ρουμανικό πολεμικό σκάφος.

Στην άσκηση δεν υπήρξε σενάριο εχθρού-φίλου των ελληνικών και τουρκικών F-16. Τα τελευταία πραγματοποίησαν εικονικές επιθέσεις στο ιταλικό σκάφος Fasan και αποχώρησαν, ενώ τα ελληνικά και ρουμανικά F-16 πραγματοποίησαν με τη σειρά τους εικονικές επιθέσεις και ασκήσεις συνοδείας του αεροσκάφους του ΝΑΤΟ και ενός ρουμανικού C-27J.

Το ΝΑΤΟ επομένως αποφάσισε να συγκεντρώσει τρείς χώρες στην συγκεκριμένη «διακεκαυμένη» περιοχή για να κάνει επίδειξη ισχύος! defencenet.gr

«Έχουμε κανόνες εμπλοκής»!

Μάλιστα ο διοικητής του κοινού αεροπορικού κέντρου, το οποίο εδρεύει στην Ισπανία στην αεροπορική βάση της Τορεχόν αντιπτέραρχος Fernando de la Cruz εμφανίστηκε και… αποφασισμένος αφού δήλωσε ότι τα F-16 της ΠΑ και της ρουμανικής Αεροπορίας είχαν σαφείς «κανόνες εμπλοκής», σε περίπτωση που (δεν το είπε αλλά το υπονόησε) θα συναντούσαν ρωσικά Su-30SM που εδρευτούν στην Κριμαία!

«Έχουμε ξεκάθαρους κανόνες εμπλοκής και εντολές ελέγχου και διοίκησης που ο κάθε συμμετέχοντας στην άσκηση τους γνωρίζει πολύ καλά.

Αυτό σημαίνει ότι πραγματοποιούμε την εκπαίδευση με απόλυτα υπεύθυνο τρόπο στοχεύοντας στην “αποκλιμάκωση” ενώ την ίδια ώρα δείχνουμε μια αξιόπιστη και ετοιμοπόλεμη παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή», δήλωσε ο Ισπανός αντιπτέραρχος. defencenet.gr

Και το ερώτημα είναι βέβαια τι θα γινόταν στην περίπτωση που τα F-16 της ΠΑ έρχονταν σε αντιπαράθεση με τα ρωσικά Su-30MS;

Το ερώτημα είναι απόλυτα δικαιολογημένο βάσει όσων έχουν διαδραματιστεί το περασμένο χρονικό διάστημα με την βρετανική και ολλανδική φρεγάτα.

Η ρωσική Αεροπορία διατηρεί μια σοβαρή αεροπορική δύναμη στην Κριμαία κυρίως με μαχητικά Su-30SM. Η άσκηση μπορεί να έγινε εντός του ρουμανικού FIR, αυτό όμως δε σημαίνει και πολλά, όταν απέναντι υπάρχει η ρωσική Αεροπορία. Φυσικά το αποτέλεσμα μιας αναμέτρησης των F-16 block 52+ της ΠΑ με Su30SM είναι δύσκολο να εκτιμηθεί.

Το –SM αποτελεί μια αναβαθμισμένη έκδοση του Su-30MKI με ραντάρ N011M Bars με μέγιστη ικανότητα εντοπισμού στόχου μαχητικού τα 200 χλμ., το οποίο είναι εξαιρετικά ευέλικτο, όπως όλα τα Sui-30 άλλωστε και πολύ μεγάλη ικανότητα μεταφοράς καυσίμου και παραμονής στο αέρα. defencenet.gr

Το αεροσκάφος με απόθεμα καυσίμου 5.270 χλγρ, μπορεί να πραγματοποιήσει αποστολής διάρκειας 4,5 ωρών. Από την άλλη τα ελληνικά F-16 έφεραν εκτός από τις σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου και δύο εξωτερικές δεξαμενές των 370 USG που σημαίνει ότι ήταν πλήρη καυσίμου.

Σε ότι αφορά το F-16 της ΠΑ το ραντάρ APG-68(V)9 έχει μέγιστη ακτίνα εντοπισμού στόχου τα 293 χλμ. και μετ βλήματα AIM-120 (δεν έφεραν στη συγκεκριμένη αποστολή) έχουν τη δυνατότητα να πλήξουν στόχο σε απόσταση έως και τα 70 με 100 χλμ.

Η παρουσία ενός αεροσκάφους E-3 AWACS θεωρητικά σε περίπτωση που θα απογειωθεί ρωσικά Su-30MS θα τους ειδοποιούσε από την στιγμή που τα τελευταία θα είχαν απογειωθεί και έτσι οι πιλότοι θα ήταν προετοιμασμένοι. defencenet.gr

Σε μακρά ακτίνα BVR όσο και σε μικρή τα δύο αεροσκάφη κρίνονται ισοδύναμα καθώς το Su-30MS μπορεί να διαθέτει αυξημένη ευελιξία ανώτερη του F-16, το τελευταίο διαθέτει ένα σημαντικότατο πολλαπλασιαστή ισχύος το κράνος JHMCS και τα προηγμένα βλήματα IRIS-T που επιτρέπουν βολές σε γωνίες εκτός του διαμήκη άξονα του αεροσκάφους.

Σε κάθε περίπτωση  το Su-30 μπορεί να είναι αεροσκάφος που διαθέτει μεγάλη ισχύ πυρός, λόγω των μεταφερόμενων βλημάτων και ευελιξία το F-16 όμως, ιδιαιτέρα στα χέρια των πιλότων της ΠΑ είναι ένας θανάσιμος αντίπαλος. defencenet.gr

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ