Συνεχίζονται οι διαδικασίες για την προμήθεια δύο μεταχειρισμένων C-130 στην ΠΑ από τα πλεονάσματα της αμερικανικής Αεροπορίας ή Εθνοφρουράς.  Όπως έγινε γνωστό το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας σε συνεργασία με το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχουν ενημερώσει το Κογκρέσο για την παραχώρηση δύο μεταχειρισμένων C-130 στην Ελλάδα. Η παραχώρηση γίνεται στο πλαίσιο του πλεονάζων υλικού των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων (EDA) με εκτιμώμενο κόστος τα 12 εκατ. $.

Τα αεροσκάφη θα ανήκουν στην έκδοση «-Η» η παραγωγή της οποίας ξεκίνησε το 1974 και ολοκληρώθηκε το 1996. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει εφαρμοστεί σε πολλές αεροπορικές δυνάμεις. Τον Ιανουάριο του 2021 η Αεροπορία των Φιλιππίνων παρέλαβε δύο C-130H, έναντι 4,2 εκατ. $  τα οποία πρώτα επιθεωρήθηκαν και συντηρήθηκαν στις ΗΠΑ. Το πρόγραμμα αυτό είχε ανώτατη τιμή τα 24,98 εκατ. $. Στις 7 Μαΐου του 2021 η Χιλή παρέλαβε δύο C-130H μέσω EDA, με άγνωστο κόστος, ενώ το ίδιο έγινε και με το Μαρόκο (2019) και την Πολωνία για 5 C-130H αυτή τη φορά. Η παραχώρηση γίνεται στο πλαίσιο προσπαθειών για την ενίσχυση της 356ΜΤΜ με μεταχειρισμένα  αεροσκάφη  από τις ΗΠΑ καθώς δεν υπάρχουν κονδύλια για την αγορά νέων. Τα διαθέσιμα επιχειρησιακά αεροσκάφη της 356ΜΤΜ είναι ελάχιστα, ενδεχομένως ένα ή δύο.

Όπως είναι αυτονόητο η λύση των μεταχειρισμένων C-130 έχει μόνο προσωρινό χαρακτήρα, καθώς και αυτά τα αεροσκάφη είναι μεταχειρισμένα με χιλιάδες ώρες στο ενεργητικό τους.  Για παράδειγμα στις 18 Αυγούστου του 2023 η 165η Πτέρυγα Μεταφορών των ΗΠΑ απέσυρε το τελευταίο της C-130H (s/n  31562), μετά από 41 χρόνια υπηρεσίας, οπότε είναι εύκολο  να υποθέσει κάποιος πόσες ώρες  πτήσης μπορεί να έχουν «μαζέψει» τα αεροσκάφη που θα παραχωρηθούν στην Ελλάδα.

Φυσικά όπως αναφέρθηκε η αγορά ενός νέου τύπου αεροσκάφους όπως το C-390 της EMBRAER που θα έβαζε και οριστικά τέλος στην απαράδεκτη κατάσταση των αερομεταφορών της ΠΑ δεν μπορεί να γίνει λόγω της οικονομικής δυσπραγίας. Έτσι το αδιέξοδο στην συγκεκριμένη κατηγορία αεροσκαφών θα διατηρηθεί επί μακρόν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ