50 εκατομμύρια δολάρια έκαστο F-16, 20 α/φη μια «λογική αγορά»
«Είκοσι τουλάχιστον μαχητικά αεροσκάφη στην παρούσα φάση είναι μία λογική προμήθεια εν όψει της έλευσης μαχητικών 5ης γενιάς όπως το F-35» υποστήριξε κατά την διάρκεια ενημέρωσης Τύπου της Lockheed Martin Aeronautics που πραγματοποιήθηκε στην Αίγλη Ζαππείου ο Ντένης Πλέσσας, διευθυντής επιχειρηματικών πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της εταιρείας.
«Είκοσι τουλάχιστον μαχητικά αεροσκάφη στην παρούσα φάση είναι μία λογική προμήθεια εν όψει της έλευσης μαχητικών 5ης γενιάς όπως το F-35» υποστήριξε κατά την διάρκεια ενημέρωσης Τύπου της Lockheed Martin Aeronautics που πραγματοποιήθηκε στην Αίγλη Ζαππείου ο Ντένης Πλέσσας, διευθυντής επιχειρηματικών πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της εταιρείας.
«Είκοσι τουλάχιστον μαχητικά αεροσκάφη στην παρούσα φάση είναι μία λογική προμήθεια εν όψει της έλευσης μαχητικών 5ης γενιάς όπως το F-35» υποστήριξε κατά την διάρκεια ενημέρωσης Τύπου της Lockheed Martin Aeronautics που πραγματοποιήθηκε στην Αίγλη Ζαππείου ο Ντένης Πλέσσας, διευθυντής επιχειρηματικών πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής της εταιρείας.
«Δεν γνωρίζουμε τις προδιαγραφές της Πολεμικής Αεροπορίας, ξέρουμε απλώς για κάποιες δυνατότητες που χαρακτηρίζονται ως επιθυμητές ή απαραίτητες και πως αυτήν την στιγμή επεξεργάζονται στοιχεία και καταρτίζουν τις τελικές απαιτήσεις για το νέο μαχητικό αεροσκάφος. Το πλεονέκτημά μας είναι πως έχουμε να προσφέρουμε αρκετές επιλογές, είτε λέγεται F-16 Block 52+, είτε F-16E/F είτε JSF το οποίο δεν είναι μακριά. Έχουμε την πεποίθηση ότι η Lockheed Martin, όταν της ζητηθεί, θα μπορέσει να προσφέρει το καλύτερο αεροπλάνο στην καλύτερη τιμή» κατέληξε ο Ντένης Πλέσσας.
Σε σχέση με το ενδεχόμενο προμήθειας της έκδοσης E/F και του κόστους αυτής, διευκρίνισε πως «Δεν είναι δυνατόν να γίνει συγκεκριμένη συζήτηση για το κόστος αυτής της έκδοσης, καθώς πρόκειται για ένα εξαιρετικά πολύπλοκο θέμα το οποίο εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Ωστόσο εκτιμούμε ότι το κόστος θα ήταν προσιτό καθώς η χώρα μας διαθέτει ήδη σημαντικές υποδομές σε πολλά διαφορετικά σημεία, εκπαίδευση, ανθρώπους και εταιρείες που παράσχουν υποστήριξη, πράγματα που δεν είναι σε θέση να προσφέρει ο ανταγωνισμός.»
Από την πλευρά του, ο Μπιλ Μακένρι, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης του προγράμματος F-16, στην ίδια ερώτηση του www.defencenet.gr, απάντησε πως το κόστος της βασικής διαμόρφωσης του F-16 Block 50/52+ που βρίσκεται αυτήν την στιγμή σε παραγωγή, κυμαίνεται στην κατηγορία των 50 εκατομμυρίων δολαρίων.
Διευκρίνισε πως αυτή η έκδοση θα μπορούσε να αναβαθμιστεί με συστήματα από την έκδοση E/F, εφόσον ζητηθεί από την εταιρεία, γεγονός που θα ανέβαζε το κόστος. Ωστόσο τόνισε ότι το επιπλέον αυτό κόστος για την περίπτωση της Ελλάδας δεν θα ήταν μεγάλο, καθώς τόνισε ότι η χώρας μας διαθέτει ήδη εκτεταμένες υποδομές υποστήριξης του F-16.
Σύμφωνα με τον Ν. Πλέσσα, απώτερος στόχος της ΠΑ πρέπει να είναι η μετάβαση στην πέμπτη γενιά μαχητικών αεροσκαφών, η οποία προσωποποιείται στο μαχητικό αεροσκάφος F-35.
Σε σχόλιό μας για το ενδεχόμενο αναμέτρησης στον αέρα δυο μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς, της ΠΑ και της ΤΗΚ, ο Πλέσσας τόνισε τα εξής: «Πραγματικά σε αυτήν την περίπτωση το πλεονέκτημα των χαρακτηριστικών stealth του F-35 δεν θα υφίστατο, θα ήταν όπως είπατε σαν την τωρινή κατάσταση F-16 εναντίον F-16. Οπωσδήποτε όμως θα είναι καλύτερα από ενδεχόμενη κατάσταση όπου ο αντίπαλος θα έχει stealth και η χώρας μας όχι. Από εκεί και πέρα, πολλά πράγματα θα εξαρτηθούν και από την εκπαίδευση των πιλότων, τις τακτικές που θα ακολουθηθούν.»
Σε ερώτησή μας ως προς το ποιον αριθμό μαχητικών F-16 ευελπιστεί η Lockheed Martin να προμηθεύσει επιπλέον την ΠΑ απάντησε τα εξής: «Δεν γνωρίζουμε ποιον αριθμό μαχητικών επιθυμεί η ΠΑ και δεν είναι εύκολο να κάνουμε εκτίμηση. Πιστεύουμε όμως ότι μια λογική επιλογή για την ΠΑ θα ήταν η προμήθεια τουλάχιστον είκοσι επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών F-16, και συγκεκριμένα δέκα επιπλέον για την συμπλήρωση της σύνθεσης των μοιρών της 116 Πτέρυγας Μάχης και δέκα επιπλέον για αναπλήρωση απωλειών. Στην συνέχεια η ΠΑ θα πρέπει να κινηθεί ταχύτατα στην προμήθεια μαχητικών πέμπτης γενιάς, αφού αυτή θα είναι και η ουσιαστική απειλή στο μέλλον.»
Στον προβληματισμό ως προς το γιατί μια Αεροπορία να προχωρούσε στην προμήθεια μαχητικών τέταρτης γενιάς την στιγμή που το 2014 θα είναι διαθέσιμη η πέμπτη γενιά με την μορφή του F-35, απάντησε πως η Lockheed Martin θεωρεί το F-16 ως μια ενδιάμεση λύση μέχρι την προμήθεια των μαχητικών πέμπτης γενιάς και πως καθώς το ένα μαχητικό είναι σχεδιασμένο ώστε να επιτυγχάνει απόλυτη συμβατότητα με το άλλο, με το F-16 να είναι η ιδανική πλατφόρμα μετάβασης στην πέμπτη γενιά, ένας κοινός στόλος των δυο μαχητικών θα ήταν η ιδανική λύση καθώς το ένα μπορεί να επωφεληθεί πολλαπλά από το άλλο.
Στην ίδια ερώτηση, ο Μακένρι τόνισε πως η ΠΑ χρειάζεται και αριθμούς εκτός από ποιότητα και το F-16 είναι με διαφορά η πιο συμφέρουσα λύση προς την κατεύθυνση αυτή. Χαρακτηριστικά δήλωσε πως «αν φερ’ ειπείν τυχόν παραγγελία γινόταν την αυριανή ημέρα, η παράδοση των νέων μαχητικών θα γινόταν το 2011.»
Σχολιάζοντας την απουσία του ΥΕΘΑ Ε. Μεϊμαράκη από την τελετή έναρξης της διεθνούς έκθεσης αμυντικού υλικού, ο Ν.Πλέσσας δήλωσε τα εξής: «Δεν έχουμε να πούμε κάτι συγκεκριμένο σχετικά. Οπωσδήποτε μας λύπησε η απουσία του, θα ήταν χαρά μας να παραβρίσκονταν στην έκθεση ώστε να μπορούσαμε να του παρουσιάσουμε το τι πρόκειται να παραλάβει η ΠΑ, δεδομένου μάλιστα ότι επί της υπουργίας του θα ολοκληρωθεί αυτή η σημαντική προμήθεια. Κατανοούμε όμως ότι ο κάθε υπουργός έχει το πρόγραμμά του και τις προτεραιότητές του.»
Ας σημειωθεί, ότι όπως ανέφερε ο Ν.Πλέσσας κατά την διάρκεια της ενημέρωσης, οι παραδόσεις των 30 νέων F-16C/D Block 52+ Advanced θα ξεκινήσουν και θα ολοκληρωθούν εντός του 2009, ενώ το επόμενο διάστημα και πριν την άφιξή τους πρόκειται να παραδοθούν στην 116 Πτέρυγα Μάχης στον Άραξο πέντε νέες σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις (υπόστεγα συντήρησης, κτίρια διοίκησης κ.ά.) που ολοκληρώθηκαν σε χρόνο ρεκόρ, μόλις 13 μήνες από την έναρξη κατασκευής τους και εντάσσονται στα αντισταθμιστικά οφέλη της συγκεκριμένης προμήθειας.
Τέλος, ανέφερε ότι η εκπαίδευση του προσωπικού έχει ήδη ξεκινήσει και για τον σκοπό αυτόν βρίσκονται στις ΗΠΑ 15 χειριστές, έξι τεχνικοί, τέσσερις τεχνικοί σύμβουλοι και είκοσι τεχνίτες της ΠΑ.
Τμήμα ειδήσεων www.defencenet.gr