GBU-39, Hellfire και Griffin για τα αμερικανικά AC-130J
ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟΣ ΟΠΛΙΣΜΟΣ
Αναβαθμίζει τον εξοπλισμό των Gunship αεροσκαφών τύπου AC-130 η Αμερικανική Αεροπορία (USAF), με ικανότερους αισθητήρες και οπλισμό προκειμένου να πετάνε σε μεγαλύτερο ύψος για μεγαλύτερη ασφάλεια κατά τη διάρκεια ημερήσιων αποστολών.
Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη καθώς τα AC-130 θα μπορούν πλέον να παρέχουν πυρά υποστηρίξεως από ύψος 20.000ft και να αποφεύγουν με τον τρόπο αυτό πυρά από το έδαφος που καθιστούν εξαιρετικά επικίνδυνες τις αποστολές πάνω από εχθρικό έδαφος την ημέρα.
Τα αεροσκάφη ανήκουν διοικητικά στην USAF και επιχειρησιακά στη Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ (USSOCOM). Δεν προορίζονται μόνο για υποστήριξη Ειδικών Δυνάμεων σε νυχτερινές επιχειρήσεις αλλά και χερσαίες μονάδες με καθήκοντα υποστήριξης στο πεδίο της μάχης κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Στη σημερινή τους μορφή τα AC-130H gunship (με παρατσούκλι Spooky) είναι τετρακινητήρια α/φη βάρους 69 ton, οπλισμένα αρχικά με 2 πυροβόλα Gatling των 20mm, a ένα πυροβόλο των 40mm και ένα πυροβόλο των 105mm howitzer.
Με χρόνο περιπολίας 6 ωρών και ικανότητα εναέριου ανεφοδιασμού μπορεί να πετάει πάνω από το πεδίο της μάχης στο σκοτάδι και με συστήματα νυχτερινής σκόπευσης μπορεί να παρέχει τρομακτικό όγκο πυρός εναντίον εχθρικών δυνάμεων σε αποστολές αεροπορική υποστήριξης.
Το AC-130H είναι αποτέλεσμα εξέλιξης 40 ετών από την εποχή του Βιετνάμ όπου πρωτοεμφανίστηκε μέχρι τη σημερινή μορφή που χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά αποτελεσματικό σύστημα υποστηρίξεως.
Η νέα έκδοση AC-130J θα είναι εξοπλισμένη με προηγμένα σκοπευτικά συστήματα και αναβαθμισμένη διαμόρφωση οπλισμού που περιλαμβάνει ένα πυροβόλο galting των 30mm και προσθήκη πυλώνων στις πτέρυγες για κατευθυνόμενα βλήματα τύπου AGM-114 Hellfire, πυραύλους Griffin ακόμη και βόμβες GBU-39B SDB.
Ένα ακόμη πρωτοποριακό οπλικό σύστημα που μόλις έγινε γνωστό είναι το Viper Strike. Πρόκειται στην ουσία για ένα ανεμόπτερο μήκους 90cm το οποίο θα αφήνεται με ελεύθερη πτώση από τη ράμπα του AC-130J.
Η κεφαλή του ζυγίζει μόλις 1,8kg και είναι η βέλτιστη επιλογή για χρήση σε κατοικημένες περιοχές καθώς οι ζημιές που θα προκαλεί δεν θα είναι εκτεταμένες αλλά θα έχει την ακρίβεια που απαιτείται με κατεύθυνση λέιζερ προκειμένου να καταστρέψει το στόχο του.
Ο επίσης νέος πύραυλος Griffin βάρους 15,6kg διαθέτει συγκριτικά μεγαλύτερη κεφαλή από τον Hellfire βάρους 5,9kg αλλά με μικρότερη εμβέλεια καθιστώντας τον κατάλληλη επιλογή για εμπλοκές στόχων σε μικρή απόσταση μέχρι 4km. Για μεγαλύτερες αποστάσεις μέχρι τα 9km ο AGM-114 Hellfire παραμένει αναντικατάστατος
Τα νέα οπλικά συστήματα θα επιτρέψουν στα προηγμένα Gunship της USAF να πετάνε και τη μέρα εμπλέκοντας στόχους από ασφαλή απόσταση και ύψος χωρίς να εκτίθενται σε εχθρικά πυρά.
Η τελευταία απώλεια ΑC-130 σημειώθηκε στον Πόλεμου του Κόλπου το 1991 στη διάσημη μάχη του Khafji. Ήταν η μοναδική φορά που στρατεύματα του Σαντάμ Χουσεΐν επιτέθηκαν συντεταγμένα σε σαουδαραβικό έδαφος εναντίον θέσεων που είχαν αμερικανοί Πεζοναύτες.
Αεροσκάφος AC-130 εστάλη στην περιοχή έπειτα από αίτηση για πυρά αεροπορικής υποστήριξης. Αφού εξάντλησε τα πυρομαχικά του πήρε το δρόμο της επιστροφής. Δυστυχώς όμως πετούσε ώρα σε χαμηλό ύψος και τράβηξε την προσοχή των Ιρακινών που έβαλλαν εναντίον του με φορητό SA-7. Αποτέλεσμα ήταν να καταρριφθεί το αεροσκάφος και να χαθεί το 14μελές πλήρωμα του.
Η απώλεια αυτή αποτέλεσε σημείο προβληματισμού και αφορμή για εκτεταμένες τροποποιήσεις στα AC-130 εξελίσσοντας τα μέχρι την νέα έκδοση AC-130J.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr