C-130J: «Ζαλίζει» το κόστος για 6 ή 4 αεροσκάφη αλλά το ΥΠΕΘΑ δεν… κάνει βήμα πίσω
Αρνείται να εξετάσει άλλες εναλλακτικές
Πολυμελές κλιμάκιο της Αμερικανικής κυβέρνησης και της Lockheed Martin βρέθηκε στην Αθήνα προκειμένου να διεξάγει διαπραγματεύσεις στα πλαίσια της αναζήτησης από την ΠΑ ενός νέου μεταφορικού αεροσκάφους.
Αντικειμενικός σκοπός της επίσκεψης των Αμερικανών αξιωματούχων στο ΥΠΕΘΑ ήταν να… «βοηθήσουν» την ελληνική πλευρά για να προετοιμάσει το αίτημα με τη μορφή επιστολής (LOR, Letter Of Request) προς τις ΗΠΑ.
Τι ακριβώς «βοήθεια» είναι αυτή είναι άγνωστο, (εκτός και αν το ΥΠΕΘΑ δεν γνωρίζει να συντάσσει αιτήματα προς τις ΗΠΑ) αλλά όπως αναφέρεται η ελληνική και η αμερικανική αντιπροσωπεία συζήτησαν θέματα μείωσης του κόστους για την αγορά 6 αεροσκαφών C-130J,
Φαίνεται πως το ΥΠΕΘΑ «καλπάζει» με «κλειστά μάτια» στο C-130 για αυτό και δεν προχώρησε στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, αλλά προχωρά σε απευθείας ανάθεση.
Έλα όμως που τα 6 C-130J είναι πανάκριβα και κοστίζουν περί τα 1,8 δισ.$. Ναι το ΥΠΕΘΑ τα θέλει οπωσδήποτε, για τους γνωστούς και χιλιοειπωμένους λόγους: Κοινές υποδομές, συντήρηση και αεροσκάφος που γνωρίζει η ΠΑ.
Είναι όμως έτσι; Πληροφορίες αναφέρουν ΄ότι οι υφιστάμενες υποδομές δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις των νέων C-130J και συνεπώς απαιτούνται νέες. Πάει έτσι το αφήγημα των υποδομών, αλλά λίγη σημασία έχει. Η κυβέρνηση θέλει C-130J όποιο κι αν είναι το κόστος.
Τι και αν στη διεθνή αγορά υπάρχουν άλλα αεροσκάφη με καλύτερες επιδόσεις, πιο σύγχρονα και οικονομικά, όπως το C-390. Το ΥΠΕΘΑ έχει βάλει «προπορεία» για το C-130J και δεν το απασχολεί απολύτως τίποτα άλλο.
Να σημειωθεί ότι Αυστρία, Ουγγαρία, Ολλανδία, Πορτογαλία και Τσεχία αφού εξέτασαν εξονυχιστικά τις επιδόσεις του C-130J και του EMBRAER C-390 κατέληξαν στην αγορά του δεύτερου.
Αυτό κατόπιν απόλυτα αντικειμενικών αξιολογήσεων στις οποίες αποδείχθηκε ότι το έργο που προσφέρει το C-390 είναι ανώτερο αυτού του C-130J.
Αυτά είναι «ψιλά» γράμματα για το ΥΠΕΘΑ. Έτσι για να μειωθεί το κόστος η ελληνική πλευρά προχωρά στο μόνο τρόπο που υπάρχει και αυτός είναι η μείωση του αριθμού των αεροσκαφών από 6 σε 4 συν δύο μεταχειρισμένα C-130H.
Σε αυτή την περίπτωση το κόστος πέφτει στα 1,4 δισ.$ μαζί με τις υποδομές, ανταλλακτικά κλπ.
Συγκριτικά (αν και δεν αντέχει σε συγκρίσεις) η Αυστρία έχει προχωρήσει στην προμήθεια 4 C-390 έναντι 550 εκατ. $.
Μεγάλη η διαφορά κόστους, έστω και αν στην περίπτωση της Αυστρίας η προμήθεια αφορά την τιμή των αεροσκαφών, χωρίς τις «υποδομές». Ακόμη και έτσι όμως η διαφορά ανάμεσα στα 550 εκατ. $ και το 1,4 δισ.$ των C-130J είναι χαοτική.
Παρ΄όλα αυτά το ΥΠΕΘΑ θα προχωρήσει στην αγορά με απευθείας ανάθεση των C-130J έτσι και αλλιώς. Όλα τα υπόλοιπα έχουν απλώς θεωρητικό ενδιαφέρουν και μόνο.