Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της γαλλικής Dassault Aviation τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα προμηθευτούν 80 υπερσύγχρονα αεροσκάφη Rafale F4 (της πλέον προηγμένης έκδοσης) καθώς και 10 ελικόπτερα Eurocopter EC725 Caracal.

O Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν έχει καταφέρει να κλείσουν πολύ σημαντικές συμφωνίες για την γαλλική αμυντική βιομηχανία.

Σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι λαμβάνουν χώρα λίγους μήνες πριν τις εκλογές.

Σύμφωνα με τις πρώτες αναφορές από διεθνή ειδησιογραφικά πρακτορεία το συνολικό κόστος συμπεριλαμβανομένων όπλων και πακέτου υποστήριξης ανέρχεται στα 16 δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα H225M Caracal είναι ελικόπτερα γενικής χρήσης που κατασκευάζει η Airbus. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πλήθος αποστολών, από μεταφορά φορτίων και ανδρών, μέχρι αναγνώριση-επιτήρηση. Μπορεί να μεταφέρει φορτίο βάρους έως 5.670 κιλών. Έχει μήκος 19 μ. και διαθέτει δύο κινητήρες Turboméca Makila 2A1 ισχύος 2.382 hp έκαστος. Αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 324 χ.α.ω. και έχει ακτίνα δράσης έως και 1.253 χλμ. Έχει οροφή 6.095 μ.

Πρόκειται για μια ακόμη κορυφαία εξαγωγική επιτυχία του γαλλικού μαχητικού που διαρκώς τα τελευταία χρόνια κερδίζει έδαφος σε διεθνές επίπεδο αποδεικνύοντας ότι είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό

Παράλληλα ανοίγει παράθυρο ευκαιρίας για τα Mirage 2000-9 των ΗΑΕ λόγω της επικείμενης προμήθειας των Rafale F4. Μήπως θα μπορούσε η ΠΑ να αντικαταστήσει με αυτά τα 19 Mirage 2000 EGM/BGM;

Πόσο πιθανό είναι να πουληθούν από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στην Ελλάδα τα μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000-9 που διαθέτει η μεσανατολική χώρα; Το θέμα δεν είναι νέο.

Απασχολεί την Πολεμική Αεροπορία περίπου εδώ και μία δεκαετία, όταν διακριβώθηκε από τους επιτελείς του ΓΕΑ ότι ήταν αδύνατο η ελληνική πολιτική ηγεσία της εποχής να συναινέσει στην προμήθεια Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους προφασιζόμενη «οικονομική αδυναμία» (η οποία «οικονομική αδυναμία» του 2011 σήμερα με ένα έλλειμμα πάνω από 200% και ΑΕΠ κάπου 60 δισ. λιγότερα από το 2009, μυστηριωδώς δεν υπάρχει).

Η ΠΑ έχει ξεκαθαρίσει στην πολιτική ηγεσία ότι τα 24 μαχητικά Rafale F.3R δεν επαρκούν κατ’ουδένα λόγο για την «λάντζα» των αναχαιτίσεων από την στιγμή που αποσύρονται τα MIrage 2000EGM/BGM. Και χρειάζεται επειγόντως επιπλέον μαχητικά, ειδικά από την στιγμή που θα αρχίσουν σε παρτίδες να αποσύρονται προς εκσυγχρονισμό τα F-16 Block 50/52 και Adv. μέχρι το 2027 που αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα.

Υπενθυμίζεται δε ότι η ανάπτυξη του -9 χρηματοδοτήθηκε από τα ΗΑΕ στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ‘90. Από την έκδοση αυτή προήλθε το Mirage 2000-5 Mk.2 της ΠΑ.

Κάπως έτσι ξεκίνησε η αναζήτηση για μία Μοίρα μαχητικών, σαφώς ίδιου τύπου ή σχεδόν ίδιου τύπου με αυτά που υπηρετούν στην ΠΑ. 

Η Γαλλία στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει τότε μία συμφωνία πώλησης 60 μαχητικών Rafale στα ΗΑΕ πριν από δέκα περίπου χρόνια, είχε δηλώσει πρόθυμη να εγκρίνει την πώληση των 60 περίπου Mirage 2000-9 που η Αεροπορία της αραβικής χώρας διατηρούσε σε υπηρεσία, σε τρίτες χώρες. Όχι όμως στην Ελλάδα, με την οποία έτσι ή αλλιώς τα ΗΑΕ δεν είχαν έρθει ακόμα «κοντά».

Κατ’αρχήν να πούμε κάτι σημαντικό σε πολιτικό επίπεδο που δεν υπήρχε σε προγενέστερες συζητήσεις (επί υπουργίας Π.Καμμένου βασικά): Η άδεια της Γαλλίας στα ΗΑΕ να μεταπωλήσει τα μαχητικά.

Η Γαλλία αντιδρούσε στην πώληση των μαχητικών Mirage 2000-9 στην Ελλάδα καθώς η Dassault ήθελε να αποσπάσει το απίστευτο ποσό του περίπου 1 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό 17-19 μαχητικών Mirage 2000EGM/BGM από την ΠΑ. 

Όταν ναυάγησε οριστικά αυτό το ενδεχόμενο το 2016 τέθηκε πάλι το ζήτημα των Mirage 2000-9 όχι μόνο των ΗΑΕ αλλά και του Κατάρ που δεν είχε «δορυφοροποιηθεί» τότε ακόμα πλήρως από την Τουρκία. 

Ο πρίγκηπας και διάδοχο του θρόνου του Αμπού Ντάμπι, Σέιχης Μοχάμαντ Μπιν Ζαγιέν Αλ Νάυαν, έχοντας καλές σχέσεις τότε με την ελληνική πολιτική ηγεσία επανέφερε το σχέδιο να πουλήσει όλα ή μέρος, ενώ εξασφάλισε και ανταλλακτικά στον ελληνικό Στόλο δίνοντας δύο φρεγάτες κλάσης «S» που είχε το Ναυτικό των ΗΑΕ, έναντι συμβολικού τιμήματος.

Τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας είχαν δει από κοντά και εξετάσει τα Mirage 2000-9 στα ΗΑΕ και είχαν συντάξει έκθεση σχετικά με την κατάστασή τους. Η οποία έλεγε ότι βρίσκονταν σε άριστη κατάσταση και είχαν βάλει και λίγες ώρες πτήσης.

Μάλιστα στο τέλος του 2017 και συγκεκριμένα το Νοέμβριο, ανακοινώθηκε ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός του στόλου των -9 των ΗΑΕ με κύριο ανάδοχο του προγράμματος την κατασκευάστρια του μαχητικού Dassault Aviation. Το ύψος του προγράμματος είχε εκτιμηθεί σε 300 εκατομμύρια ευρώ (350 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ), αλλά τελικά έφτασε τα 950 εκατ. ευρώ.

Τα ΗΑΕ είχαν προμηθευθεί συνολικά 60 αεροσκάφη της συγκεκριμένης έκδοσης στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Ακριβώς πως και τα ελληνικά «-5» είναι βελτιστοποιημένα για εναέρια μάχη, αν και φέρουν και κάποια όπλα αέρος-εδάφους, όπως τον πύραυλο cruise “Black Shaheen”, που βασίζεται στους Storm Shadow/SCALP. Με λίγα λόγια είναι πιστοποιημένα για μεταφορά SCALP και αν οι “Black Shaheen” παραδοθούν θα είναι… τέλεια εξέλιξη για την ΠΑ.

Βέβαια τα αεροσκάφη είναι διαφορετικά από τα Mirage 2000-5 της Πολεμικής Αεροπορίας κυρίως όσον αφορά την σουίτα αυτοπροστασίας και κάποια ηλεκτρονικά πτήσης, συνεπώς δεν θα υπάρχει 100% ομοιομορφία και συμβατότητα με την υπάρχουσα βάση εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης.

Το ζήτημα είναι που θα βρεθεί ακόμα 1 δισ. ευρώ για την αγορά των 20 Mirage 2000-9.

Πάντως η αντικατάσταση των 19 MIrage 2000EGM/BGM. όπως και το τι θα γίνει τελικά με τα ελληνικά F-16 Block 30 και Block 50 είναι μείζον ζήτημα για την διατήρηση της ισχύος της ΠΑ, στο μέλλον.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ