Είναι επίσημο. Οι υπουργοί Άμυνας της  Βρετανίας,  της  Ιταλίας  και της Ιαπωνίας υπέγραψαν σήμερα στο Τόκυο την συμφωνία για την ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς γνωστό έως τώρα ως GCAP (Global Combat Air Program).

Να σημειωθεί και όπως έχουμε ήδη αναφέρει η Τουρκία αναμένεται να εκφράσει και επίσημα το ενδιαφέρον της για τη συμμετοχή της στο GCAP.

Η συμφωνία που πρώτα πρέπει να επικυρωθεί από τα κοινοβούλια των τριών χωρών προβλέπει έναρξη του προγράμματος το 2025 και πρώτη πτήση έως το 2035.

Να σημειωθεί ότι το πρόγραμμα θα βασιστεί και θα αποτελέσει  συγχώνευση των δύο μέχρι τώρα προγράμματα ν  του  βρετανικού  Tempest και του ιαπωνικού  Mitsubishi F-X.

Όπως δήλωσε ο Υπουργός Άμυνας της Βρετανίας Grant Shapps: «Το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι επικεφαλής της ανάπτυξης ενός από τα πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη στην ιστορία. Σε συνεργασία με τους Ιταλούς και Ιάπωνες συμμάχους μας, θα κατασκευάσουμε το υπερηχητικό μαχητικό stealth που χρειαζόμαστε για να καταπολεμήσουμε τις απειλές μιας πιο επικίνδυνης εποχής».

Βιομηχανικοί εταίροι του προγράμματος αναμένεται να είναι οι ευρωπαϊκές εταιρείες BAE Systems, Leonardo, MBDA, Rolls-Royce και Avio Aero, ενώ από πλευράς Ιαπώνων θα μετέχουν οι Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Electric Corporation και IHI Corporation.

Η  προσπάθεια για ένα νέο μαχητικό  stealth υπό την ηγεσία της BAE Systems, που ονομάστηκε Team Tempest, ξεκίνησε το 2018, με την συνεργασία της  Leonardo UK που εδρεύει στην Βρετανία.

Στην ομάδα Tempest αρχικά μετείχαν η Rolls-Royce, η Leonardo και η MBDA UK. Η βρετανική κυβέρνηση είχε προϋπολογίσει την κατανομή ενός ποσού 2 δισ. £ μέχρι το 2025 για τις ανάγκες ανάπτυξης του Tempest. Στις 19 Ιουλίου του 2019  Ιταλία και Σουηδία υπέγραψαν ένα μνημόνιο κατανόησης για την διερεύνηση της εμπλοκής τους στο Team Tempest.

Λίγους μήνες αργότερα, στις 10 Σεπτεμβρίου του 2019 η Ιταλία ανακοίνωσε την συμμετοχή στο πρόγραμμα με τις εταιρείες Leonardo Italy, Elettronica, Avio Aero και MBDA Italy. Τον Ιούλιο του 2020, στον ευρωπαϊκό συνασπισμό των αεροδιαστημικών εταιρειών προστέθηκε και η Thales UK.

Στις 29 Ιουλίου το Tempest προχώρησε στη φάση «Εννοιολογικής σχεδίασης και Αξιολόγησης», με την BAE Systems να αποσπά συμβόλαιο ύψους 250 εκατ. £ για την πρώτη έναρξη της σχεδίασης.

Τον Αύγουστο του 2021 η Ιταλία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να επενδύσει στο πρόγραμμα 2 δισ.€ μέχρι το 2035, ξεκινώντας με 20 εκατ. € το 2021, το 2022 και το 2023. Τα ποσά αυξήθηκαν θεαματικά τον Ιούλιο του 2022, με τον ιταλικό αμυντικό προϋπολογισμό να προβλέπει 220 εκατ.€ για το 2022 και 345 εκατ.€ για το 2023, αυξάνοντας ανάλογα την οικονομική συμμετοχή της Ιταλίας στα 3,8 δισ.€ μέχρι το 2036.

Η Ιαπωνία είχε υπό ανάπτυξη ένα δικό της σχέδιο για ένα μαχητικό 6ης γενιάς, γνωστό ως Mitsubishi F-X και στόχο την αντικατάσταση των μαχητικών Mitsubishi F-2 από τα μέσα του 2030 και μετά.  Η Ιαπωνία έδειξε ενδιαφέρον για το βρετανικό πρόγραμμα και έτσι οι δύο χώρες στις 22 Δεκεμβρίου  του 2021 συμφώνησαν να προχωρήσουν αρχικά στην από κοινού ανάπτυξη ενός κινητήρα νέας γενιάς ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στα δύο μαχητικά και στο Tempest και στο Mitsubishi F-X, με την Βρετανία να δίνει 30 εκατ. £ και στην συνέχεια 300 εκατ.

https://youtu.be/n8q5Xs5J_24

Στις 15 Φεβρουαρίου οι δύο χώρες συμφώνησαν στην από κοινού ανάπτυξη και του ραντάρ JAGUAR (Japan And Great Britain Universal Advanced RF sensor), το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και από τα δύο μαχητικά.

Οι εταιρείες που θα εμπλέκονταν στο πρόγραμμα ήταν οι Leonardo UK και η Mitsubishi Electric. Στις 18 Ιουλίου του 2022 η Βρετανία ανακοίνωσε ότι το πρωτότυπο του νέου αεροσκάφους θα ήταν έτοιμο μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Όπως ανακοίνωσε η BAE Systems το πρωτότυπο επίδειξης τεχνολογίας είναι υπό κατασκευή ενώ το αεροσκάφος έχει πετάξει ήδη στον προσομοιωτή. Τελικά στις 9 Δεκεμβρίου οι κυβερνήσεις των τριών χωρών Βρετανίας, Ιταλίας και Ιαπωνίας ανακοίνωσαν την απόφασή τους για την ανάπτυξη του νέου μαχητικού κάτω από το νέο όνομα GCAP, όπου το Global επιλέχθηκε για να υπογραμμίσει την συνεργασία μιας χώρας του Ειρηνικού με δύο ευρωπαϊκές.

Αυτό που αποφασίστηκε  είναι ότι το νέο αεροσκάφος, θα είναι ένας συγκερασμός σχεδιάσεων και χαρακτηριστικών των Mitsubishi F-X και Tempest.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ